رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم:

خروج از برجام در شورای عالی امنیت ملی رأی نمی‌آورد/ برخی در کشور ارزشی ندارند اما تیم حفاظتی قوی دارند/ ترور شهید فخری زاده تبدیل به امر اختلاف داخلی نشود/ با یک طرح نباید از برجام خارج شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۰:۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۵۷۳۱
خروج از برجام در شورای عالی امنیت ملی رأی نمی‌آورد/ برخی در کشور ارزشی ندارند اما تیم حفاظتی قوی دارند/ ترور شهید فخری زاده تبدیل به امر اختلاف داخلی نشود/ با یک طرح نباید از برجام خارج شد
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: اگر نمایندگان قصد و هدفشان از این طرح خروج از برجام باشد در شرایطی که گشایش هایی در حال شکل گیری است، به ضرر کشور عمل می کنند زیرا کشور برای حفظ برجام هزینه داده و نمی‌تواند در قالب یک طرح از آن خارج شود.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با طرح مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: معتقدم اگر طرح نمایندگان به معنای خروج از برجام باشد به صلاح مملکت نیست، در ادبیات سیاسی دنیا تا زمانی که بایدن رأی بیاورد، ایران تنها کشوری بود که برجام را حفظ کرد البته هزینه هایی را هم متحمل شد. اما کاهش تعهدات ایران طبق بندهای برجام شکل گرفت و نتیجه آن دوازده برابر شدن تولید و ذخیره سوخت هسته ای در ایران شد. تکلیف دیگر طرفین برجام از همان ابتدا مشخص و روشن بود، آمریکا که از برجام خارج شد، اروپایی ها، اینستکس  که همان راه باریکه برجام بود را هم نتوانستند حفظ کنند؛ چین و روسیه هم در قالب مقتضیات دو جانبه مناسباتشان را با ایران شکل دادند نه در قالب برجام. ایران به عنوان یک رژیم منع اشاعه که در تاریخ بعد از جنگ در کشور بی سابقه بود، از لحاظ حقوق بین الملل کار ارزشمندی انجام داد. 

او ادامه داد: اگر نمایندگان قصد و هدفشان از این طرح خروج از برجام باشد در شرایطی که گشایش هایی در حال شکل گیری است، به ضرر کشور عمل می کنند زیرا کشور برای حفظ برجام هزینه داده و نمی‌تواند در قالب یک طرح از آن خارج شود. باید کار کارشناسی بیشتری در قبال آن صورت بگیرد. اما اگر طرح به این معنا باشد که مجلس سعی دارد زودتر طرف های مقابل را وادار به رفع تحریم ها کند از این دید، منعی ندارد ولی از برجام به هیچ وجه نمی توان، خارج شد زیرا به صلاح کشور نیست. افرادی مانند نتانیاهو و سران عرب به شدت بر علیه جمهوری اسلامی تلاش می کنند، حتی اگر به قیمت محکوم شدن اقداماتشان در آمریکا تمام‌ شود. معتقدم اگر شرایط به گونه ای فراهم شود که در قالب حفظ منافع ملی کشور، آمریکا به تعهدات خود عمل و تحریم ها رفع کند به نظر من راه برداشت تحریم ها در مذاکره سیاسی و احیای برجام است.

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بحث خروج از برجام در حیطه وظایف مجلس است گفت: قالیباف به عنوان رییس مجلس، در شورای عالی امنیت ملی عضویت دارد و می تواند این طرح را در آنجا مطرح کند و ممکن است، نظرش رأی بیاورد و در آن صورت طبیعتا، طرح تقدیم به شورای امنیت می شود اما معتقدم خروج از برجام در شورای عالی امنیت ملی رأی نمی اورد.

او در رابطه با اظهارات کریمی قدوسی و مقصر شناختن دولت در ترور شهید فخری زاده گفت: او باید خودش پاسخگوی اظهاراتش باشد، برخی افراد در کشور به راحتی تهمت می زنند، اتهام وارد می کنند و از مصونیت خاصی برخوردارند. به شخصه اعتقادم بر این است که باید از دانشمندان محافظت بیشتری به عمل بیاید، در کشور خیلی از افراد تیم های حفاظتی قوی دارند که خود افراد اصلا ارزشی ندارند اما از خودشان و خانواده هایشان حفاظت به عمل می آید، باید از نظر امنیتی حفاظت بهتری از دانشمندان صورت بگیرد و این مظلومیت آنها را نشان می دهد. دانشمندان هسته ای دنبال بمب نیستند و برنامه شان را بارها اعلام کرده اند. 

فلاحت پیشه گفت: نباید ترور شهید فخری زاده تبدیل به امر اختلاف داخلی شود. سیاست کشور مشخص است؛ یک سه گانه سیاسی در کشور باید شکل بگیرد نخست طبق منشور ملل متحد حق مقابله به مثل برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ایران می تواند، عاملین ترور را به سزای عملشان برساند. ایرانی ها بدون هیچ واهمه ای در خونخواهی شهید سلیمانی پایگاه نظامیان آمریکا را در یک اقدامی بی سابقه، بعد از جنگ جهانی مورد حمله قرار دادند همانگونه هم باید انتقام خون شهید فخری زاده گرفته شود. قسمت دیگر بر عهده وزارت خارجه است که وزارت خارجه هم در دیپلماسی عمومی و هم در محافل حقوقی، به صورت رسمی باید این موضوع را پیگیری کند، بعد سوم دیپلماسی هسته ای کشور است. جمهوری اسلامی ایران دنیا را مجذوب خودش کرد، ایران تنها کشوری بود که پای برجام ایستاد، دیپلماسی هسته ای کشور باید راه خودش را برود، اگر آمریکایی ها به تعهداتشان برگردند، جمهوری اسلامی ایران هم باید به تعهداتش برگردد. همه گام هایی که ایران بعد از خروج ترامپ برداشت در همه گام ها ایران جنبه حقوقی را رعایت و اعلام کرد که در صورت بازگشت طرف های برجام، ایران به تعهدات خود باز می گردد.

او در پایان بیان کرد: شخصا معتقدم که ترور شهید فخری زاده در دنیا موضع دیپلماسی را تقویت کرد نه تضعیف، ایرانی ها مقابله به مثل را حق خود می دانند و حتما این کار را خواهند کرد. اما در عین حال دنیا فهمید که این رژیم صهیونیستی است که تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی است نه ایران. با بحث های داخلی حقانیت کشور را زیر سوال نبریم زیرا‌ این بحث ها، تحریم علیه کشور را ادامه می دهد. 4

نظر شما
پرونده ویژه