معترضان گواتمالایی ساختمان کنگره را آتش زدند

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۰:۴۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۹۱۵۶۹
معترضان گواتمالایی ساختمان کنگره را آتش زدند
هزاران معترض گواتمالایی در بزرگترین تظاهرات علیه رئیس جمهوری این کشور که به دلیل نارضایتی از کاهش بودجه سال ۲۰۲۱ انجام شد، ساختمان کنگره این کشور را آتش زدند.

به گزارش برنا، خبرگزاری رویترز نوشت: معترضان روز شنبه با تکان دادن پرچم کشورشان، پلاکاردهایی که استعفای «الخاندرو جیاماتئی» (Alejandro Giammattei) رئیس جمهوری گواتمالا را خواستار بود، در دست داشتند.

آنها از جیاماتئی خواستند بودجه ای را که نمایندگان پارلمان این کشور عصر روز چهارشنبه هفته پیش تصویب کرده بودند، وتو کند. این بودجه در حالی تصویب شد که طوفان آیوتا بخش هایی از این کشور آمریکای مرکزی را که هنوز با آثار تخریبی طوفان قبلی دست و پنجه نرم می کرد، تخریب کرد.

بودجه ۹۹.۷ میلیارد کواتزالی (واحد پول گواتمالا) (معادل ۱۲.۹ میلیارد دلار) بدهی های عمومی را افزایش داده و در عین حال بودجه بخش های آموزش، حقوق بشر و سیستم قضایی را کاهش می دهد و این امر مردم این کشور از دانشجویان گرفته تا رهبران تجاری را در بحبوحه بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا خشمگین کرده است.

یک دانشجوی گواتمالایی شرکت کننده در اعتراضات گفت کنگره پول کافی برای اقشار فقیر اختصاص نداده است.  

رویترز نوشت: اعتراضات روز شنبه عمدتا با گردهمایی مسالمت آمیزدر میدان اصلی نزدیک به کنگره برگزار شد اما برخی از معترضان اقدام به شکستن شیشه های ساختمان کنگره و آتش زدن  ورودی آن کردند. تصاویر ارسالی از طریق شبکه های اجتماعی و خبرگزاری رویترز نشان می دهد دود خاکستری اطراف ساختمان کنگره را احاطه کرده است و شعله های آتش از آن زبانه می کشد.

رویترز به نقل از سخنگوی یکی از بزرگترین بیمارستان های پایتخت این کشور از درمان ۱۴ نفر که جراحات متعددی داشتند و با گاز اشک آور مسموم شده بودند، خبر داده است.

سخنگوی دادگاهی در گواتمالا گفت: ۳۲ نفر از معترضان بازداشت شدند.

مدیر آمریکایی عفو بین الملل خواستار تحقیقات درباره بازداشت شدگان شده که براساس گزارش های ارسالی از طریق شبکه های اجتماعی نشان می دهد با آنها رفتارهای خشونت آمیز شده است.

رئیس جمهوری گواتمالا در یک نطق تلویزیونی وعده داده با «هر کسی برای ارائه توضیحات لازم» درباره بودجه گفت و گو خواهد کرد.

وی همزمان با اعتراضات از طریق توئیتر اعلام کرد که بخش های مختلف برای بررسی تغییرات در بودجه دیدار خواهد کرد اما از ارائه جزییات بیشتری خودداری کرد.

معاون رئیس جمهوری ونزوئلا با طرح بودجه مخالفت کرده و حتی پیشنهاد استعفای هر دو نفر آنها را داده است.

جیاماتئی ژانویه (دی) سال گذشته قبل از شیوع همه گیر کرونا روی کار آمد و اقداماتی را در قرنطینه که به اقتصاد ضعیف این کشور لطمه وارد کرده، اعمال کرد.

نوامبر (آبان) امسال دو طوفان شدید شامل طوفان ایتا که فقط دو هفته بعد از طوفان دیگری موسوم به آیوتا بروز کرد، باعث کشته شدن ۶۰ نفر و ناپدید شدن تعداد بیشتری شد و محصولات کشاورزی را که نیاز دهه ها خانواده را تامین می کرد، نابود کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز