جواد امام در واکنش به اظهارات مصباحی مقدم:

آقایان از حالا نگران حضور مردم هستند و به آن می‌گویند القاء!/ فتاح ارتباطی با جریان اصلاح طلب ندارد

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۱:۰۶:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۵۰۹۱
آقایان از حالا نگران حضور مردم هستند و به آن می‌گویند القاء!/ فتاح ارتباطی با جریان اصلاح طلب ندارد
چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر اصولگرایان ملاحظاتی دارند مبنی بر اینکه می‌خواهند فتاح را حذف کنند ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد فتاح هیچ نسبتی با جریان اصلاحات نداشته و ندارد.

«جواد امام»، چهره سیاسی اصلاح طلب، درباره اظهارات اخیر مصباحی مقدم به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ابتدا مصباحی مقدم باید یک پاسخی بدهد به بحثی که‌ گفته ما دنبال مشارکت حداکثری هستیم چراکه ما در عمل شاهد این قضیه نیستیم.

او افزود: در واقع جریان اصولگرایی با این نوع سیاست ها، رویه ها و ناامیدی که در مردم ایجاد کردند، مشارکت حداکثری تحقق پیدا نمی کند، اگر هم مشارکت حداکثری باشد قطعا نتیجه هر چه باشد همه می پذیرند و شکی در آن نیست، ولی اگر مشارکت حداکثری صورت نگیرد در واقع نمایندگان واقعی و حداکثری مردم  انتخاب نمی شوند و مردم در سرنوشت خودشان مشارکت پیدا نمی کنند و به نوعی به همین رویه ها برمی گردد که به نوعی اجازه انتخاب سرنوشت به مردم داده نخواهد شد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: مصباحی مقدم گفت القاء، القا نیست ولی مشارکت حداکثری شرایطی دارد. آقایان می گویند رد صلاحیت، حال چگونه است که یک نظامی از سال ها قبل در زمانی که در لباس نظامی و موقعیت های مشخصی در حال خدمت است همه متوجه می شوند که او قرار است برای انتخابات 1400 کاندیدا شود و در نتیجه اعلام کاندیداتوری هم می کند در حالی که هنوز زمان ثبت نام و بررسی صلاحیت ها نرسیده است و او در نهایت تایید صلاحیت هم، می شود.

جواد امام بیان کرد: کاندیداهای یک جریان خاص همیشه از قبل مشخص شده اند، از قبل تعریف شده اند و فعالیت هایشان شروع می شود. در واقع ما، نقدمان به این بخش است وگرنه انتخاباتی که نتیجه اش از قبل مشخص شده باشد، همانطوری که مصباحی مقدم در صحبت هایش اشاره کرده و گفته که در این دوره  شرایط برای اصولگرایان فراهم تر است.

او با تاکید بر اینکه چگونه شرایط برای اصولگرایان فراهم تر است، گفت: این شرایط باید یک شرایط مساوی و برابر باشد و اگر شرایط مساوی و برابر بود و شرایط حضور حداکثری مردم و حضور همه سلایق در انتخابات فراهم باشد و انتخاباتی که در واقع براساس قانون اساسی، انتخاباتی آزاد، رقابتی و انتخابات عادلانه باشد نتایج آن هر چه که باشد، طرفین خواهند پذیرفت.

امام اضافه کرد: اما متأسفانه محدودیت هایی ایجاد می شود که شرایط برای جریان اصولگرا فراهم تر باشد و بنا به گفته و تایید فرمایش خود مصباحی مقدم. از این رو این انتخابات، اسمش دیگر انتخابات نیست و مفهوم انتخابات شکل نمی گیرد. در واقع ما باید به دنبال این باشیم که مفهوم انتخابات شکل بگیرد.

مدیر عامل بنیاد باران اظهار کرد: اگر رد صلاحیت ها فقط از یک جریان خاص باشد و اگر رد صلاحیت ها بنا به سلایق باشد، قاعدتا محل نقد و اعتراض افراد و گروه ها قرار می گیرد. مصباحی مقدم در همین انتخابات 1400 و اصلاحی که مجلس به دنبال قانون انتخاب است، شرایطی را باید در این اصلاح قانون فراهم می کردند که حضور مردم در آن دیده می شد و جدی تر به آن پرداخته می شد نه اینکه ما قواعدی را وضع کنیم که  انتخاب ها را محدودتر کرده و شرایطی را فراهم کنیم که مردم احساس کنند، رأی شان موثر واقع نخواهد شد.

او تصریح کرد: در انتخابات 98، یک اقلیتی نسبت به کل مردم شرکت کردند و نتیجه اش هم مشخص است و خودشان هم اذعان می‌کنند که این مجلس در این شرایط سخت تشکیل شده است و بعد از گذشت ماه ها، هیچ خروجی نداشته است به خاطر اینکه افراد تجربه لازم را ندارند و این ها، بحث هایی است که مورد انتقاد قرار می گیرد. ما اگر می خواهیم جمهوریت نظام را از آن دفاع کنیم و با این جمهوریت حداکثری قوانین اسلامی وضع کنیم، باید همه مردم در آن مشارکت پیدا کنند.

دبیرکل مجمع‌ ایثارگران اصلاح طلب بیان کرد: اینگونه نیست که ما برویم شرایطی فراهم کنیم و بگوییم که در واقع اگر مردم و گروه های دیگر سیاسی نیامدند، خودشان نیامدند. جریان اصلاحات کاندیدای جدی دارد ولی جالب است که مصباحی مقدم در همین گفته هایش، پیشاپیش برای ما کاندیدا معرفی کرده است،  کاندیدا را جریان مقابل معرفی نمی کند؛ یک جریان مستقل سیاسی که دارای یک عقبه و پایگاه اجتماعی است، خودش باید از این استقلال برخوردار باشد که کاندیدایش را معرفی کند.

امام تصریح کرد: او گفته که فلانی و فلانی، تایید صلاحیت نشده اند یا اگر بیایند ثبت نام کنند تایید صلاحیت نمی شوند؛ یعنی این ها بازیکن طرف مقابل را تعیین می کنند، مبنی بر اینکه باید این ها باشند تا ما مسابقه بدهیم. نام این کار، دیگر رقابت نیست بلکه مصباحی مقدم، اعضای تیم طرف مقابل را انتخاب می کند. شما که سخنگوی شورای نگهبان هستید شورای نگهبان هم که اختیار دارد هر کسی را که خواست، تایید کند.

دبیر کل مجمع ایثارگران اصلاح طلب عنوان کرد: ما هم در واقع کاندیدایی که شرایط لازم را داشته باشد براساس قانون نه براساس نگاه مصباحی مقدم نه براساس سلایق افرادی که در انتخابات گذشته، حضور داشتند انتخاب می کنیم. ما اصل را قانون می دانیم فصل الخطاب را قانون می دانیم اگر براساس قانون، کاندیدا را رد صلاحیت کنند ما نمی توانیم معترض شویم ولی کاندیدایی که شرایط لازم را دارد، رد صلاحیت می کنند و مردم دلزده و ناامید می شوند.

جواد امام بیان کرد: قطعا انتخاباتی که ما از قبل بخواهیم نتایج آن را پیش بینی کنیم به آن انتخابات، اشکال وارد است. جامعه خودش روشن می کند که فضای جامعه چیست و اگر حضور حداکثری اتفاق بیفتد، چه کسانی به آنها فرصت داده می شود و آقایان از حالا نگران هستند و می گویند القاء. اگر ما نگوییم حداکثری و مردم را تشویق نکنیم و اگر یک حداقلی آمدند و نفر مورد نظر شما انتخاب شد، آیا این اسمش دیگر انتخابات و رقابت است، دوستان اصولگرا باید به این مسائل پاسخ دهند که متأسفانه به جای اینکه تلاش کنیم در شرایطی که کشور مورد تهدید است و باید منافع ملی را درنظر بگیریم باز هم آقایان منافع گروهی و جریانی را درنظر می گیرند و فکر می کنند که غیر از این، نیست‌.

امام تصریح کرد: چرا دوستان برای حضور مردم نگران شدند؟! اگر با حضور مردم، آن کاندیدای موردنظر مردم انتخاب می شود ولو  اینکه از جریان شما باشد چرا اصولگرایان، نگران می شوند. اگر از نظر اصولگرایان، مردم اصل بوده و انتخابات برای کشور و مردم است باید این را بپذیریم که این تلاشهای دوستان اصولگرا، ناشی از نگرانی‌های آنها است چراکه فقط با حضور اقلیتی از مردم، آنچه مدنظر اصولگرایان است از صندوق رأی خارج می‌شود.

جواد امام در واکنش به اظهارات حمید ترقی مبنی بر تماس پرویز فتاح با خاتمی، تصریح کرد: اینکه ترقی مدعی است فتاح با خاتمی دیداری داشته است، تکذیب می‌شود.

او افزود: اگر اصولگرایان ملاحظاتی دارند مبنی بر اینکه می‌خواهند فتاح را حذف کنند ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد فتاح هیچ نسبتی با جریان اصلاحات نداشته و ندارد.

مدیرعامل بنیاد باران عنوان کرد: بنابراین دیداری بین خاتمی و فتاح صورت نگرفته است از این رو بهتر است، اصولگرایان تسویه حساب‌های داخلی خودشان را روشن تر بیان کنند و این موضوع را با این توهمات خودشان مرتبط نسازند.

جواد امام در پاسخ به این سوال که آیا تماس تلفنی برای عذرخواهی صورت گرفته یا خیر؟ نیز گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم چنین اتفاقاتی رخ نداده اما هر حال فتاح نیز هیچ گاه چنین ادعایی نداشته است. اگر فتاح صحبت کرده خودش باید نفیا یا اثباتا، این موضوع را اعلام کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خاتمی در این باره چیزی گفته است؟ اظهار کرد: ما هیچ چیزی در این باره نشنیده‌ایم ضمن اینکه فتاح هم که در آن زمان عذرخواهی کرده بود در صحبت‌هایش، هیچ اشاره‌ای به این بخش نکرد. ما توضیح دادیم که اتفاقات مربوط به آن ساختمان، ربطی به دوره فتاح نداشته و او بی جهت این اظهارات را مطرح کرد اما او در هیچ جا از خاتمی و دفتر سابق وی که متعلق به موسسه نشر آثار حضرت امام بود، عذرخواهی نکرده در حالی که از نهادهای دیگر عذرخواهی کرد.حال ترقی این سخنان را از کجا آورده، به نظر می‌رسد باید شخص فتاح پاسخ بدهد. 4

گفتنی است؛ اخیرا حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، ضمن تایید خبر تماس پرویز فتاح با خاتمی، اشاره کرد که تماس پرویز فتاح با رئیس دولت اصلاحات هم صرفا جنبه کاری و اجرایی داشته و حاوی جنبه سیاسی نیست؛ بنابراین چنین انتقادی به پرویز فتاح درست نبوده و خود فتاح هم احتمال حضورش در انتخابات را نفی کرده است.

همچنین، «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی عنوان کرد که موضع ما مشارکت حداکثری است، نتیجه اش هر چه باشد. از این رو اینکه می‌گویند هرچه مشارکت بیشتر شود جریان چپ برنده انتخابات می‌شود القا است.»

نظر شما
پرونده ویژه