معاون اقتصادی رئیس جمهور خبر داد؛

۱۴ تصمیم مهم اقتصادی برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارها

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۱:۴۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۰۹۸۳
۱۴ تصمیم مهم اقتصادی برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارها
معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به مصوبات اقتصادی در ایام کرونا گفت: 14 تصمیم در این خصوص داشتیم که این از 14 تصمیم دو موردش درباره خانوارهاست که درآمدشان تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گزارش برنا محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به مصوبات اقتصادی در ایام کرونا گفت: 14 تصمیم در این خصوص داشتیم که این از 14 تصمیم دو موردش درباره خانوارهاست که درآمدشان تحت تاثیر قرار می گیرد. 9 مورد هم برای امور کسب و کارهاست و 3 مورد هم برای کسب و کارهای شدیدا آسیب دیده است.

او افزود: به هر حال خانوارهایی که درآمدشان، غیر درآمد ثابت هست بیشتر لطمه می خورند، این خانوارها شناسایی شدند و حدود 30 میلیون نفر از جامعه را تحت پوشش قرار می دهد.

نهاوندیان ادامه داد: دو اقدام برای آنها خواهد شد. یکی اینکه شبیه آن یک میلیون تومانی که پرداخت شد به خانوارها، به خانوارهای این 30 میلیون نفر هم تخصیص پیدا خواهد کرد که به صورت تسهیلات است اما در واقع کارمزد مربوطه آن را دولت تقبل کرده و اقساط 30 ماهه آن از محل پرداخت یارانه و معیشتی که در آینده، تعلق خواهد گرفت برداشته می شود و خانوارها نیازی به پرداخت از جیب خود ندارند.

او تصریح کرد: از آذرماه تا پایان سال ماهانه به هر کدام از اعضای خانوار مبلغ 100 هزار تومان پرداخت می شود تا جبران قسمتی از این کاهش درآمد را داشته باشد، قسمت بسیار مهم، آثاری است که بر کسب و کار دارد. با تجربه گذشته عملکرد، مواردی را که لازم بود در این مورد تصمیم گیری شود برای همه کسب و کارها شامل دانستیم، ولو اینکه عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن ماه متوقف خواهد شد و دیگر اینکه برای صدور و یا تجدید پروانه کسب و کار واحدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، نیاز به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت.

 او گفت: در مورد اظهارنامه مالیات ارزش افزوده که هر 3 ماه، باید واحدهای اقتصادی پر کنند مهلت تسلیم این ها برای هم دوره سوم و هم دوره چهارم سال 99، به مدت یک ماه تمدید می شود. همچنین جرایم پرداخت نشده بدهی عوارض و مالیات بخشودگی در صورتی که یکجا پرداخت کنند، تا پایان سال 99 تمدید شده و فرصت بیشتری خواهند داشت. همچنین در خصوص مالیات هایی که ابلاغ می شود، مهلت قانونی برای اعتراض به اوراق مالیاتی مدت یک ماه و نیم تمدید می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور  متذکر شد: مورد دیگر مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی است که اگر در فاصله آذر و دی زمان آنها باشد تا پایان بهمن ماه تمدید می شود و فرصت بیشتری دارند، همچنین برای ارائه صورت های مالی حسابرسی تا پایان بهمن نیز تمدید می شود. در خصوص صدور مجوزها، همه مجوزهایی که هر دستگاهی صادر بکند اگر زمانش تا اول بهمن ماه به پایان می رسد، به طور اتوماتیک تا بهمن ماه تمدید می شود و نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه ها برای تمدید نیست.

وی همچنین اضافه کرد: در رابطه با پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری ها، مهلت تا اول بهمن ماه تمدید شد که فشار زمانی برای این اقدام نداشته باشیم. اما سه مورد هم برای کسب و کارهای شدیدا آسیب دیده که 14 رسته شناسایی شدند. مثلا واحدهای گردشگری مقدار زیادی از کسب و کارشان از دست رفته، برای اینها ممکن است مشکلاتی در پرداخت اقساط پیش بیاید، اقساط تسهیلات دریافتی که مهلت پرداخت در آذر هست یک ماه تنفس خواهند داشت و مشمول جریمه ای نخواهد شد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: اگر در فاصله آذر ماه که تعطیل کسب و کار بوده مشکلات مالی به گونه ای شد که از این واحدها کسی با چک برگشتی مواجه شد و نتوانست، در موعد پرداخت بکند با مراجعه به بانک آثار مترتبه بر چک برگشتی مترتب نخواهد بود اما لازم هست مراجعه کنند و شرایط خود را به بانک اعلام کنند. همچنین در این واحدها قبض گازی که مهلت پرداختی زمانش از اول آذر تا پایان دی هست این مهلت به مدت دو ماه اعمال خواهد شد و بعدا می توانند، پرداخت کنند.

وی در پایان، گفت: امیدواریم که این تدابیر بتواند قدری از فشاری که بر کسب و کارهای تعطیل شده وارد می شود را کم کند و با یک عزم ملی و رعایت جدی توصیه های بهداشتی مسئولان بهداشت بتوانیم، از این اوج گیری مجدد مبتلا فاصله بگیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز