ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان و لطمه اقتصادی به ایران!

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۹:۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۷۶۴۹
ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان و لطمه اقتصادی به ایران!
منابع خبری آمریکا از توافق قریب الوقوع عربستان و قطر بر سر پایان اختلافاتشان با وساطت دولت ترامپ خبر داده و مدعی شدند که در صورت پایان این اختلافات، میلیون‌ها دلار از درآمد غیر نفتی ایران کاهش خواهد یافت.

به گزارش برنا، به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ قصد دارد تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود به اختلافات قطر و عربستان در چارچوب حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پایان دهد تا از این طریق به هدف خود برای ضربه زدن به اقتصاد ایران برسد.

 

به نوشته این رسانه آمریکایی، عربستان و قطر به امضای توافق اولیه برای پایان دادن به اختلافاتشان با وساطت دولت ترامپ نزدیک شدند.

 

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تلاش ها برای حل اختلافات دو طرف شامل بازگشایی حریم هوایی عربستان به روی هواپیماها و پروازهای قطری است تا از این طریق، میلیون‌ها دلار درآمد غیر نفتی ایران قطع شود.

 

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده که امارات بیش از سایر اعضای شورای همکاری در اصلاح روابط با قطر تردید دارد، لذا ترجیح داد روابط خود را با اسرائیل عادی کند.

 

در همین ارتباط، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که «جراد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ و داماد وی سعی دارد قطر را متقاعد کند تا به جای استفاده از آسمان ایران، از حریم هوایی عربستان استفاده کند.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: با تغییر مسیر پروازی قطر، ایران از دریافت میلیون ها دلار به عنوان هزینه سالیانه پروازی محروم می شود و درآمد غیر نفتی آن به میزان 100 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.

 

شبکه الجزیره نیز دیروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داد که طی ساعات آینده احتمالا گشایشی در بحران کشورهای عربی ایجاد شود.

 

عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین در پنجم ژوئن 2017 اندکی بعد از اولین سفر رسمی دونالد ترامپ به منطقه و دیدارش با سران این کشورها، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع و با بستن مرزهای زمینی و هوایی، عملا قطر را محاصره کردند.

 

این چهار کشور عربی برای عادی شدن روابط با دوحه، خواستار قطع رابطه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شده‌اند.

نظر شما