جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند می‌شویم

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۰:۳۴:۵۸
کد خبر: ۱۰۹۰۹۲۰
دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند می‌شویم
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند خواهیم شد، گفت: ما باید در فضاهای علمی بسترهای لازم را در این رابطه ایجاد کنیم تا کشور در آینده دچار غافلگیری فناورانه راهبردی نشود.

به گزارش برنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، سردار سرتیپ پاسدار «قاسم تقی‌زاده» در هفتمین کنفرانس رادار و سامانه‌های مراقبتی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: حوزه رادار و سنسورهای تشعشعی از قرن گذشته و در جنگ جهانی دوم مطرح بوده و در این قرن نیز ادامه دارد.

وی پدیده‌های نوین و غیر سنسوری را مکملی برای رادارها عنوان کرد و گفت: در نسخه برداری تمامی تجهیزات کشف، شناسایی و درگیری همواره پدیده سنسورهای تشعشعی ماندگار و از مهمترین موضوعات عصر ما محسوب می‌شود.

سردار تقی‌زاده با اشاره به پیشینه بهره گیری از سامانه‌های راداری در حوزه نظامی و غیر نظامی گفت: سامانه‌های راداری در جنگ جهانی دوم نیز مهم و تعیین کننده بودند و امروز هم در حوزه غیرنظامی و در مسائلی چون هواشناسی، کنترل ترافیک هوایی و مبادی کشاورزی کاربرد دارند.

وی با اشاره به تجربه جنگ هشت ساله با رژیم بعثی و همچنین منازعات منطقه‌ای گفت: این منازعات برای ما درس‌ها و تجربه‌هایی در پی دارد که مهمترین آن تقویت بنیه دفاعی در سطوح مختلف پدافندی است؛ لذا ما باید برای قویتر شدن، تحقیق و تمرکز را در پژوهش‌های صنعتی در حوزه امواج و رادار ارتقا دهیم زیرا رادار و سامانه های مراقبتی در خدمت امنیت و توسعه کشور است.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به راهبردیهایی که جامعه علمی برای پیشرفت در حوزه پدافندی مد نظر قرار دهد، گفت: ایجاد توازن میان رادارهای کشف کننده و رادارهای عملیاتی یکی از این راهبردها است. البته ما در حوزه رادارهای پیشرفته و پیچیده تاکنون کارهای بسیار خوبی را انجام دادیم.

وی افزود: امروز در دنیا و در حوزه رادارهای آرایه فازی پسیو و اکتیو کارهای بزرگی انجام شده است و خوشبختانه جمهوری اسلامی هم در این رابطه به انواع و اقسام باندهای مورد نیاز دست یافته است و این بیانگر مدیریت شایسته و ممتاز در این زمینه است که سبب شده به سامانه‌های مراقبتی مطلوبی جهت پدافند هوایی دقیق و قدرتمند دست یابیم.

سردار تقی‌زاده تصریح کرد: امروز با توسعه تحقیق و رشد هسته دانا و شبکه ملی توانا و با بهره گیری از این منطق توانستیم که در راستای ارتقای رشد سطح علمی و تکنولوژیکی در حوزه سامانه‌های مراقبتی با ۹۳ دانشگاه و شبکه همکاران صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان، ۵۲۳ قرارداد منعقد کنیم و پیش بینی می‌شود در ۵ سال آینده این جریان به ۶ برابر گسترش پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی مالک اشتر نقش بسیار مهمی در توسعه اندیشه‌ها و انگاره‌های این بحث داشته است و دانشجویان بسیار ممتازی را تقدیم صنایع دفاعی کرده است؛ من فکر می‌کنم با این منطق و اندیشه شاهد توسعه نیروی انسانی در مباحث برق الکترونیک، مخابرات و به ویژه سنسورهای تشعشعی باشیم.

جانشین وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروز میانگین سنی دانشمندان ما در مباحث رادار حدود ۳۲ سال است و این بیانگر آغاز راهی پرفروغ و پرافتخار و مناسب برای توسعه در این مسیر است.

وی گفت: دفاع هوایی در حقیقت یک شبکه و مجموعه از مولفه‌ها و سنسورها و جنگ الکترونیک محسوب می‌شود که برای هر مرحله از دفاع به پیشرفت‌های لازم دست یافته ایم. امروز کارهای بزرگی در صنعت راداری انجام گرفته است و نیروهای مسلح با تعامل و همکاری توانسته اند بسیاری از رادارهای پیشرفته را عملیاتی کنند.

سردار تقی‌زاده ادامه داد: وزارت دفاع برای توسعه اندیشه‌های راداری برنامه‌های بسیار خوبی را تعریف کرده است و خوشبختانه ما در مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح نیز اقدامات موثری را شاهد هستیم.

وی تولید رادارهای پیشرفته را از جمله برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و گفت: ما باید ارتقای سطح دقت، پیشرفت در حوزه کشف و شناسایی سمت و ارتفاع و ماهیت اهداف به کیفیت بالاتری دست یابیم تا بتوانیم در تشخیص و تفکیک اهداف به کیفیت بالا دست یابیم.

جانشین وزیر دفاع یکی دیگر از برنامه‌ها را استمرار توان عملیاتی در فضای الکترومغناطیسی عنوان کرد و گفت: تلاش ما بر این است هجمه‌های عظیم الکترومغناطیسی دشمن را از بین ببریم و برای شفاف‌تر شدن فضا تلاش کنیم.

وی به کاربرد راهبردهای غیرنظامی در بخش رادار اشاره کرد و گفت: برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باید به سمت رادارهای خودرویی برویم و همچنین بهره گیری از رادارهای کنترل مرزی و مرزبانی با توجه به مساحت و مرزهای طولانی کشورمان می‌تواند درحوزه برقراری امنیت مرزها کمک شایانی به ما داشته باشد.

سردار تقی‌زاده با بیان اینکه دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند خواهیم شد، افزود: ما باید در فضاهای علمی کشور این موضوع را مطرح و دنبال کنیم و بسترهای لازم را در این رابطه داشته باشیم تا کشور دچار غافلگیری فناورانه راهبردی در آینده نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز