یادداشت؛

‌درس واقع‌گرایی در سیاست‌خارجی

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۲۳:۴۷:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۳۶۸۱
«علی خضریان» نماینده تهران
تاکید ⁧ رهبر انقلاب ⁩ در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی ⁧ اقتصادی ⁩ مبنی بر اینکه موضوع تحریم‌ها به عنوان یک واقعیت تلخ نه از مسیر مذاکره چندین ساله که یکبار امتحان شده، بلکه تنها با خنثی‌سازی و غلبه بر آنها رفع خواهد شد، یک نگاه واقع‌گرایانه در اقتصاد و سیاست خارجی است.
‌واقعیت این است که هرگونه طراحی و برنامه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌ها، تنها در صورتی ممکن است که فهم درست و دقیقی از این مسیٔله داشته باشیم. شناخت صحیح از پدیده‌ی ⁧ تحریم ⁩، مردم و مسیٔولان کشور را در کاهش اثرات آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و از بین بردن آن در بلندمدت یاری خواهد رساند.

‌ابتدا باید تاکید شود که در فضای ⁧ روابط بین‌الملل ⁩ روی آوردن یک یا چند کشور به ابزار تحریم نه تنها نشانه‌ی ⁧ قدرت ⁩ نیست، بلکه به معنای پذیرش قدرت کشوری است که امکان هرگونه تهدید سخت و نرم را با قدرت نظامی، منطق و استدلال منتفی کرده و واکنشی از روی استیصال و بی‌منطقی است.
‌لذا در فضای رقابت جهانی، قدرت‌هایی که از ⁧ قوی شدن ⁩ کشوری دیگر احساس خطر می‌کنند؛ در آخرین حربه خود با اعمال تحریم‌ها به دنبال رسیدن به اهداف مهمی چون ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مردم و مسیٔولان، با هدف تضعیف اراده‌ی آنها و ایجاد تردید و ⁧ نفوذ ⁩ برای انحراف از مسیر طی شده است.

‌از سویی دیگر باید پذیرفت، اجماع یک یا چند ⁧ قدرت جهانی ⁩ برای تحریم یک ⁧ قدرت نوظهور ⁩، باعث بروز مشکلاتی در حوزه ⁧ اقتصاد ⁩ آن کشور خواهد شد. به همین دلیل هر جهت‌گیری سیاسی در سطح کلان برای مقابله با مقوله‌ی تحریم، تأثیر مستقیمی بر سرنوشت جامعه هدف و مسیر ⁧ پیشرفت ⁩ آن خواهد داشت.

‌در این خصوص دو نگاه کلان وجود دارد؛ یک نگاه معتقد به ظرفیت‌های درون کشور است و نگاه دوم رفع مشکل اقتصادی را با استفاده از ظرفیت بیرون از مرزها و از طریق تغییر در ⁧ سیاست خارجی ⁩ دنبال می‌کند؛ درحالیکه این نگاه به دلیل اینکه برخلاف هدف اصلی تحریم‌ها می‌باشد، عقیم و بی‌فایده است.

‌در میدان واقعیت نیز رجوع به تجربیات پیشین در برهه‌هایی چون ⁧ انقلاب اسلامی ⁩، ⁧ دفاع مقدس ⁩ و ⁧ علم و فناوری ⁩ نوین به روشنی می‌توان به این حقیقت پی برد که اعتماد به توانایی‌های داخلی، معقول‌ترین و کارآمدترین راه برای شکست توطیٔه‌های دشمنان و دستیابی به پیروزی‌های عظیم است.

‌این جهت‌گیری کلان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حل مسئله‌ی تحریم و رسیدن کشور به پیشرفت اقتصادی تحت عنوان «مردم‌گرایی» و سپردن کارها به ⁧ مردم ⁩، در مقابل رویکرد «بیگانه‌گرایی» و چشم داشتن به دست ⁧ غرب ⁩ که به آشنایی چندین ساله با رییس جمهور ⁧ آمریکا ⁩ افتخار می‌کند، قابل صورت‌بندی است.
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز