چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اولین فردی که رسما کاندیداتوری خود را برای ۱۴۰۰ اعلام کرد/ ماجرای یک تجمع در قم

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۵:۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۲۷۰۶
اولین فردی که رسما کاندیداتوری خود را برای ۱۴۰۰ اعلام کرد/ ماجرای یک تجمع در قم
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، صبح سه‌شنبه در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف خاطرنشان کردند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید. مقام معظم رهبری با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر‌کردن آنها گفتند: این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با تأکید بر اینکه باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد، افزودند: کسانی که برخی چشم امید به آنها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آنها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آنها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آنها حساب و برنامه‌ریزی کرد. ایشان همچنین به یاوه‌گویی‌های اخیر سه کشور اروپایی نیز اشاره کردند و گفتند: وضع آمریکا که مشخص نیست و اروپایی‌ها هم دائما در حال موضع‌گیری بر ضد ایران هستند. آنها در‌حالی‌که خودشان بیشترین دخالت‌های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما می‌گویند در منطقه دخالت نکنید و در‌حالی‌که انگلیس و فرانسه دارای موشک‌های مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما می‌گویند موشک نداشته باشید.

مقام معظم رهبری گفتند: به شما چه ربطی دارد، شما اول خودتان را اصلاح کنید و بعد اظهار‌نظر کنید.

چهره هفته؛ حسام الدین آشنا

سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به یک پرونده جرم سیاسی در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد و گفت: در تاریخ دوم آذرماه ۹۹، پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

احمد مومنی راد اظهار کرد: در این جلسه از دادگاه، پس از قرائت قرآن ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد.

وی اظهار کرد: پس از تفهیم اتهام، حسام الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، دفاعیات خود را شرح داد.

مومنی راد اظهار کرد: هیات منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آراء حسام الدین آشنا را در هر دو مورد اتهامی، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست.

خبر هفته؛ کاندیداتوری سردار دهقان

اولین فردی که رسما کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 اعلام کرد، سردار حسین دهقان بود. سردار دهقان در گفت‌وگویی از نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خبر داده و خود را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی دانسته و آنچه تا امروز برای او مهم بوده، در اختیار‌ گذاشتن ظرفیت فکری، اجرائی و ذهنی‌اش برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است. دهقان همچنین گفته که تا امروز به دنبال توانمند‌ کردن جامعه، تقویت زیرساخت‌های قدرت و بالا‌ بردن شأن و منزلت ملت و کشور در صحنه جهانی بوده است.

دهقان همچنین تأکید کرده که فصل مناقشات و جدال سیاسی در کشور تمام شده است: «فکر می‌کنم جریانات سیاسی امروز به این عقلانیت رسیده‌اند که آنچه مهم است، پیگیری خواسته‌های مردم قبل از پیگیری خواسته‌های حزبی و گروهی است؛ اگر این عقلانیت شکل بگیرد، به اعتقاد من می‌توانیم وارد دوران جدید در عرصه اداره و سیاست و حکمرانی شویم که آن چیزی است که من دلم می‌خواهد اگر ملت اقبال کردند، آن را اجرائی کنم و فکر می‌کنم این همان خواسته مرکزی مردمی است که انقلاب کردند و پای آن ایستاده‌اند و علاقه‌مند هستند که نظامشان قوی و عزیز باشد و خودشان در درون نظام احساس عزت و افتخار کنند. این مظلوم ملت ماست و باید به این فضا دامن زده شود».

حاشیه هفته؛ طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران از کشور 

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت در مجلس در توئیتی نوشت: «طرح ‎ممنوعیت خروج مسئولین و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مسئولیت از کشور را تا سپری شدن مراحل قانونی، تنظیم کردم و با قید یک فوریت به هیات رئیسه ارسال شد. این طرح به دنبال صیانت و حفاظت از بیت المال مسلمین و مسئولین و مدیران ارشد نظام است.»

نماینده مرودشت در مجلس، در گفت و‌ گو با خبرنگار سیاسی برنا درباره جزییات این طرح گفت: این طرح در هفته گذشته با قید یک فوریت با ۴۲ امضا به هیئت رییسه تقدیم شد. امضاها تا زمانی که طرح به کمیسیون ارجاع نشده، افزایش می یابد. هدف طرح صیانت و حفاظت از بیت المال مسلمین و جایگاه مدیران است. 

او دلیل تعیین سه سال ممنوع الخروجی در این طرح را اینگونه بیان کرد و گفت: برخی آقایان که مسئولیت دارند اقامت برخی کشورها را اخذ می کنند بدون اینکه کسی چیزی از این موضع بداند. به برای مثال یک نیروی نظامی زمانی که اخراج و بازنشسته می‌شود تا سه سال حق خروج از کشور را ندارد مگر با اجازه مجموعه حفاظت اطلاعات، و این به علت حساسیت شغل این افراد است. اولویت در این طرح مسئولین دو‌تابعیتی و یا مسئولینی است که فرزندانشان خارج از کشور هستند.

«نعمت احمدی»، یک حقوقدان، با اشاره به طرح مجلس برای ممنوعیت خروج مسئولین از کشور پس از پایان دوره خدمت گفت: آقایان با طرح کارشناسی نشده حیثیت و آبروی کشور را در دنیا می برند؛ چرا باید مسئولین را ممنوع الخروج کنیم.

جنجال هفته؛ اظهارات حجت الاسلام علم الهدی

اخیرا حجت الاسلام علم الهدی گفته بود: «آنانی که جریان تحول انتخاباتی آمریکا را فرصت می‌دانند، یا واقعأ نادان و ناآگاه هستند، نه یک نادان و ناآگاه معمولی، نادان و ناآگاهی که جهل‌شان یک جهل مرکب است و از این‌ها جاهل‌تر وجود ندارد و اگر این نیستند، خائن هستند، خیانت‌کار هستند و در مقام خیانت به ملت.»

«علی مطهری»، نماینده سابق تهران، در توئیتی به اظهارات این هفته علم الهدی در خطبه‌های مجازی واکنش نشان داد و نوشت: «جناب علم الهدی گفته‌اند آنان که تحول انتخاباتی آمریکا را فرصت می‌دانند یا نادان‌اند و یا خائن. باید گفت برعکس است، آنان که این تحول را فرصتی برای رفع تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم با حفظ عزت ملی نمی‌دانند یا نادان‌اند یا خائن و برانداز.» 

«سید رضا اکرمی»، عضو جامعه‌ روحانیت مبارز، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با اظهارات علم الهدی از تریبون نماز جمعه در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: سه نکته را در این موضوع عرض می کنم؛ نکته اول مادامی که در کشور تشکل و تحزب وجود ندارد که در طول سال هفتگی و ماهانه پیرامون مسایل مختلف جلسه برگزار کنند و مطالب را بشکافند، گرفتار افراط و تفریط خواهیم بود. نکته دوم مسأله میزهای اندیشه ای است، در تلویزیون و اخبار یک طرفه می شنویم، در تریبون های نماز یک طرفه می شنویم، در مصاحبه ها یک طرفه می شنویم. راه کار این است میزهای اندیشه و بازشناسی اندیشه داشته باشیم، افراد دلایل خود را برای هر موضوعی در مقابل یکدیگر بگویند نه اینکه هر کسی یک تنه به قاضی برود و خوشحال هم برگردد. 

او ادامه داد: رهبری به کرسی های اندیشه اهتمام دارند ولی ما نسبت به این امر آنطوری که لازم است وقت نمی گذاریم، برنامه نداریم. نکته سوم مربوط به ایران و جهان است، اینکه ایران بالاخره می خواهد با جهان ارتباط داشته باشد یا خیر؟ می خواهد تعامل داشته باشد یا خیر؟ اگر نمی خواهد که بحث دیگری است ولی اگر می خواهد، باید به صورت موضوعی و مصداقی در کرسی‌های اندیشه ای چه در دانشگاه و چه در حوزه های علمیه و چه در صداوسیما، گفت و گو برگزار و به آن پرداخته شود. باید بنشینیم روبروی هم و بگوییم که انتخابات آمریکا آیا بَر روی حوادث ایران تاثیر دارد یا نه، اصلا ایران می خواهد، جزیره ای زندگی کند و هیچ حادثه ای در او، اثر ندارد. 

جنجال هفته؛ اظهارات مجتبی ذوالنوری

«مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، و البته از چهره‌های مشهور مخالف دولت در صحن علنی مجلس گفته است که نمایندگان هم به دنبال رفع تحریم‌ها هستند.

او البته ادعای خود را مزین به سوگند هم کرده و گفته است: «آقای رئیس جمهوری به حضرت عباس و به کسی که شما قبول دارید هیچ کسی در مجلس مخالف برداشتن تحریم‌ها نیست اما از موضع عزت و افتخار ورود کنید و عزت و اعتبار مردم را از بین نبرید.»
 
ذوالنوری البته طعنه‌های تند و تیز را فراموش نکرده و با بیان اینکه «برجام بدبختی بود و ادامه‌اش بدبختی بیشتر برای مردم ایران»، عملا مخالفت خود با مذاکره و توافق هسته‌ای را اعلام کرد ولی همزمان به تندی از دولتی‌ها انتقاد کرد و گفت که «یعنی چه که دوروبری‌های شما هر کدام در تمجید امریکا حرف زده به بهانه اینکه می‌خواهیم تحریم‌ها را‌برداریم، همه حملات‌شان به نیروهای منتقد داخلی است؟ شما در امتیازگیری از طرف مقابل متمرکز شوید نه اینکه مرتب فریاد ننه من غریبم سر دهید!»
 
همچنین یک نماینده دیگر مخالف دولت یعنی محمدتقی نقدعلی هم گفته است: «کسانی که روزی امضای جان کری را ضمانت می‌دانستند و امروز خاطرات رفاقت بایدن را مرور می‌کنند، بدانند ما خواهان ارتباط اقتصادی با جهان هستیم، ما مدافع صادرات و فروش نفت با دنیا هستیم اما با ذلت، وطن‌فروشی و خضوع در مقابل مستکبران مخالف هستیم.»

پیش از ذوالنوری حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا صراحتا اعلام کرده بود که موضوع مذاکره جمهوری اسلامی با ایالات‌ متحده امریکا نه خط قرمز است و نه امری لاینحل، منتهی مذاکره‌ کننده باید اصولگرا باشد. این اظهارنظر صراحتا بدان معناست که اصولگرایان نهایت تلاش خود را خواهند کرد که در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و پایان دولت دوازدهم، ایران و امریکا به تفاهمی برای لغو تحریم‌ها دست پیدا نکنند و در نهایت این قرعه به نام اصولگرایان بیفتد.

*****

روزنامه اعتماد نوشت: روز دوشنبه فرید مدرسی، روزنامه‌نگار اصولگرا و نزدیک به مراجع قم، در حساب کاربری‌اش در توییتر، پوستری منتشر کرد که نشان می‌داد گروهی در قم قصد دارند بار دیگر مساله «استیضاح رییس‌جمهوری» را به فضای سیاسی بازگردانند. در این پوستر تبلیغاتی که به ‌نوشته این چهره رسانه‌ای نزدیک به برخی چهره‌های مذهبی و روحانیون، «اطراف حرم و کنار مسجد سلماسی» نصب شده‌، جمله‌ای از بنیانگذار انقلاب نقل به این مضمون که «ملت اگر دولتی را دید که خلاف می‌کند، باید تودهنی به او بزند»، نوشته شده و پایین‌تر هم نقل‌قولی از رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، با این مضمون که «با کسانی که مبانی انقلاب را قبول نمی‌کنند، ایجاد تردید و دشمن را تزیین می‌کنند، مماشات نکنید»؛ پوستری که درخواست «استیضاح رییس‌جمهوری» را مطالبه‌ای مردمی مطرح کرده و خبر از برگزاری «پیاده‌روی اعتراضی» از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) می‌دهد که مخالفان سرسخت دولت برای پنجشنبه ۶ آذر از ساعت ۹ صبح ترتیب داده‌اند. آن ‌هم در حالی که برگزاری چنین راهپیمایی، فارغ از اینکه خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا است.

خبر مهم هفته؛ اعطا وام یک میلیونی

رییس‌جمهوری روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «برای اجرای الزامات تعطیلی دو هفته ای، همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید دست به دست هم بدهیم و بی‌تردید با اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش ترددها می‌توانیم در اجرای این طرح موفق باشیم.»

روحانی گفت: «بحث کردیم همه افرادی که وارد جامعه می‌شوند باید کارت ملی یا کارت شناسایی معتبری که شماره ملی روی آن وجود داشته باشد به همراه داشته باشند تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارایه خدمات به آنان، جلوگیری کرد.»

او در پایان تاکید کرد: «امروز اعلام شد که روزانه 100 هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که اگرچه با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد ولی از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.»

روحانی اقدامات حمایتی و جبرانی را به عنوان یکی دیگر از الزامات ذکر کرد و گفت: «از آنجایی که کسب و کارها و فعالیت اقتصادی برای دو هفته تعطیل می‌شود باید در حد امکان مردم را یاری کنیم و در این زمینه مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود 30 میلیون نفر ماهیانه و تا پایان سال 100 هزار تومان بلاعوض پرداخت شود، ضمن اینکه برای 10 میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی با اقساط 30 ماهه پرداخت خواهد شد.»

سوژ هفته؛ تماس تلفنی فتاح با سید محمد خاتمی

میانه مهرماه امسال، پس از ماجرای فهرست بنیاد مستضعفان بود که خبری مبنی بر دیدار پرویز فتاح با سیدمحمد خاتمی در رسانه‌ها منتشر شد.  این خبر شانزدهم مهرماه تکذیب شد و پایگاه خبری «جماران» نوشت: «در پی انتشار خبری مبنی بر دیدار رییس بنیاد مستضعفان با رییس‌جمهوری اسبق کشور، جماران اطلاع یافت این خبر کذب است و هیچ دیدار یا تبادل پیغامی میان آنها انجام نشده است.»

پرویز فتاح در آن برنامه تلویزیونی معروف گفته ‌بود که دفتر سیدمحمد خاتمی، رییس دولت هفتم و هشتم ازجمله املاک بنیاد مستضعفان بوده است. پس از این اظهارات غیر دقیق گفته شد که خاتمی سال‌هاست از دفتری که دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) در اختیار او قرار داده‌ بود، نقل مکان کرده است. با گذشت بیش از یک ماه از این ماجرا حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، تایید کرده که تماس تلفنی میان پرویز فتاح و سیدمحمد خاتمی برقرار شده که البته به گفته ترقی جنبه کاری و نه جنبه سیاسی داشته است.

نظر شما
پرونده ویژه