گزارش روز؛

تقابل بهارستانی ها با دولت به کرونا رسید

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۵:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۰۹۰۰۳۰
تقابل بهارستانی ها با دولت به کرونا رسید
چگونه نمایندگانی که خود به تصمیمات ستادی که به گفته رهبری، همه باید براساس آن عمل کنند، بی اعتنایی می کنند خواهان توجه مردم و سایر دستگاها به اقدامات مجلس و به تعبیری در رأس امور قرار گرفتن مجلس هستند؟!

به گزارش برنا؛ در حالی که بیماری کرونا در کشور بی رحمانه می تازد و میزان جانباختگان در کشور، عدد ۴۰۰ را رد کرده، مجلسی ها، این بار راه تقابل با دولت را آن هم در قالب تبعیت نکردن از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در پیش گرفته اند.

این در حالی است که به گفته حسن روحانی، رییس جمهور، «دستورالعمل ها و مصوبات در ارتباط با طرح جامع که ابلاغ شده، حکم قانون دارد و همه کشور باید این مقررات را اجرا کنند.»

 او همچنین اشاره کرد: «از شنبه آینده در مناطق قرمز جلسات در همه قوا، شرکتهای دولتی و غیر دولتی، نباید بالای15 نفر باشد و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت و درمان تدوین کرده، در قرارگاه عملیاتی بررسی و در ستاد ملی کرونا تصویب شده است.»

در همین راستا، طی روزهای اخیر با افزایش تعداد جانباختگانِ مبتلایان به کرونا، خبرهایی مبنی بر تعطیلی و اعمال اقدامات سختگیرانه در تردد بین شهری و درون شهری منتشر شد؛ خبری که علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، آن را تایید کرد. او با بیان اینکه از شنبه اول آذر تعطیلی شهرها اجرایی شود، تشریح کرد: «در این تعطیلی گسترده حتی به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد و تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود.»

مجلسی ها در در واکنش به این اظهارات اما به سخنان دو پهلو همراه با طعنه روی آوردند. در این ارتباط محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه علنی مجلس و در جمع خبرنگاران درباره اینکه با تعطیلی دو هفته‌ای کشور در نقاط حساسی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین کرده است، مجلس چه رویکردی نسبت به این موضوع دارد؟ گفت:«نماینده‌ای از هیات رئیسه مجلس مامور شده است در این زمینه با ستاد ملی مبارزه مذاکره کند. البته مجلس تصمیم‌هایی برای شرایط خاص گرفته است و از آنجا که قوه مقننه ذیل قانون اساسی است و ستاد ملی مبارزه با کرونا بالاتر از قانون اساسی نیست، اکثریت نمایندگان با این اصل موافق هستند که ستاد ملی مبارزه با کرونا در مبارزه با این ویروس به بقیه کشور بپردازد و به فکر شرایط مجلس نباشد.»

او البته در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه مجلس از نظرات این ستاد برای روزهای آینده خود استفاده خواهد کرد، تاکید کرد: «هنوز هیات رئیسه درباره شرایط جدید تصمیم قطعی نگرفته است ولی هفته آینده جلسات صحن با اکثریت نمایندگان برگزار خواهد شد.»

این اظهارات فرهنگی با سخنان روز گذشته محمدباقر قالیباف، رییس قوه مقننه، تکمیل شد. قالیباف با بیان اینکه این نقص همچنان وجود دارد که نماینده ای از مجلس در ستاد ملی کرونا حضور ندارد، عنوان کرد: «حتماً مجلس باید در ستاد کرونا نماینده ای داشته باشد که مکاتبات لازم برای این مسئله انجام شده است.»

حال مجلسی ها ساز مخالفت با دولت کوک کرده، آن هم زمانی که جان مردم در خطر است و آمار بالای میزان مرگ و میر روزانه و همچنین تعداد بالای مبتلایان که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، نگرانی ها را روزافزون کرده، وضعیتی که به باور بسیاری از کارشناسان، فاجعه است. از این رو با دو هفته تعطیلیِ مجلس مشخص نیست چه اتفاق خاصی رخ خواهد داد که مجلس یازدهمی ها تاکنون به آن تن نداده اند آن هم به رغم اینکه طی هفته های اخیر، بسیاری از نمایندگان و حتی رییس مجلس به دلیل حضور میدانی در برخی شهرها و‌ حوزه انتخابیه، به کرونا مبتلا شدند و هفته ها امکان حضور در مجلس را نداشتند.

در این ارتباط، «شهاب الدین بی مقدار»، نماینده مجلس دهم و عضو فراکسیون امید، درباره پیروی نکردن مجلس از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و اینکه نمایندگان به عنوان موکلان مردم در مجلس شورای اسلامی، وظایفشان چیست؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: دلیل این اقدامات مجلس مشخص نیست اما به هر حال مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که همه باید مطیع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. در واقع مجلس به عنوان نمایندگان مردم، باید از این تصمیمات تبعیت کند تا مردم نیز تبعیت کنند. 

او افزود: البته مجلس دو هفته هم تعطیل شود، اتفاق خاصی رخ نمی دهد همچنین تصمیمات خاصی هم اتخاذ نمی شود.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: ضمن اینکه اگر رییس مجلس خواست مسئله ای را حل کند خودش عضو شورای سران سه قوه است و در آنجا مطرح کند تا آن مسائل را حل کنند. اما از نظر بنده، مجلس را تعطیل کنند بهتر است به این دلیل که مردم می گویند، چرا همه تبعیت کردند اما مجلس تبعیت نمی کند. در واقع یکی از مشکلات ما ناشی از همین ناهماهنگی ها است که باید سه قوه با یکدیگر هماهنگ باشند.  

او در پایان گفت: حال با این وضعیت بیماری کرونا، اگر میزان مرگ و میرها چهار رقمی شود، به تعبیری فاجعه رخ می دهد اینکه به مردم گفته شود رعایت کنید اما به مجلسی ها به عنوان نمایندگان مردم رعایت و از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت نکنند، کار درستی نیست.

با این تفاسیر در حالی که دولت اعلام کرده که طرح جامع، دستورالعمل و چارچوب وزارت بهداشت است که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده اما مجلس مشخص نیست، تاکنون به چه دلیل از رعایت این دستورالعمل ها خودداری کرده است. دلیل نامشخصی که شهاب الدین بی مقدار هم بر آن تاکید کرده است. به بیانی دیگر در حالی که به گفته روحانی، مصوب شده که در جلسات قوا، بالای ۱۵ نفر حضور نداشته باشند اما محمد حسین فرهنگی، تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را بالاتر از قانون نمی داند و تلویحا مجلس را از تبعیت از این تصمیمات مبرا می داند‌. حال چگونه نمایندگانی که خود به تصمیمات ستادی که به گفته رهبری، همه باید براساس آن عمل کنند، بی اعتنایی می کنند خواهان توجه مردم و سایر دستگاها به اقدامات مجلس و به تعبیری در رأس امور قرار گرفتن مجلس هستند؟!۶ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز