معاون اول رییس جمهور خبر داد؛

نامه دولت به دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس/ مجلس در امور اجرایی نباید دخالت کند/ نباید مدیریت پرونده هسته‌ای را تغییر بدهیم

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۰:۳۶:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۷۱۸۲
نامه دولت به دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس/ مجلس در امور اجرایی نباید دخالت کند/ نباید مدیریت پرونده هسته‌ای را تغییر بدهیم
معاون اول رییس جمهور از نامه دولت به دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه دیروز مجلس خبر داد.

به گزارش برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد: آخرین بودجه دولت هست و  پیش بینی مهم ما بر روی منابع درآمدی است. فرض بر این است در سال آینده بتوانیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت را روزانه بفروشیم و یا صادر کنیم. فروش نفت در داخل به صورت پیش فروش و یا نقد ریالی و یا به کشورها، فروخته خواهد شد.

او افزود: سازمان برنامه و بودجه سعی کرده به نوعی از منابع نفت در بودجه، استفاده شود که تکیه بودجه به نفت افزایش پیدا نکند و در بخش های حمایتی و توسعه‌ای مصرف شود. تولید، حمایت از معیشت مردم، اشتغال و تامین نیازهای اساسی مردم، جزو مهمترین مسائلی است که در سال جاری با آن روبرو هستیم. در سال آینده هم باید به بخش‌های ویژه توجه کنیم تا بتوانیم از اشتغال کشور محافظت کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: در سال جاری، اشتغال کشور به دلیل بیماری کرونا آسیب جدی دید. ما در فصل تابستان یک ریزش شغلی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری داشتیم. با حمایت‌هایی که در بخش صنعت و تولید انجام گرفته است، این مساله جبران شده است. عمدتا در بخش خدمات و گردشگری ریزش های شغلی داشتیم. امیداوریم این ریزش‌ها جبران شود.

او با اشاره به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها بیان کرد: بنده نامه ای برای آیت الله جنتی تهیه و نظرات دولت را در آن مطرح کردم.  بحث هسته‌ای از دو دهه پیش در دستورکار جمهوری اسلامی است و با تدبیری که مقام معظم رهبری کردند، بر اساس قانون اساسی، مدیریت مسئله هسته ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و مهمترین مسئله امنیت ملی است. در دنیا بر اساس برداشت اشتباه، مسئله هسته ای را به موضوع مهم تبدیل کردند و نیاز بود از داخل مدیریت شود. موضوع هسته ای در اختیار شورای عالی امنیت ملی بود و ما در دولت هم اعضایی که در این شورا حضور دارند، در حد گزارش گیری در جریان قرار می گرفتند و دولت هم در تصمیم گیری، دخالت نمی کرد. مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبری می رسد و سپس لازم الاجرا می شود. اینکه به این موضوع مجلس ورود کرده به مصلحت نیست چون پس از سال 97 که آمریکا از برجام خارج شد و فشار حداکثری در پیش گرفتند، ایران، راهبرد مقاومت هوشمند به دست گرفت و مردم ایران بزرگوارانه تحمل کردند و جا دارد مسئولین ارشد کشور سر تعظیم در برابر ملت ایران فرود آورند و دست ملت ایران را ببوسند. 

جهانگیری تاکید کرد: ما مکرر از زبان مقامات ارشد غربی ها شنیدیم که فشار حداکثری به بن بست رسیده و بدنبال فروپاشی کشور، اقتصاد کشور و نظام بودند؛ ما اقتصاد کشور را با فشار به مردم نگه داشتیم. در این دو سال و نیم، فشاری که به مردم و مدیریت کشور وارد شد، باید در زمان خودش گفته شود. راهبرد فشار حداکثری به بن بست رسیده و با تغییر مدیریت هسته ای، فشار به کشور وارد می‌شود. رئیس جمهور، ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند من گفتم قانون گذاری حق مجلس است و اجرا حق دولت است. مجلس در امور اجرایی نباید دخالت کند. رئیس جمهور به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب شده در قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید به آن عمل کند. اینکه به وزیر خارجه بگویند این طور راه برو و این طور حرکت کن و به رئیس سازمان انرژی اتمی بگویند اینجا سانتریفیوژ نصب کن اینکه مدیریت نمی شود و دخالت در امور اجرایی است. این مصوبه را از نظر قانون اساسی و دخالت در وظایف شورای عالی امنیت ملی و از نظر قوه مجریه و از نظر بار مالی ایراد دارد. نمی شود با آن برخورد لحظه ای کرد و نیازمند تدابیر است. نظر خود را به شورای نگهبان نوشتیم اما اگر طرح نهایی شد درباره آن نظر می دهیم.

او تاکید کرد: در سال ۹۲ مجری سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی در یک مقطعی دبیر شورا بوده و در مقطعی به وزیر امور خارجه واگذار شد اما سیاست‌گذاری آن همچنان در شورای عالی امنیت ملی است و به تایید رهبر انقلاب می‌رسد.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز