بعید است شورای امنیت اقدامی درباره ترور دانشمند ایرانی انجام دهد

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۰۸:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۷۰۸۹
بعید است شورای امنیت اقدامی درباره ترور دانشمند ایرانی انجام دهد
به گفته دیپلمات‌ها، بعید است سازمان ملل درباره ترور شهید محسن فخری‌زاده وارد عمل شود.

به گزارش برنا به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند٬ بعید است شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست ایران را برای محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع، بررسی کند.

ساعاتی پس از شهادت محسن فخری‌زاده، سفیر ایران در سازمان ملل از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواست ترور وی را محکوم کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند روز جمعه جلسه‌ای برگزار و در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع ترور محسن فخری‌زاده را بررسی کند. اما برای چنین اقدامی، باید یکی از اعضای شورای امنیت درخواست خود را برای صدور یک بیانیه مطرح کند.

جری ماتجیلا ، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت در ماه دسامبر گفته است هیچ یک از اعضای این شورا تاکنون درخواستی برای بررسی ترور محسن فخری‌زاده یا موضوع ایران مطرح نکرده است.

در همین زمینه، دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند بحثی در خصوص بیانیه در این زمینه مطرح نشده است.

هرگونه اقدام شورای امنیت نیازمند حمایت ۹ عضو این شورای ۱۵ نفره است و می‌بایست از سوی هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین وتو نشود.
این در حالی است که دبیرکل سازمان ملل پیشتر در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده خواهان خویشتن‌داری شده و گفته بود، می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش در منطقه شود، خودداری کرد.

آنیس کالامار، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نیز در یک رشته توییت در ارتباط با ترور محسن فخری‌زاده نوشته بود: «اما به یاد داشته باشیم٬ این یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از منطقه درگیری‌های نظامی، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است که محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی را منع می‌کند، و همچنین نقض منشور ملل متحد است که استفاده از زور در زمان صلح را در فراسرزمین منع می‌کند».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز