در جلسه فوق‌العاده امروز؛

خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۲۰:۲۹:۲۵
کد خبر: ۱۰۹۵۷۵۸
خروج ایران از پروتکل الحاقی در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون خبر داد و گفت: به موجب یکی از بندهای مصوب دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت اجرایی نشدن تعهدات کشورهای ۱+۴ شد.

«ابوالفضل عمویی»سخنگوی‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌خبرنگاربرنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز در جلسه مجلس دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب رسید و کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی جزئیات این طرح تشکیل داد. در این جلسه که در ابتدا حضور رئیس مجلس تشکیل شد، ۹ ماده طرح به تصویب رسید و گزارش آن جهت بررسی در صحن علنی به هیات رئیسه ارجاع شد.

 

او در توضیح مصوبات کمیسیون گفت: طبق ماده یک سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور ذخیره و تولید خواهد شد. در ماده دو سازمان انرژی اتمی مکلف شده ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح پایین تولید و نگهداری کند. در ماده سه نیز سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌گیری از ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژهای IR۲M و IR۶ خواهد شد.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان شده و باید همزمان با عملیات بهینه‌سازی رآکتور آب سنگین اراک یک رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیوایزوتوپ‌های بیمارستانی طراحی کرده و زمانبندی این کار را به مجلس اعلام کند.

 

عمویی گفت: در ماده ۶ این طرح دولت موظف شد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در ماده ۷ نیز مقرر شده که اگر اعضای ۱+۴ به اجرای تعهدات خود در رفع تحریم‌ها اقدام کنند دولت گزارش اقدامات را به مجلس ارائه کرده تا مجلس درباره واکنش احتمالی بررسی‌های لازم را انجام دهد. مواد ۸ و ۹ طرح نیز درباره الزام به اجرای قانون و تامین اعتبارات آن است. گزارش مصوبه کمیسیون به هیات رئیسه ارجاع شد و احتمالا در دستور جلسات هفته جاری قرار خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز