سخنگوی وزارت امور خارجه:

دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها موافق نیست/ گزارشی از شهادت فرمانده ایرانی دریافت نکرده‌ایم/ بدهی تاریخی از کره جنوبی برای ملت ایران باقی ماند

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۹:۵۳:۱۷
کد خبر: ۱۰۹۶۵۲۶
دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها موافق نیست/ گزارشی از شهادت فرمانده ایرانی دریافت نکرده‌ایم/ بدهی تاریخی از کره جنوبی برای ملت ایران باقی ماند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ تردیدی نداریم که نمایندگان بدنبال احقاق حقوق ملت هستند اما در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نظرات خود را گفتیم، دولت موافق ارائه این طرح به این نحو نیست.

به گزارش برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود با اشاره به شهادت فخری زاده گفت: شهید زاینده و روشنی بخش و حفاظت کننده است، مکتب خون بر شمشیر، پیروز است.

خطیب زاده اضافه کرد: پس از ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده، بسیاری از کشورها با ظریف تماس گرفتند و پیام تسلیت خود را اعلام کردند. وزرای خارجه افغانستان آذربایجان عمان و قطر محکومیت شدید این ترور را اعلام داشتند. آذرماه سفر کوتاهی به افغانستان داشتم و در این سفر گفتگو هایی  در حوزه های فرهنگی، مردمی و رسانه ای صورت گرفت همچنین ملاقات هایی با اصحاب اندیشه داشتم. در حوزه همکاری های فرهنگی، نیاز به کار بیشتر داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شهادت یکی از فرماندهان ارشد سپاه مطرح کرد: ما گزارشی از این موضوع نشنیدیم. سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح باید پیرامون این موضوع اظهار نظر کند و اگر خبری بود وزارت خارجه آگاه می‌شد.

او بیان کرد: در تماس تلفنی، برخی کشورها با شدت و حدت، ترور فخری زاده را محکوم کردند و متحدین ایران و حتی کسانی که متحدین ایران نبودند، این اقدام را محکوم کردند. برخی کشورها البته از ادبیات متفاوتی استفاده کردند که یک سر این داستان، به برخی سیاست های حمایتی آنها برمی گردد. موج محکومیت ها ادامه دارد. انگشت اتهام در این حادثه به سمت رژیم اشغالگر قدس است.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ادعا ارتباط ترور فخری زاده به برجام گفت: هیچ تردیدی نداریم که نمایندگان بدنبال احقاق حقوق ملت هستند. اما در خصوص طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نظرات خود را گفتیم. دولت موافق ارائه این طرح به این نحو نیست. همه بدنبال حقوق ملت هستیم اما دولت گفته این طرح ضروری و مفید نیست. نظرات خود را گفتیم اما نظرات ما منتقل نشده است. ربط ترور فخری زاده به برجام را باید چه طور عرض کنم. برخی کجی ها و ناراستی ها در فضای عمومی و رسانه ای توسط افرادی گفته شده است. وزارت خارجه باید پاسبان منافع ملی باشد و نمی تواند اظهارنظر کند. وقتی برخی مشغول این گفتگوها هستند کارکنان و سفرای وزارت خارجه در سخت ترین جبهه، مبارزه می کنند. تعداد معدودی که تریبون دارند ادعاهایی مطرح می کنند اما سفرای ما اقدامات حقوقی انجام می دهند. در پی ترور شهید فخری زاده بالاترین سطح محکومیت را داشتیم. اجازه دهید درباره مباحث داخلی سکوت کنیم. اگر روزی منع برداشته شود و در فضای بهتری گفتگو کنیم، در این باره صحبت خواهیم کرد. متاسفانه دوستان عزیز و نازنین ما به دلیل اختلافات داخلی مباحثی را مطرح می کنند و ما باید حواسمان باشد، چون ملت پر تاریخ و پر از حکمت هستیم.

او با اشاره به پیگیری پرونده تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران بیان کرد:از طریق ایکائو موضوع را پیگیری کردیم و نامه های خود را نوشتیم. این موضوع باید در سطح خود پیگیری شود.

او تاکید کرد: برخی ادعاها را ربطشان را می گوییم اما برخی نمی خواهند بشوند. برخی ادعاها از منبع مستقیم اسرائیل نقل قول می‌‌شود اما در ادبیات خبرنگاران ما، به عنوان سوال مطرح می شود.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت پرونده اسدالهی اظهار کرد: درباره اسدالهی گفتیم اساسا دادگاه و پروسه قضایی شروع شده اما این اقدام، غیر قانونی است و به رسمیت نمی شناسیم. مبانی از ابتدا گفته شده است. به مسیر وکیل ایشان در بلژیک احترام می گذاریم. امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد بدعت بدی در مسیر مصونیت های دیپلماتیک گذاشته می شود. یک سر این موضوع، آن گروهک منافقین و کمپین فشار حداکثری بر ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: بدهی تاریخی از کره جنوبی برای ملت ایران باقی ماند. تحریم های آمریکا بهانه است.  «چنین نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند.»

خطیب زاده با اشاره به درخواست اروپا به خویشتن داری در برابر ترور فخری زاده گفت: آنها هرچه می خواهند بگویند. ظریف توییت کرد و گفت استانداردهای دوگانه شرم آور است. ایران همانظور که گفته شده پاسخ خود را به آمرین و عاملین خواهد داد.

خطیب زاده با اشاره به پرونده زاغری بیان کرد: حکم زاغری در دادگاه صالحه صادر شده است و این پرونده مسیر قانونی و قضایی خودش را طی می کند.

او با اشاره به پیگیری های حقوقی پرونده ترور فخری زاده بیان کرد: دقایقی بعد از تایید خبر ترور و شهادت دکتر فخری زاده، وزارت خارجه بیانیه داد، وزیر خارجه در توئیتی ضمن اینکه اعلام کرد ردپای جدی رژیم صهیونیستی در این ترور مشخص است، انتظار ایران از جامعه بین المللی را عنوان کردند. دکتر ظریف با توئیت ها به زبان های مختلف، مردم کشورها، سیاست مداران و تصمیم سازان را به زبانی که سخن می گویند، مورد خطاب قرار دادند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما یک سفر پر از هراس و اضطراری از سوی پمپئو به منطقه را داشتیم. البته معلوم است سراسیمگی این وزیر خارجه ورشکسته رژیم ترامپ به خاطر چیست. این هراس به خاطر شکست بزرگی تاریخی در آمریکا است. هر چه داشتند در سبد فشار علیه ملت ایران گذاشتند ولی به نتیجه نرسید. آنها می‌خواهند مسیر را برگردانند اما اگر رد پایی پیدا شود، هم آمرین وهم عاملاین مجازت خواهند شد.

خطیب زاده با اشاره به اظهارات اخیر ظریف درباره اینکه برخی دوستان به آمریکا گرا می دهند که با ما بهتر می توانید، کار کنید و واکنش تند به این اظهارات گفت: مصاحبه ظریف روشن و واضح بود. ما صدای مردم در دوردست ها هستیم. برخی نباید به دلیل مسائل داخلی منافع ملی را نادیده بگیرند. رفع تحریم و احقاق حقوق ملت از برنامه های وزارت خارجه است. فصل اینکه آمریکا، مرکز دنیا باشد گذشته است. ما باید نگاه به درون داشته باشیم و با اجماع مسیر را طی کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب ان پی تی و تعهداتمان است. هیچ دسترسی بیشتری نداده و نخواهیم داد. روابط ما با آژانس تا کنون علیرغم برخی اختلافات، رابطه فنی و احترام برانگیزی بوده است.

خطیب‌زاده درباره اعمال احتمالی محدودیت برای بازرسی‌ها و ربط بازرسی‌ها با ترور شهید فخری‌زاده اظهار کرد: برخی ادعاها ربطی به همدیگر ندارد. شهید فخری‌زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ در برخی از ادعاهای منافقین اسمشان برده شد و در قطعنامه ۱۷۴۷ در سال ۸۶ نامشان در لیست تحریم رفت که به واسطه برجام نامشان از تحریم خارج شد.  

او اضافه کرد: وصل کردن یک موضوع به یک موضوع غیرمرتبط، از همان مواردی است که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود بیان کرد.  شهید فخری‌زاده در پشت پرده کمک‌کننده برجام بودند و ادعاهایی مطرح می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست.

خطیب زاده درباره ادعای یک روزنامه عربی درخصوص ترور شهید فخری‌زاده و حضور یک پهپاد اسرائیلی در این باره گفت: مراجع امنیتی و نظامی باید در این باره اظهارنظر کنند. سناریوهای هالیوودی زیاد مطرح شده است. کارزار اطلاعاتی که از آلبانی، اسرائیل و واشنگتن شروع شده، نباید موجب سردرگمی ما شود.

او در ادامه عدم همکاری مناسب دولت عراق در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی را یادآور شد: این پرونده در اولویت پیگیری ما بوده است. دولت عراق هم نسبت به این موضوع مسئولیت قطعی دارد. سردار سلیمانی مهمان آنها بوده و به دعوت آنها به عراق سفر کرده بود. ایشان در خاک عراق به شهادت رسیده است. پیگیری‌های لازم را داشتیم و بازهم ادامه خواهیم داد.

او درباره حضور هیاتی از طالبان در سفارت ایران در قطر عنوان کرد: دفتر یادبودی در نمایندگی‌ ایران در دوحه باز شده است. دفتر سیاسی طالبان در قطر دایر است. آنها به سفارت ایران رفته و این دفتر را امضا کرده‌اند. چیزی بیشتر از آن هم نبوده است.  

خطیب زاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با دیپلماسی گازی کشور به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: بازار نفت، گاز و انرژی بازار رقابتی است و به رغم تمام فشارهای دولت ترامپ که سعی کرده ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ما در این عرصه حضور داریم و آن ها با ناکامی های زیادی در این حوزه مواجه شده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز