چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

حاشیه‌های یک طرح جنجالی/ مجلس مقابل دولت

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۵۲۷
حاشیه‌های یک طرح جنجالی/ مجلس مقابل دولت
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ شهید فخری زاده

ساعت 4 و 49 دقیقه هفتم آذر ماه و همزمان با سالروز ترور مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای ایران، در سال 89 بود که اولین خبر دارای جزییات درباره ترور صورت گرفته در روستای آبسرد شهرستان دماوند واقع در استان تهران، اعلام شد. هدف این ترور شهید محسن فخری زاده بود. اسم فخری زاده زمانی رسانه ای شد که پس از تحریم‌های ایالات‌ متحده امریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز از نقش او در برنامه اتمی ایران گفته بود.

پس از اخبار ضدونقیض از این حادثه وزارت دفاع صراحتا خبر «شهادت» فخری‌ زاده را اعلام کرد و نوشت: «بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح خودروی حامل محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری‌زاده به‌ شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»

پس از این بیانیه، «امیر حاتمی»، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر در توصیف «شهادت» فخری‌زاده نوشت که «دشمن تحمل دانشمندان کشور را ندارد و به شهادت رساندن دانشمندان عمق کینه آنها را آشکارتر می‌کند.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، با بازنشر توییت‌های یک خبرنگار اسراییلی به موضوع ترور رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع واکنش نشان داد و نتانیاهو در اظهاراتی نه چندان شفاف، تلویحا نقش رژیم صهیونیستی در این اقدام را تایید کرد.

سرلشکر محمدباقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، در این باره نوشت: «ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری‌زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.»

سردار حسین دهقان، مشاور دفاعی  عالی‌ ترین مقام جمهوری اسلامی، نیز رژیم صهیونیستی را مخاطب قرار داد و تاکید کرد: «صهیونیست‌ها در واپسین روزهای عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند. شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم!»

در ادامه پیکر این شهید روز سه شنبه در امام زاده صالح تهران در خاک آرام گرفت.

روز گذشته «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در گفتگویی با اشاره به ترور شهید فخری زاده بیان کرد: وزارت اطلاعات اشخاص مرتبط را شناسایی کرده و همه ابعاد در حال بررسی است و زمانی که قطعی شود، واکنش متقابل طراحی خواهد شد.

چهره هفته؛ حجت الاسلام شهیدی

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی‌محلاتی، رئیس پیشین بنیاد شهید، صبح روز یک شنبه درگذشت.

حجت الاسلام شهیدی‌ محلاتی در دولت اول حسن روحانی به عنوان معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران انتخاب شد و به مدت ۷ سال در این سمت، مشغول به کار بود. هفدهم خرداد ۹۹ شهیدی از این سمت استعفا داد. چندین ‌ماه پیش از کناره‌گیری از مقام ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، شنیده می‌شد که به دلیل بیماری در فکر استعفا از سمت معاونت ریاست‌جمهوری است تا بالاخره سال ۹۹ از سمت خود استعفا داد و در متن نامه استعفا، درخواست کرد «به دلیل بیماری و نیاز به استراحت و پرهیز از کار سنگین به توصیه پزشکان» با استعفای او از مسوولیتش موافقت کند که روحانی نیز پذیرفت.

حاشیه هفته؛ ظریف

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در یک گفت‌وگوی ویدیویی به پایگاه خبری انتخاب گفت که «بعضی دوستان به امریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید.»

او تاکید کرد: «ما که سکوت می‌کنیم، ولی دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نیستیم!»

در ادامه این اظهارات، طیفی خاص از چهره‌های سیاسی خود را مخاطب احتمالی افشاگری ظریف یافتند و به این اظهارات واکنش نشان دادند.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، با اشاره به اظهارات اخیر ظریف گفت: «مصاحبه ظریف روشن و واضح بود. ما صدای مردم در دوردست ها هستیم. برخی نباید به دلیل مسائل داخلی منافع ملی را نادیده بگیرند. رفع تحریم و احقاق حقوق ملت از برنامه‌های وزارت خارجه است. فصل اینکه آمریکا، مرکز دنیا باشد گذشته است. ما باید نگاه به درون داشته باشیم و با اجماع مسیر را طی کنیم.»

دروغ هفته؛ شلاق خوردن یک کارگر

هفته جاری عکسی از بدن شلاق خورده کارگری در فضای مجازی دست به دست شد. تصویری که نشان می‌ داد داوود رفیعی، از فعالان کارگری، به ‌دلیل آنچه توهین به علی ربیعی، سخنگوی دولت و وزیر پیشین کار، عنوان شده، اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق را در دادسرای اوین تحمل کرده است.

داوود رفیعی که پیش از این هم در بازداشت فعالان کارگری در روز جهانی کارگر به زندان افتاده بود، برای پیگیری وضعیت درخواست تجدیدنظرش در پرونده «توهین به وزیر کار» به دادسرا مراجعه کرده که ماموران حکم دادگاه بدوی برای شلاق را بدون اعلام قبلی و بدون تایید درباره او اجرا کرده‌اند.

ربیعی در توضیح اینکه در شکایت از کارگر نقشی نداشته، نوشته است: «به یاد دارم آقای عباس عبدی اوایل فروردین ۹۸، به نقل از وکیل خوشنام کشور آقای صالح نیکبخت که وکیل این کارگر بود از من خواست برای رفع شبهه، نامه‌ای تنظیم کنم. من با ایشان صحبت کردم که هر متن موثری که لازم می‌داند تنظیم کرده تا امضا کنم. اتفاقا در خط چهارم قبل از «شکایت ندارم» خودم واژه «نداشته» را هم اضافه کردم.»

او ادامه داده که دلیل شلاق خوردن این کارگر را نمی‌دانم اما شلاق بر تن هر انسان و کارگری نگرانم کرده و آزارم می‌دهد. علی ربیعی همچنین صالح نیکبخت، وکیل این کارگر را شاهد صادقی برای کل ماجرا معرفی کرده است.

جنجال هفته؛ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها

روز یکشنبه نمایندگان مجلس ابتدا نشستی غیرعلنی را برای بررسی موضوع و چند و چون ترور شهید محسن فخری‌زاده برگزار کردند. در ادامه «مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، درخواستی را با بیش از 200 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس کرد. در نهایت نمایندگان مجلس با 232 رای موافق از مجموع 246 رای ماخوذه به بررسی دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رای دادند. این طرح با واکنش جدی دولت و وزارت امور خارجه مواجه شد.

نمایندگان مصوب کردند، که سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، برای مصارف صلح‌آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند.

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن انتقاد از این طرح اعلام کرد که نظر وزارت خارجه، در این طرح لحاظ نشده است.

«دکتر حس روحانی»، رئیس جمهور، در جلسه هیات دولت نیز با این طرح مخالفت کرد. «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، نیز از نامه دولت به دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه دیروز مجلس خبر داد.

او در جمع خبرنگاران گفت: «ما مکرر از زبان مقامات ارشد غربی ها شنیدیم که فشار حداکثری به بن بست رسیده و بدنبال فروپاشی کشور، اقتصاد کشور و نظام بودند؛ ما اقتصاد کشور را با فشار به مردم نگه داشتیم. در این دو سال و نیم، فشاری که به مردم و مدیریت کشور وارد شد، باید در زمان خودش گفته شود. راهبرد فشار حداکثری به بن بست رسیده و با تغییر مدیریت هسته ای، فشار به کشور وارد می‌شود. رئیس جمهور، ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند من گفتم قانون گذاری حق مجلس است و اجرا حق دولت است. مجلس در امور اجرایی نباید دخالت کند. رئیس جمهور به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب شده در قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید به آن عمل کند. اینکه به وزیر خارجه بگویند این طور راه برو و این طور حرکت کن و به رئیس سازمان انرژی اتمی بگویند اینجا سانتریفیوژ نصب کن اینکه مدیریت نمی شود و دخالت در امور اجرایی است. این مصوبه را از نظر قانون اساسی و دخالت در وظایف شورای عالی امنیت ملی و از نظر قوه مجریه و از نظر بار مالی ایراد دارد. نمی شود با آن برخورد لحظه ای کرد و نیازمند تدابیر است. نظر خود را به شورای نگهبان نوشتیم اما اگر طرح نهایی شد درباره آن نظر می دهیم.»

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عده ای ۸ سال بر سرِ کار بودند و به هیچ وجه نتوانستند، مشکلات راجع به هسته‌ای را حل کنند بلکه در شورای امنیت و شورای حکام علیه کشور قطعنامه گرفتند، تاکید کرد: «همین تفکری که الان بر مجلس اکثریت دارند، می‌خواهند این دولت نتواند برای مردم گشایشی به وجود بیاورد و دائم به این دولت حمله می‌کنند تا در ۱۴۰۰ پیروز شوند.»

در نهایت بعدازظهر روز چهارشنبه «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان، این طرح را مغایر با شرع و قانون اساسی نشناخت و آن را  تایید کرد.

وی اظهار کرد: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری عصر روز چهارشنبه نامه‌ای درباره مخالفت دولت با ایران طرح به شورا ارائه کرده است!

خبر هفته؛ ارائه لایحه بودجه

«حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور، روز چهارشنبه لایحه بودجه ١۴٠٠ را به علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ارائه داد.

*********

پژمان محمدی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرائی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، با ارسال نامه‌های جداگانه به دادسرای فرهنگ و رسانه و همچنین مدیران مسئول چند روزنامه، خبرگزاری و پایگاه تحلیلی خبری از موافقت رئیس‌جمهور با اعلام انصراف از شکایت نسبت به برخی رسانه‌ها خبر داد. ضمنا، در این نامه بر اصلاح رویه و گسترش فرهنگ مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت به منظور بهبود وضعیت موجود و تعالی کشور اشاره شده است.

خبر مهم هفته؛ اعطای نشان درجه‌ دو خدمت به شهید فخری‌زاده

معاون دفتر رئیس‌جمهور با انتشار تصویر از اعطای نشان درجه‌ دو خدمت به شهید فخری‌زاده توسط رئیس‌جمهوری به ادعای جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس، پاسخ داد. کریمی‌قدوسی در توییت خود مدعی شده بود: «با اصرار دشمن و تأکید حسن روحانی، محسن‌ فخری‌زاده با آمانو، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کرده است».

علیرضا معزی در توییتر با انتشار تصویری از لحظه قدردانی حسن روحانی از شهید محسن فخری‌زاده، نوشت: «‌۱۹ بهمن ۹۴ در بی‌نشانی و گمنامیِ ناگزیر، نشان خدمت بر سینه فخر ایران نشست؛ اما حالا که ‎ترور و نفرت دژخیمان، سرمایه‌ای بی‌بدیل را از ایران ستانده، وقتش رسیده است که بیشتر از او بشنویم. این تصاویر یکی از صدها ناگفته‌ ‎برجام است که برای نخستین بار فرصت انتشار می‌یابد».

سخنگوی دولت هم درباره اظهارات افرادی که مدعی شده بودند شهید فخری‌زاده به اصرار دولت با آمانو دیدار داشته است، گفت: «همان‌طور که پیش از این مسئولان سازمان انرژی اتمی رسما گفته‌اند، شهید فخری‌زاده هیچ‌گاه با هیچ مقامی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دیدار و مذاکره نکرده است. شهید فخری‌زاده از ابتدای دهه ۱۳۸۰ و در جریان مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپایی به نوعی در مذاکرات شرکت داشت و چهره‌ای شناخته‌شده بود. سوءاستفاده سیاسی از شهدا و آغشته‌کردن نام آنها به دروغ و تهمت با انگیزه‌های سیاسی نگران‌کننده است و نوعی جفا در حق آنهاست».

نظر شما