تصویب قطعنامه تحریمی در پارلمان اروپا مردود است

۱۳۹۹/۰۹/۰۷ - ۱۵:۳۵:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۴۲۹۷
تصویب قطعنامه تحریمی در پارلمان اروپا مردود است
وزارت امور خارجه ترکیه ضمن ابراز مخالفت شدید با درخواست پارلمان اروپا برای تحریم این کشور، اعلام کرد: ما به صورت کامل، قطعنامه غیرالزام‌آور تصویب شده توسط نمایندگان پارلمان اروپا درباره کشور خود و قبرس شمالی را رد می‌کنیم.

به گزارش برنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، "حامی آکسوی" سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه در این باره افزود: این تصمیم پارلمان اروپا بار دیگر فاصله داشتن اروپا از واقعیت‌ها و تعصب آنها درباره قبرس و یونان را نشان داد.

آکسوی ضمن مخالفت شدید با این قطعنامه، از اروپا خواست تا با واقعیت‌ها روبه‌رو شده و به تعهداتش عمل کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه با تاکید بر حمایت کامل کشورش از بیانیه رییس دولت منطقه قبرس شمالی، افزود: قطعنامه پارلمان اروپا که دیکته شده توسط دولت‌های یونان و قبرس است بار دیگر حکایت از آن دارد که پارلمان اروپا چقدر از واقعیت‌ها دور است و در مسأله قبرس متعصبانه برخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از پارلمان و اتحادیه اروپا خواست تا با واقعیت‌های جزیره قبرس روبه‌رو شوند، حضور ترک‌تبارها در شمال قبرس را به رسمیت بشناسند و به تعهداتی که آوریل ۲۰۰۴ به ساکنان این منطقه دادند، عمل کنند.

آکسوی همچنین گفت: ترکیه به دفاع از حقوق خود و ترک‌تبارهای قبرس ادامه داده و همزمان تلاش‌ها برای گفت‌وگو و مذاکره را نیز دنبال می‌کند.

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست به دلیل آنچه «اقدامات غیرقانونی» ترکیه برای اکتشاف گاز طبیعی در دریای مدیترانه خوانده است، تحریم‌های سختی را علیه آنکارا اعمال کند.

ترکیه به تازگی دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام کرده است.

اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که در صورت ادامه دار شدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند.

مقام‌های قبرس نیز اعلام کردند که علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهد زد.

قبرس در اقدامی تلافی جویانه حدود ۲۰ حکم جلب بین المللی را علیه مقام‌های سه شرکت بین‌المللی که با اولین کشتی اکتشافی ترکیه به نام "فاتح" همکاری کرده‌اند صادر کرده است.

آنکارا گفته است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه پس از اعتراض یونان و قبرس به استخراج منابع طبیعی توسط این کشور اعلام کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه نقض قوانین بین المللی نیست.

وزیر انرژی ترکیه هم مدعی است عملیات اکتشاف و حفاری در شبه جزیره «کارباس» در شرق مدیترانه که تحت کنترل «جمهوری ترک قبرس شمالی» است انجام خواهد شد و مجوزهای لازم از این جمهوری اخذ شده است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه