رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

پایان دوران ترامپیسم یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران است/ ایران و آمریکا هر دو می‌توانند، اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردند/ حضور کارمندان در صورت لزوم کاهش یابد

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۱۰:۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۹۳۳۴۴
پایان دوران ترامپیسم یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران است/ ایران و آمریکا هر دو می‌توانند، اعلام کنند که به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برمی‌گردند/ حضور کارمندان در صورت لزوم کاهش یابد
رئیس جمهور با قدردانی از مقاومت ملت ایران در جنگ اقتصادی سه ساله در برابر ترامپیان، تصریح کرد: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست حتمی و قطعی دشمن در این جنگ اقتصادی، پایان دوران ترامپیسم است.

به گزارش برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در تاریخ ایران 2 دفاع مقدس داشتیم یک دفاع مقدس 8 ساله در برابر صدامیان و یک دفاع مقدس در برابر جنگ اقتصادی ترامپیان و بحمدالله ملت ما هم در هر دو جنگ موفق و پیروز شد.

رئیس جمهور با اشاره به حمایت تقریبا شرق و غرب در جنگ 8 ساله از رژیم متجاوز صدام اظهارداشت:در این جنگ 3 ساله هم تقریباً تنها بودیم و کسی ما را یاری و کمک نکرد اما این کارگران، کشاورزان، صادرکنندگان و تلاشگران تولید به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد و مردم عزیز ما بودند که مقاومت و ایستادگی کردند و تا امروز ما را به پیروزی و موفقیت رساندند.

دکتر روحانی به پایان دوران ترامپ و جنایت های او علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت:این آدمی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به ویژه ملت ایران و فلسطین و سایر ملت‌هایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند،  انجام داد و شکست این آدم بخاطر شکست او در مجامع بین‌المللی، مراجع حقوقی، معیارهای اخلاقی، افکارهای عمومی جهان و افکار عمومی ملت آمریکا بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این آدم اقدامات ضدانسانی، تروریستی و سبوعانه‌ای نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا انجام داد و هر روز به فشارهای خود علیه کشورمان افزود تا جایی که گروه حاکم بر کاخ سفید با اقدام صندوق بین‌المللی پول که قصد داشت 5 میلیارد دلار برای مسایل پزشکی و مقابله با کرونا اختصاص دهد، مخالفت کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: عوامل شکست این فرد، سیاست‌های غلط خارجی، بهداشتی، اقدام نژادپرستانه و غیرقابل اعتماد بودن وی بود. او مسیر عوام‌فریبانه و پوپولیستی خود را ادامه داد و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و مردم منطقه پاک شد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت آتی آمریکا باید اقدامات بزرگی را انجام دهد تا بتواند اشتباهات گذشته و آن همه اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرده، جبران کند، اظهارداشت: امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌های خود با صراحت سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران و همچنین اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی او را محکوم و سیاست‌های نادرستی را که دولت قبلی در طول 4 سال اعمال کرده است، جبران کند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها تأکید کرده، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام و تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی است. اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، به نظر من حل مسأله بسیار آسان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط 20 ژانویه 2017 برمی‌گردند هم ما برمی‌گردیم و این می‌تواند راه‌حل بزرگی برای بسیاری از مسایل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملاً تغییر دهد و سپس می‌توان مراحل بعدی را در بخش‌های مختلف ادامه داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برنامه‌های دولت بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد بود، بلکه براساس شرایط سخت تدوین شده است، گفت: دولت برنامه 9 ماهه‌ای را بر مبنای شرایط سخت تدوین کرده است اما در عین حال همواره این چنین بوده که اگر مشکلی برای مردم در زندگی پیش آمده بخاطر فشارهای ناحق و غیرانسانی کاخ سفید بوده و هر زمانی که آنها به تعهدات بین‌المللی برگردند، آن شرایط عوض خواهد شد.

 رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در شرایط قبل از سال 1397 با تلاش مردم و همه دست‌اندرکاران در دولت و قوای دیگر می‌توان آمار و ارقام شاخص‌های اقتصادی و دستاوردها را با دوران بلندمدت تاریخ ایران مقایسه کرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: سال 94 الی 96 و قبل از شروع جنگ اقتصادی را می‌توان با شرایط اقتصادی ایران در 41 سال قبل مقایسه کرد و در این 3 سال در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی شاهد پیشرفت ملموس هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رشد تولید ناخالص ملی در متوسط 41 سال، 1.5 درصد است و رشد اقتصادی و رشد اقتصادی در 3 سال 94 الی 96 ، 4.7 درصد است. یعنی بیش از 3 برابر رشد افزایش داشته است. میزان اشتغال خالص هم در 41 سال به طور متوسط 261 هزار است و در این 3 سال به طور متوسط 684 هزار نفر است.

دکتر روحانی اضافه کرد: میزان صادرات غیرنفتی در 41 سال به طور متوسط 10 میلیارد دلار بوده در این 3 سال به طور متوسط بیش از 30 میلیارد دلار بوده است. تورم هم متوسط 41 سال 19.5 درصد است در این 3 سال تورم به طور متوسط 10.2 دهم است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران در طول 3، 4 سال قبل از جنگ اقتصادی دارای سیاست و عملکرد درست و قابل مقایسه و قابل ارایه در دوره بلندمدت تاریخ اقتصادی ایران بوده است.

دکتر روحانی گفت: در 3 سال گذشته نیز که در جنگ تمام عیار اقتصادی بودیم و علیرغم مواجهه با کرونا، شاهد اقدامات بزرگی در عرصه تولید هستیم و تولید صنعتی در مهرماه امسال نسبت به شهریور ماه امسال از رشد 75 درصدی برخوردار بوده است و این بدان معناست که مردم در سخت‌ترین شرایط بهترین عملکرد را داشته‌اند، لذا ملت ایران امروز پیروز است و فردا هم پیروز خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از ملت ایران بخاطر رعایت‌های دستورالعمل های پزشکی بویژه در 2 هفته اخیر، اظهار داشت: در 2 هفته‌ای که بسیاری از شهرها شرایط قرمز، نارنجی و زرد اعلام شده بر اساس آمار قرارگاه مردم بیش از 90 درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و این اقدام افتخارآمیزی است و مردم در این زمینه کار بزرگ و حماسی انجام دادند و به فضل الهی در پایان 2 هفته شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ راهی برای مقابله با ویروس کرونا جز همکاری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد، ضمن اینکه 14 دستورالعملی که در جلسه ستاد کرونا تصویب شده را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و در حد توان کمک‌های ضروری را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش شرکت‌های دانش بنیان و کادر درمانی گفت: امروز با تلاش‌های انجام شده می‌توانیم برای مقابله با کرونا روی پای خود متکی باشیم.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با رهبر معظم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری در این جلسه دستورات مهمی را در رابطه با جهش تولید کسر بودجه و مسایل مربوط به نظام بانکی و حمایت از قشر کم‌درآمد صادر فرمودند که به همه وزرا و مسئولین تأکید شده که این موارد را پیگیری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات و نقاط ضعف موجود در خصوص تراکم جمعیتی در حوزه حمل و نقل بویژه در اتوبوس و مترو در برخی از ساعات روز، گفت: در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا این موضوع مورد توجه قرار گرفته، لذا تصمیم گرفتیم از هفته آینده وزرا و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی به حداقل ضروری حضور کارمندان در ادارات اکتفا کنند و بخش‌هایی که حضور آنها ضرورتی ندارد را تعطیل کنند تا شاهد خلوت‌تر شدن اتوبوس‌ها و مترو باشیم و شرایط بهتری برای سلامتی مردم جامعه فراهم شود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت میلاد با سعادت امام حسن عسگری(ع)، ایشان را آموزگار زندگی در سخت‌ترین شرایط توصیف کرد و گفت:‌ این امام بزرگوار در سخت‌ترین شرایط و محدودیت پادگانی زندگی می‌کردند و در اطراف ایشان پادگان‌های نظامی وجود داشت تا مردم نتوانند از رهنمودهای ایشان استفاده کنند و این امام بزرگوار با هوشمندی توانستند، آموزه‌های لازم را به مردم منتقل کنند.

رئیس جمهور همچنین با تبریک روز بسیج، گفت: فرمان امام راحل در پنجم آذر سال 58 در رابطه با تشکیل بسیج بسیار حائز اهمیت بود و بسیج در مقاطع مختلف از جمله در دوران دفاع مقدس و حتی در رابطه با مقابله با کرونا نقش بسیار ارزنده‌ای دارد و این از یادگارهای مهم امام راحل است که می‌توانیم از آن برای حفظ استقلال کشور، منافع ملی و رشد و توسعه کشور و حمایت از مردم استفاده کنیم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام میلاد با سعادت امام عسگری(ع) آموزگار زندگی در سخت‌ترین شرایط را به ملت بزرگ ایران و همه شیعیان و مسلمانان تبریک عرض می‌کنیم.

به این دلیل به این امام بزرگوار امام عسگری(ع) گفتند که ایشان در سخت‌ترین شرایط محدودیت پادگانی زندگی می‌کردند و در اطراف ایشان پادگان‌های نظامی بود، برای اینکه مردم نتوانند از بیانات و رهنمودهای ایشان استفاده کنند اما در عین حال در تاریخ کاملاً مشهود است که ایشان با یک ارتباط هوشمندی توانست پیام‌های خودش را در مقاطع مختلف به شیعیان ابلاغ کند.

جزو بیانات آن حضرت است که فرمود أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ و أشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّهِ شَأنا، آن کسی در پیشگاه خداوند مقام برتر و بالاتری دارد که حق‌الناس را خوب بفهمد و خوب عمل کند. به حقوق مردم و آنچه مربوط به زندگی مردم است، باید توجه کند که در این شرایط کرونایی باید همین پیام و بیان امام عسگری(ع) را اجرا و پیاده کنیم.

این ایام بسیار مبارک را به محضر فرزندشان حضرت ولی عصر امام زمان(عج) تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

همچنین روز بسیج است. فرمان امام در پنجم آذر سال58 بسیار حائز اهمیت بود. در مقاطع مختلف چه در دوران دفاع مقدس که بسیج نقش بسیار ارزنده‌ای داشت و چه در مقاطع مختلف و تا امروز که می‌بینیم بسیج در مقابله با کرونا هم نقش بسیار ارزشمندی را ایفا می‌کند و این یکی از یادگارهای مهم امام راحل است که همیشه می‌توانیم از این یادگار برای حفظ استقلال و منافع ملی‌ و رشد و توسعه کشورمان بهره‌مند باشیم. می‌بینیم که وقتی شرایط نامساعدی پیش می‌آید، سیل و زلزله و حوادث دیگر، یکی از نیروهایی که به صحنه می‌شتابد همین نیروهای بسیج هستند که امیدواریم روز به روز بتوانند به خدمات‌شان نسبت به این مردم عزیز و بزرگوار کشور ادامه دهند.

در سخن امروز می‌خواهم در 2 مورد از ملت بزرگ ایران سپاسگزاری و تشکر ویژه انجام دهم. اولین تشکر از مقاومت 3 ساله ملت ایران در برابر جنگ اقتصادی است. در تاریخ ایران 2 دفاع مقدس،یک دفاع مقدس 8 ساله در برابر صدامیان و یک دفاع مقدس در برابر جنگ اقتصادی داشتیم در برابر ترامپیان و بحمدالله ملت هم در جنگ اول موفق و پیروز شد، علیرغم اینکه در آن جنگ تنها بود و تقریباً شرق و غرب پشت سر متجاوزین قرار گرفته بودند، مردم با استقامت و ایمان و ایثار توانستند به پیروزی برسند.

در این جنگ 3 ساله هم تقریباً تنها بودیم. کسی ملت ایران را یاری و کمک نکرد. این کارگران، کشاورزان، صادرکنندگان و تلاشگران تولید به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد و مردم عزیز بودند که مقاومت و ایستادگی کردند و تا امروز ایران را به پیروزی و موفقیت رساندند.

یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران و شکست حتمی و قطعی دشمن در این جنگ اقتصادی پایان دوران ترامپیسم است؛ آدمی که بدترین جنایت‌ها را در تاریخ آمریکا نسبت به ملت‌های مستقل به ویژه ملت ایران و فلسطین و سایر ملت‌هایی که تحت ظلم و ستم او قرار داشتند، انجام داد و شکست این آدم بخاطر شکست او در مجامع بین‌المللی، مراجع حقوقی، معیارهای اخلاقی، افکار عمومی جهان و افکار عمومی ملت آمریکا بود.

اقدامات ضدانسانی، تروریستی و سبوعانه‌ای را نسبت به ملت ایران حتی در دوران کرونا اعمال کرد و در دوران کرونا هر روز به تحریم و فشار خودش افزود. حتی صندوق بین‌المللی پول که می‌خواست به ملت ایران 5 میلیارد دلار برای مسایل پزشکی و مقابله با کرونا کمک کند، کسی که مخالفت کرد در برابر این موضوع همین گروه کاخ سفید بودند و نگذاشتند مردم ایران راحت‌تر و با شرایط بهتر در برابر این بیماری سخت و عالم‌گیر مقابله و ایستادگی کنند.

عوامل شکست این آدم، سیاست‌های غلط خارجی‌، بهداشتی و اقدام نژادپرستانه‌اش و غیرقابل اعتماد بودن برای همه بود؛ هم برای داخل و هم برای خارج، برای همه غیرقابل اعتماد بود. این آدمی که امروز حرف می‌زند آیا یک ثانیه بعد عمل می‌کند یا بلافاصله با توئیت بعدی راه و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند.

مسیر عوام‌فریبانه و پوپولیستی را ادامه داد و خدا را شکر که این شر از سر مردم آمریکا و منطقه کوتاه شد.

دولت آتی آمریکا باید بتواند کارهای بزرگی را انجام دهد و در برابر آن همه اقداماتی که چهره آمریکا را تخریب کرد، باید بتواند تا حدی شرایط و اشتباهات گذشته را جبران کند.

نسبت به ملت ایران، امیدواریم دولت آینده آمریکا در اولین قدم‌هایش سیاست‌های ترامپ را نسبت به ایران با صراحت محکوم کند.

اقدامات ضد حقوق بشری و تروریستی این دولت را به صراحت محکوم و جبران کند، سیاست‌های نادرستی که دولت قبلی در طول 4 سال اعمال کرده است.

سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است، سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها تأکید کردیم، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام، تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی است و اگر یک همچون اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، به نظرم حل مسأله بسیار آسان است.

ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط 20 ژانویه 2017 برمی‌گردند؛ هم ایران برمی‌گردد به شرایط 20 ژانویه 2017 هم آمریکا و این می‌تواند گشایش بزرگی برای بسیاری از مسایل و مشکلات باشد و مسیر و شرایط را کاملاً تغییر دهد و بعد مراحل بعدی را می‌شود در بخش‌های مختلف ادامه داد. گره اصلی با یک اراده و یک تصمیم، گشاده و باز می‌شود.

ملت بزرگ ایران با مقاومت خودش این دستاورد را در صحنه بین‌المللی امروز مشاهده می‌کند و تردید ندارم. البته برنامه‌هایمان بر این مبنا نیست که فردا چگونه خواهد شد. برنامه‌هایمان بر مبنای شرایط سخت است و برنامه هم تدوین کردیم. قبلاً هم گفتم برنامه 9 ماهه را تدوین کردیم و بر آن مبنا اجرا کردیم.

اما در عین حال همواره این چنین بوده که اگر مشکلی برای مردم در زندگی‌شان پیش آمده از طریق فشارهای ناحق و غیرانسانی کاخ سفید بوده و هر زمانی که آنها به تعهدات بین‌المللی برگردند آن شرایط عوض خواهد شد.

در طول 4 ساله قبل از 97 تا امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. در شرایط 94 الی 96 که شرایط تحریم و فشار بود ولی شرایط جنگ نبود، بحمدالله با تلاش ملت و همه دست‌اندرکاران و دولت و قوای دیگر آمار و ارقام را که مقایسه می‌کنیم برای دوران بلندمدت تاریخ ایران می‌بینیم دستاوردها، دستاوردهای قابل ملاحظه است.

اگر 3 سال 94 الی 96 قبل از شروع جنگ اقتصادی را با 41 سال شرایط اقتصادی ایران مقایسه کنیم، از سال 58 تا 98 در این 41 سال اگر مقایسه کنیم، در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی پیشرفت ملموس را می‌بینیم.

مثال می‌زنم، رشد تولید ناخالص ملی متوسط 41 سال 1.5 است. 1.5 درصد رشد اقتصادی به طور متوسط در 41 سال و در 3 سال 94 الی 96 رشد اقتصادی به طور متوسط4.7 است. یعنی رشد اقتصادی بیش از 3 برابر شده است.

در اشتغال در 41 سال به طور متوسط 261 هزار است. در این 3 سال به طور متوسط اشتغال ایجاد شده در کشور 684 هزار است. 2.6 برابر اشتغال خالص در این 3 سال نسبت به 41 سال گذشته است.

صادرات غیرنفتی در 41 سال به طور متوسط 10 میلیارد دلار بوده و در این 3 سال به طور متوسط بیش از 30 میلیارد دلار بوده است.30 میلیارد و 500 میلیون یعنی 3 برابر. بیش از 3 برابر متوسط 41 سال بوده است. تورم متوسط 41 سال 19.5 درصد است در این 3 سال تورم به طور متوسط 10.2 دهم است یعنی تقریباً نصف شده است.

همه شاخص‌ها را که مشاهده کنید، نشان می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران در طول 3، 4 سال قبل از شروع جنگ اقتصادی سیاست و عملکرد درست و قابل مقایسه و ارایه با دوره بلندمدت تاریخ اقتصادی ایران دارد.

در این 3 سال هم قابل ملاحظه است. در این 3 سال که در یک جنگ تمام عیار بودیم، باز هم ملت مقاومت و ایستادگی کرد، در تولید یک حرکت بزرگ را در همین امسال که کرونا هم داریم، به نمایش گذاشت. شدت سختی‌ها امسال است.

مهر امسال، نسبت به شهریور امسال یعنی یک ماهه، وقتی تولید را مقایسه می‌کنیم رشد تولید که رشد صادرات در کنارش بوده، در صنعت 75 درصد است. تولید صنعتی در ماه مهر نسبت به ماه شهریور 75 درصد رشد داشته است.

معنایش این است که مردم در سخت‌ترین شرایط، بهترین تلاش‌ها را انجام دادند. این تشکر اول بنده از ملت ایران است برای مقاومت و ایستادگی و پیروزی این ملت، ملت امروز پیروز است، فردا هم بی‌تردید پیروز خواهد بود.

تشکر دوم نسبت به این هفته‌ای است که در حال پایان هستیم، برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، ‌کار بزرگی مردم انجام دادند. در این 2 هفته‌ای که در بسیاری از شهرها، به عنوان شرایط قرمز، در بعضی‌ از شهرها به عنوان نارنجی و زرد اعلام کردیم.

آماری که دیشب از قرارگاه به دست بنده رسید به طور متوسط مراعات دستورالعمل‌ها بالای 90 درصد است. بعضی از موارد 99 و 98 درصد است. افتخارآمیز است. مردم کار بسیار بزرگی کردند.

می‌دانم این کار چقدر سخت است. آن مغازه‌دار کوچکی که کسب و کار خودش را تعطیل می‌کند و در مغازه خودش را می‌بندد، آن کارگری که در کنار کسب و کار فعالیت می‌کرده و بیکار شده است. می‌دانیم چقدر بر مردم سخت می‌گذرد، اما مردم همه به صحنه آمدند، واقعاً کار عظیم و بزرگی ملت ایران انجام داد.

شما وضعیت خیابان‌ها و بازارها را می‌بینید. صدا و سیما در این چند روز مرتب منعکس می‌کند. می‌بینید که مردم در این زمینه چه کار بزرگ و چه حماسه بزرگی را شبیه آنچه در ایام فروردین آن حماسه را آفریدند و توانستند این ویروس را مهار کنند، خلق کردند و ان‌شاء الله این دفعه هم این کار انجام می‌گیرد و در پایان همین 2 هفته خواهیم دید شرایط تغییر خواهد کرد.

دیشب در جلسه روسای کمیته‌ها که داشتیم وزیر بهداشت بسیار خوش‌بین بود که در هفته‌های آینده شرایط بهتری را داشته باشیم. هیچ راهی برای مقابله با این ویروس، جز همکاری و دست به دست هم دادن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد.

یعنی هر کس هر راهی بگوید به گزافه گفته است. در آینده ممکن است به دارو و واکسن برسد همه اینها ممکن است، اما امروز، راهی جز این نداریم و شنبه در ستاد کرونا، 14 دستورالعمل را تصویب کردیم برای کمک به مردم و این دستورالعمل‌ها همه‌اش اجرایی و عملیاتی خواهد شد که برخی از آنها هم اجرایی شده است.

یعنی هر کس هر راهی بگوید به گزافه گفته است. در آینده ممکن است به دارو و واکسن برسد همه اینها ممکن است اما امروز، راهی جز این نداریم و ما در شنبه در ستاد کرونا، 14 دستورالعمل را تصویب کردیم برای کمک به مردم و این دستورالعمل‌ها همه‌اش اجرایی و عملیاتی خواهد شد، برخی‌اش اجرایی شده و برخی از آنها نیز به تدریج اجرایی می‌شود. 100 هزار تومانی که برای حدود 30 میلیون جمعیت در نظر گرفتیم ماهانه برای 4 ماه ان‌شاء الله عملیاتی و اعلام خواهد شد.

وام یک میلیونی اعلام شده، مردم طبق برنامه‌ای که قبلاً هم انجام دادند می‌توانند این یک میلیون وام را دریافت کنند و بقیه اقداماتی که باید نسبت به این مردم بسیار خوب انجام دهیم.

البته ممکن است اقدامات دولت همه سختی‌ها را جبران نکند، اما این در حد امکان و توانی بوده که دولت انجام داده و انجام می‌دهد و بار دیگر تشکر می‌کنم از شرکت‌های دانش‌بنیان و کادر درمان که کار بزرگی انجام دادند. امروز اگر بنا بود، برویم ونتیلاتور و سی‌تی اسکن و داروها را از خارج بخریم، اگر همه چیز هم مهیا بود، معلوم نبود به این سادگی در اختیار ما می‌گذارند. کما اینکه دیدیم مواردی را رفتیم بخریم و نشد. بحمدالله شرکت‌های دانش‌بنیان، مهندسین و کارگران با فعالیت تمام این کار را انجام می‌دهند و امروز می‌توانیم روی پای خودمان برای مقابله با این کرونا ان‌شاء الله مطمئن و متکی باشیم.

نکته دیگری که باید بر روی آن تأکید کنم، تشکر از مقام معظم رهبری بخاطر جلسه‌ای است که دیروز، همراه اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی خدمت ایشان بودیم. دستورات مهمی صادر فرمودند که امروز در آغاز دولت آنها را یک دور مرور کردیم. به همه وزرا و مسئولین مربوطه دستور داده شد، برای اینکه این کار انجام بگیرد و مواردی که ایشان هم در زمینه جهش تولید دستور دادند، مورد توجه قرار گیرد و هم اقداماتی که باید انجام بگیرد.

هم نکاتی که در زمینه کسر بودجه بیان کردند، هم در زمینه مسایل مربوط به نظام بانکی، نکاتی که اشاره فرمودند و هم حمایت از قشر کم‌درآمد جامعه، ان‌شاء الله همه آنها در دستور کار دولت خواهد بود.

امروز در مورد2 دستور ویژه‌ای که ایشان در زمینه جهش تولید دادند به وزیر صمت و وزیر نفت برای جهش تولید که هر 2 باید در زمینه تولید برنامه‌ریزی کنند، دستور داده شده که اینها برنامه‌هایشان را آماده کنند و در ستاد اقتصادی دولت بیاورند و اگر هم لازم بود در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تا ان‌شاء الله مسأله جهش تولید را دنبال می‌کنیم. هم از طریق صمت و هم از طریق نفت، هم از طریق بقیه. وزارت کشاورزی هم راجع به نهاده‌ها مسئولیت‌هایی دارد که آن هم مربوط می‌شود به جهش تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر اقداماتی که در این زمینه باید انجام بگیرد. سازمان برنامه و بودجه هم این سیاست را باید دنبال کند برای بودجه امسال و تا پایان امسال و همچنین برای تدوین بودجه سال آینده که ان‌شاء الله تا هفته آینده بر مبنای  دستورالعمل‌هایی که ایشان صادر کردند، آماده می‌شود.

همچنین برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و صرفه‌جویی‌های لازم در زمینه گاز و آب، نکاتی که بیان کردند به وزرای مربوطه دستور داده شد که این موارد را دنبال کنند و بتوانیم همه دستوراتی که ایشان صادر کردند، سریع‌تر در مراجعی که داریم چه دولت و چه ستاد اقتصادی بررسی کنیم و ان‌شاء الله این بحث‌ها را برای اجرا و عمل نهایی کنیم.

نکته آخری که می‌خواهم بگویم این است که علیرغم همه کارهای خوبی که انجام می‌گیرد، دیشب در ستاد روسای کمیته‌های تخصصی کرونا، یک نقطه ضعف دیدیم. تراکم در حمل و نقل در برخی از ساعات روز وجود دارد که احساس کردیم این ممکن است بخاطر این باشد که فعالیت ادارات مقداری شرایط را برای حمل و نقل در شرایط صبح و ظهر سخت می‌کند. لذا تصمیم گرفته شد و این تصمیم را در شنبه هفته آینده مصوب می‌کنیم و به همه وزرا دستور داده شد که این یک سوم کارمندهایی که در نقاط قرمز گفتند سر کار بیایند، اگر حضور آنها برای هفته آینده ضرورت ندارد، مجازند هر مقدار می‌خواهند کاهش دهند. این یک سوم، بشود یک چهارم و یک پنجم یا هر مقداری که ضروری می‌دانند و دستور بدهند در هفته آینده کارمندان هر مقداری که ضرورت ندارد، سر کار نیایند. برای اینکه خلوت‌تر شود برای اینکه ترافیکی که داریم در اتوبو‌س‌ها و مترو، خلوت شود و برای هفته آینده ان‌شاء الله به حداقل ضروری کارمندان اکتفا کنند و بقیه بخش‌هایی که ضرورت ندارد تعطیل کنند. بخاطر اینکه بسیار مهم است که در پایان 2 هفته به یک شرایط بسیار مناسبی برای سلامت و صحت مردم دست پیدا کنیم. وقتی شرایط عادی شد راحت‌تر همه می‌توانند فعالیت‌هایشان را انجام دهند و اگر در خدمات کم و کسری وجود داشته، جبران کنند.

البته این بحثی که می‌کنم غیر از خدمات ضروری است. خدمات ضروری مثل آب، برق، گاز، شهرداری، بهداشت و درمان. خدمات ضروری شرایط‌اش متفاوت است که قبلاً اعلام شده است. بحث سر آن مسایلی است که خدمات می‌تواند هفته آینده انجام نگیرد و تأخیر بیفتد.

ان‌شاء الله همه وزرا و مسئولین به این دستور هم عمل خواهند کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

نظر شما