گوترش در نشست سران گروه ۲۰؛

واکسن کرونا یک کالای عمومی جهانی است

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۲۱:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۱۳۷۰
واکسن کرونا یک کالای عمومی جهانی است
دبیرکل سازمان ملل متحد، همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی را دو معضل بزرگ دانست که برای مقابله با هر دوی آنها به همبستگی، همکاری و اقدام نیاز است و گفت: واکسن کرونا باید یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شود.

به گزارش برنا، آنتونیو گوترش روز شنبه به وقت محلی به صورت مجازی در نشست سران گروه ۲۰ که به میزبانی رژیم سعودی برگزار می‌شود، به گسترش روز افزون همه‌گیری کرونا اشاره کرد و افزود: ما به همبستگی و همکاری نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما هم اکنون به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر به اقدام مشخص نیاز داریم. به طور خاص ، ما باید از دو جبهه پیش برویم؛ نخست، بهبودی به روشی فراگیر یعنی همه را همراه کردن و دوم، بهبودی به روشی که پایدار باشد یعنی بیش از هر چیز، اقدامات مربوط به تغییرات آب و هوایی برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: پیشرفت‌های اخیر در مورد واکسن های کووید-۱۹ پرتوی از امید را ایجاد می‌کند اما این پرتو امید باید به همه برسد. این بدان معنی است که اطمینان حاصل شود که واکسن‌ها به عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شوند و برای همه مردم، در همه جا قابل دسترسی و مقرون به صرفه باشد.

گوترش خاطرنشان کرد: این یک تمرین "اقدام خوب" نیست؛ این تنها راه جلوگیری از مرگ ناشی از همه‌گیری است. همبستگی راه بقا است. طی هفت ماه گذشته، کشورها ۱۰ میلیارد دلار در تلاش برای تولید واکسن، تشخیص و درمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما ۲۸ میلیارد دلار دیگر از جمله ۴.۲ میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی لازم است.

وی این بودجه را برای تولید انبوه، تهیه و تحویل واکسن‌ها و ابزارهای جدید مربوطه به کووید-۱۹ در سراسر جهان بسیار مهم دانست و اظهار کرد: کشورهای گروه۲۰ از منابع برخوردار هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پشتیبانی کامل گروه ۲۰ از این اقدام شد و تصریح کرد: متاسفانه، هیچ واکسنی برای اطلاعات غلط وجود ندارد. افسانه‌های واکسن و توطئه‌های دیوانه‌وار همچنان در شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌یابد.

گوترش افزود: شبکه‌های ارتباطی سازمان ملل متحد در تلاشند اعتماد به واکسن را با محتوای واقعی، قابل اعتماد و اقناع کننده ایجاد کنند و برای تقویت اعتماد عمومی به دنبال طرح جدیدی از رسانه‌های اجتماعی هستند. همه این تلاش‌ها برای نجات جان انسان‌ها و ارائه یک استراتژی خروج از این بحران اقتصادی و انسانی جهانی، بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه در حال صدور درخواست کمک اضطراری برای نیازهای کشورهای در حال توسعه است، اضافه کرد: از روز اول ، من به دنبال یک بسته نجات عظیم معادل حداقل ۱۰ درصد اقتصاد جهانی بوده‌ام. کشورهای پیشرفته می‌توانند خیال آسوده جامعه‌های خود را فراهم کنند و این کار را می کنند اما کشورهای در حال توسعه در آستانه نابودی مالی و تشدید فقر، گرسنگی و رنج‌های بی حد و حصر هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما می‌بینیم که آسیب‌پذیری‌های بزرگی از بدهی به ویژه در اقتصادهای وابسته به کالاها و گردشگری در حال ظهور است، با این حال، بهبودی شرایط باید با دستور کار سند ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی مطابقت داشته باشد.

گوترش تصریح کرد: علائم نگران کننده ای وجود دارد. از سپتامبر، بیش از ۵۰ درصد بسته‌های نجات کشورهای گروه ۲۰ در حمایت از سوخت‌های فسیلی به جای انرژی کم کربن سرمایه گذاری شده‌اند.

وی وام گرفتن برای گرم کردن زمین را نوعی دیوانگی توصیف کرد و گفت: در عین حال، در جبهه آب و هوا نیز اخبار امیدوار کننده‌ای داریم. یک ائتلاف جهانی بزرگ و در حال رشد برای انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ در حال شکل گیری است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در اوایل سال آینده، کشورهایی که بیش از ۶۵ درصد انتشار دی اکسید کربن جهانی و بیش از ۷۰ درصد اقتصاد جهان را داشتند ، به احتمال زیاد اقدامات متعهدانه‌ای به برطرف کردن کربن انجام دهند.

گوترش ادامه داد: این تعهدها علامت روشنی را به بازارها، موسسه‌های سرمایه‌گذار و تصمیم‌گیران ارسال می‌کند. آنها اکنون باید عمل کنند تا کربن را هزینه‌زا کنند، به یارانه‌های سوخت فسیلی پایان دهند، ساخت نیروگاه‌های جدید زغال سنگ را متوقف و در زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: بار مالیاتی را از درآمد به کربن، از مالیات‌دهندگان به آلاینده ها تغییر دهید. از گزارش مالی اجباری در مورد مواجهه با خطرات آب و هوایی اطمینان یابید. هدف خنثی سازی کربن را در تمام سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی و مالی ادغام کنید. و اقدامات لازم همچون حمایت اجتماعی و مهارت ‌آموزی را برای انتقال عادلانه به سمت مشاغل مناسب انجام دهید.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: من کاملا معتقدم که ۲۰۲۱ می‌تواند سالی از نوع جدید جهش، جهشی کوانتومی به سمت خنثی‌سازی کربن باشد. همه ما باید این جهش را با هم داشته باشیم. بدون کشورهای در حال توسعه امکان پذیر نخواهد بود. آنها به پشتیبانی قابل توجهی نیاز خواهند داشت.

گوترش همبستگی در این زمینه را به معنای در نظر گرفتن حسن نیت، مسئولیت‌های مشترک اما متفاوت و همراهی کشورهای در حال توسعه در تصویب و دستیابی به اهداف بلند همت دانست و گفت: برای این منظور ، ما به کشورهای پیشرفته نیاز داریم تا به تعهدات خود در زمینه تامین مالی اقلیم عمل کنند.

وی یادآور شد: کشورهای گروه ۲۰ باید در هیات مدیره بانک‌های توسعه چند جانبه، منطقه‌ای و ملی اقدامات قاطع انجام دهند تا آنها را به همکاری ترغیب کنند، از نظر سازگاری و انعطاف پذیری و از نظر اقتصادی، شرایط اقلیمی قابل توجهی را برای کشورهای در حال توسعه فراهم کنند.

نظر شما