عطوان:

عربستان در دام اسرائیل افتاد!

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۳:۴۲:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۲۹۴۸
عربستان در دام اسرائیل افتاد!
«عبدالباری عطوان» در سرمقاله امروز (سه شنبه) روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن از فرآیند عادی‌سازی مناسبات برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به عنوان «بزرگ‌ترین دام و باج‌خواهی در جهان» نام برد.

به گزارش برنا، سردبیر رأی الیوم به دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در شهر «نئوم» در عربستان در سواحل شمالی «دریای سرخ» در روز یکشنبه گذشته، اشاره کرده و تکذیب این رویداد از سوی «فصیل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر را به هیچ‌وجه قانع کننده ندانست.

وی همچنین با اشاره به اینکه دفتر نتانیاهو این نشست را تایید و یا تکذیب نکرد و تنها به این گفته اکتفا کرد که "هیچ نقطه نظری ندارد"، نوشت: اما «یؤاف گالانت» وزیر آموزش و پرورش رژیم اسراییل در گفت وگو با رادیو ارتش این رژیم در خصوص نشست یاد شده، تاکید کرد که «این همان دستاوردی است که نیاکان ما در آرزوی آن بسر می‌بردند که در واقع یک دستاورد اساسی است، زیرا اسراییل از سوی جهان اهل تسنن به گرمی مورد پذیرش قرار گرفته و دشمنی میان این دو ریشه‌کن شده است».

عطوان افزود: نتایجی که هم اکنون و در آینده شاهد آن هستیم، در واقع محصول مقدمات چیده شده از سوی ریاض است. بن سلمان از ابتدای به قدرت رسیدن طرفدار «معامله قرن» و عادی‌سازی مناسبات با رژیم اشغالگر اسراییل بود و صدها میلیارد دلار از ثروت کشورش را در حمایت از دولت «دونالد ترامپ» و دامادش «جرد کوشنر» صرف کرد و به همراه آنان برای تحقق یافتن این معامله و عادی‌سازی روابط و یهودی‌سازی قدس اشغالی و الحاق بخش عمده‌ای از کرانه باختری و منطقه «غور» اردن و «بلندی‌های جولان» برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه کرد: ما تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی ولیعهد سعودی در محکومیت اشغالگری و شهرک‌سازی و یهودی‌سازی بیت المقدس و جنایات جنگی اسراییل در کرانه باختری و نوار غزه نشنیده‌ایم، بلکه حریم هوایی عربستان در دوران حاکمیت بن سلمان بر روی هواپیماهای اسراییلی گشوده شد و از عادی‌سازی مناسبات از سوی امارات و بحرین و سودان حمایت به عمل آورد و در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی در عربستان تمامی متونی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم متعرض رژیم اسراییل می‌شوند، حذف شد.

به گفته این تحلیل‌گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب، تمام نظرسنجی‌های به عمل آمده در خصوص عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی ثابت می‌کند که اکثریت قریب به اتفاق ملت عربستان مانند تمام ملت‌های عرب و مسلمان با این امر مخالف هستند .

عطوان با توجه به تجارب به دست آمده از گذشته تاکید کرد که روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به تدریج و با ارائه اطلاعات برنامه‌ریزی شده در رسانه‌های تبلیغاتی اسراییل و آمریکا صورت می‌پذیرد.

سردبیر رای الیوم در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر سفر نتانیاهو و رئیس «موساد» به سرزمین حرمین شریفین صحت نداشت، پس چرا دولت سعودی با تشکیل یک کنفرانس مطبوعاتی گزارش‌های انتشار یافته در این خصوص را تکذیب نکرد و فقط وزیر خارجه سعودی در توئیتی آن را تکذیب کرد که بعید می‌دانیم از قبل در جریان این دیدار قرار داشته است.

عطوان در ادامه از عربستان به عنوان " بزرگ‌ترین بازنده" فرآیند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نام برد و تاکید کرد: سعودیها با این اقدام خود جایگاه‌شان را در جهان اسلام از دست خواهد داد و موقعیت رژیم سعودی به عنوان سرپرست مراسم حج و عمره به طور جدی به خطر خواهد افتاد و چه بسا ریاض با شورش مسلمانان علیه خود در سراسر جهان مواجه خواهد شد، زیرا برای مسلمانان پذیرش این موضوع سخت و دشوار است که خادم الحرمین الشریفین دوست و همپیمان رژیم اشغالگر مسجد الاقصی باشد.

عطوان خطاب به کشورهایی که در مسیر عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی گام برداشته و برمی‌دارند، گفت: اگر تصور می‌کنید که زمان پشت کردن به ارزش‌های اخلاقی و دینی و آرمان‌های ملی عربی و اسلامی فرارسیده، سخت در اشتباه هستید و در واقع با این کار خود در بزرگ‌ترین دام و باج‌خواهی در جهان گرفتار خواهید شد، زیرا رژیم صهیونیستی به شما وفا نخواهد کرد و در آینده از این رویکردی که پیش گرفته‌اید، پشیمان خواهید شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز