قالیباف:

نباید در اجرا دخالت کنیم

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۲۲:۳۴:۵۶
کد خبر: ۱۰۹۷۹۸۲
نباید در اجرا دخالت کنیم
رئیس مجلس گفت: ما نباید در اجرا دخالت کنیم و این یک اشکال است که بر آن همواره تاکید داشته‌ام.

به گزارش برنا، «محمدباقر قالیباف»رییس‌مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضمن قدردانی از تلاش‌های کادر درمان در شرایط سخت کرونایی و تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده، به سیل اخیر در استان خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: سیل در استان خوزستان به‌خصوص در شهرستان‌های اهواز و آبادان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. انشاءالله همه نیروهای دولتی و مردمی کمک کنند که این شرایط سخت بگذرد و تمام شود.

او درباره اقدامات مجلس برای مقابله با گرانی‌ها گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم نباید دغدغه‌ای جز مردم داشته باشیم. با گرانی‌ها آشنا هستیم و با مردم صحبت می‌کنیم. مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند. یک روز در پشت شیشه نانوایی نوشته بود که «نان نسیه داده نمی‌شود.» تعجب کردم که چرا این طور نوشته، پرس‌وجو شد ظاهرا کارگران روزمزد در شرایط سخت فعلی کاری پیدا نمی‌کنند و حتی توان خرید نان را ندارند. به همین دلیل نان نسیه می‌خرند و از آن طرف هم نانواها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی توان دادن نان نسیه را ندارند. این یعنی از پایین‌ترین قیمت یعنی نان تا سایر کالاها و اخیرا مرغ با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌ایم.

قالیباف درباره چگونگی مقابله با گرانی‌ها گفت: در وهله اول باید مشکل گرانی را به دو شکل دید. بحث اول مشکلات ریشه‌ای است. یعنی حتی زمانی که تحریم و کرونا نبود مردم پذیرفته بودند که هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها افزایش پیدا کند. این بدان معناست که تورم برای مردم امری طبیعی بود و سالی یک بار در انتظارش بودند. اکنون که ثبات قیمت‌ها وجود ندارد و شاهد گرانی‌های فزاینده هستیم، ناراحتی برای مردم ایجاد کرده است. پس باید بررسی کرد که ریشه اساسی در کجاست.

وی توضیح داد: این موضوع به کسری بودجه برمی‌گردد. کسری بودجه در تمامی دولت‌ها وجود دارد و اکنون هم در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود. نکته دیگر به ضعف مدیریتی و مشکلات جدی در شبکه تهیه، تامین و توزیع کالا در کشور برمی‌گردد. مثلا در تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تا ۲۷ مهر ماه یعنی در شش ماهه اول سال بیش از چهار میلیارد دلار ارز داده شده است اما آثار آن را در کشور ندیدیم. به طوری که امروز مرغ به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده و قیمت پای مرغ به اندازه قیمت دو سال قبل مرغ شده است. اینها همه ناشی از ضعف مدیریتی است. البته کار اجرا در دست مجلس نیست. تاکیدم بر این است که ما نباید به جای دولت بنشینیم که این اشکال است.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که گلایه‌ای از سوی دولتمردان مطرح می‌شود که مجلس از قانونگذاری خارج شده و وارد فاز اجرایی شده است، گفت: اصلا این گونه نیست. قانونگذاری حق قانونی نمایندگان است. حتی آئین‌نامه‌های اجرایی مصوب در هیات دولت هم بعد از تایید در هیات تطبیق قوانین مجلس قابل اجرا شدن است. ما در مجلس کار ریل‌گذاری و تصویب قانون و تطبیق آئین‌نامه‌های اجرایی را انجام می‌دهیم. نباید در اجرا دخالت کنیم. من خیلی بر این موضوع تاکید دارم.

رئیس قوه مقننه درباره ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور گفت: طبق تحلیل اکثر متخصصان امر اقتصاد، مشکل اقتصادی جامعه تحت تاثیر دو عامل سوء مدیریت و تحریم است که وزن سوء مدیریت از تحریم بیشتر است. باید سه قوه و تمامی مدیران این مشکل قابل حل را رفع کنند. منظور از کسری بودجه این است که دخل و خرج دولت با هم نمی‌خواند. در کل دنیا منابع پایدار تامین می‌شود که شامل مالیات و گمرکات است و درآمد پایدار، فروش نفت و اوراق قرضه نیز کشوری می‌تواند تراز عملیاتی داشته باشد که تولید آن مطلوب بوده و واردات و صادرات هم به گونه‌ای باشد که در نهایت هزینه دولت را تامین کند. گاهی این اتفاق نمی‌افتد و نتیجه آن کسری بودجه است. پس در چنین شرایطی باید مجلس و دولت واقع‌بین بوده و بپذیرند که کسری بودجه وجود دارد و فروش نفت و اوراق قرضه نمی‌تواند به عنوان منابع پایدار باشد. در سال ۹۸ بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که از منابع غیر پایدار تامین شد. در سال ۹۹ هم این اتفاق رخ داد.

در حال تکمیل

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز