پشت پرده خبر دیدار بن سلمان و نتانیاهو

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۲:۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۲۷۹۶
پشت پرده خبر دیدار بن سلمان و نتانیاهو
رسانه های اسرائیلی امروز دوشنبه از دیدار دیروز نتانیاهو و رییس موساد با محمد بن سلمان در نیوم عربستان و در حضور مایک پمپئو خبر دادند.

به گزارش برنا به نقل از العالم،  درنگاه خبری رسانه های اسرائیلی به این دیدار، اگرچه کوشش شده است تا جانب احتیاط در خبر رسانی رعایت شود و تلفیقی از شواهد، حدسیات قوی و تحلیل به عنوان خبر به مخاطب القا شود اما واقعیت آن است که حجم قابل توجه پرداخت به این خبر در القای صحت ان بسیار موثر افتاده است.

- در همین حال سکوت مجامع رسمی رژیم نسبت به این خبر حکایت از ان دارد که مقامات اسرائیلی نسبت به رسانه ای شدن آن بسیار خوشحال و خرسند هستند. به زعم حکمرانان اسرائیلی حداقل استفاده مقامات اسرائیلی از انتشار این خبر آن است که مقدمات و زمینه های عادی سازی روابط سعودی- اسرائیل را در سطح افکار عمومی برای بن سلمان و سعودی فراهم می کنند.

- در مقابل رسانه های سعودی بهت زده و سرگردان سکوتی خاص در پیش گرفته اند. بدیهی است که این رسانه ها هم غافلگیر شده اند و هم اساسا نمی دانند با این غافلگیری چه کنند. سردرگمی رسانه های سعودی در برخورد با این خبر آنگاه پیچیده تر می شود که هم از علاقمندی بن سلمان به برقراری رابطه با اسرائیل کاملا آگاهند هم تحقق برقراری رابطه با اسرائیل را حتمی می دانند اما از نحوه ابراز این علاقه، زمان و جغرافیای تحقق آن هیچ اطلاعی ندارند.

- اگر این دیدار صورت پذیرفته باشد معنای آن این است که پمپئو خواسته است تا د رسایه تحقق این ملاقات به نگرانی های بن سلمان نسبت به پیامدهای احتمالی ناشی از برقراری روابط میان اسرائیل و سعودی پایان دهد. شاید راز و رمز اینکه رسانه های اسرائیلی نیز در درز دادن خبر دیدار پیش قدم شده اند نیز با همین نگاه صورت گرفته باشد.

- دیدگاه های بن سلمان درخصوص اسرائیل و تاکیدات صریح او برحق اسرائیلی ها در داشتن وطن از یک سو، استقبال او از حرکت امارات ، بحرین و سودان دربرقرار کردن رابطه با اسرائیل و حتی مدیریت کردن آن از دیگر سو و بالاخره سخنان دو روز پیش وزیر خارجه سعودی مبنی بر اینکه مشروط به شروطی کشورش امادگی عادی سازی رابطه با اسرائیل را دارد همگی مویداتی است که احتمال وقوع دیدار در نیوم را تقویت می کند.

-نکته دیگری که احتمال دیدار نتانیاهو-بن سلمان در نیوم را تقویت می کند معطوف به ناکامی ترامپ در انتخابات امریکا است. سعودی درحالی که خود را از حمایت های ترامپ در منطقه بی بهره یافته است این روزها به شدت بدنبال ایجاد پاره ای تغییرات در مناسبات منطقه ای خود است. تماس اخیر پادشاه سعودی با اردوغان به منظور تلطیف روابط فی ما بین سعودی و ترکیه می تواند شاهدی باشد بر اینکه دیدار یکشنبه نیوم نیز صورت پذیرفته باشد.

- صرف نظر از اینکه این خبر از صحت لازم برخوردار باشد یا نه حداقل می تواند به عنوان گامی در مسیر عادی سازی روابط اسرائیل و سعودی در آینده ای نه چندان دور موثر واقع شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز