تلاش مکرون برای به تعویق انداختن تحریم‌های آمریکا علیه لبنان

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۱۴:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۰۶۳۱
تلاش مکرون برای به تعویق انداختن تحریم‌های آمریکا علیه لبنان
منابع دیپلماتیک غربی روز جمعه فاش کردند که ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را متقاعد کرده که اعمال‌ تحریم‌های بیشتر علیه مقام‌های لبنانی را به تعویق بیندازد.

به گزارش برنا، این منابع که نامشان فاش نشده به روزنامه لبنانی الجمهوریه گفتند: مکرون، پمپئو  را مجاب کرده که اعمال‌ تحریم‌های بیشتر علیه مقام‌های لبنانی را به تعویق بیندازد تا روند تشکیل دولت لبنان پیچده‌تر نشود و تلاش‌ها برای تشکیل آن در اسرع وقت ممکن ناکام نماند. 

به گفته این منابع،‌ آمریکایی‌ها اعمال تحریم‌ها را بعدا پیگیری خواهند کرد. آن‌ها قبل از اینکه جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب در ۲۰ ژانویه قدرت را به دست بگیرد، در صورتی که مسئولان لبنانی همچنان به شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود در تشکیل دولت تکنوکرات و توقف فساد و حمایت از حزب‌الله اصرار داشته باشند، تحریم‌ها را بر مسئولان لبنانی اعمال خواهند کرد.

این در حالی است که کاخ الیزه دیروز پنجشنبه علام کرد مکرون اوضاع لبنان را رصد می‌کند و بر تعیین وزیران مورد اعتماد جامعه جهانی در دولت آتی لبنان تاکید دارد.

میشل عون رییس جمهوری لبنان نیز چندی پیش در دیدار با هیأت اعزامی دولت فرانسه به بیروت گفت: تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر سیاستمداران لبنانی، اوضاع کشور را پیچیده‌تر کرده است.

رییس جمهوری فرانسه در دو ماه گذشته ۲ بار به بیروت سفر کرده و در اقداماتی مداخله جویانه خواستار تسریع در تشکیل کابینه لبنان شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تحریم‌های مقامات لبنانی، ۱۶ آبان ماه، جبران باسیل رهبر حزب مسیحی «جریان آزاد ملی لبنان» و داماد رییس جمهوری این کشور را تحریم کرد.

حزب الله لبنان نیز اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم باسیل را محکوم کرده بود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه فرانسه از مقام‌های لبنانی خواست که تحقیقات درباره انفجار اخیر در بندر مرفا بیروت را تسریع ببخشند.

پس از انفجار مهیب عصر ۱۴ مرداد ماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست عون دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.

نظر شما