گفت و گوی لاوروف و گوترش با محور قره باغ و کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۱۳:۴۵:۵۶
کد خبر: ۱۰۹۸۱۱۹
گفت و گوی لاوروف و گوترش با محور قره باغ و کرونا
وزیر امور خارجه روسیه با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در باره وضعیت قره باغ و شیوع همه گیر ویروس کرونا گفت و گو کردند.

به گزارش برنا به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و گوترش در این در گفت و گویی تلفنی در خصوص طیف وسیعی از مسائل مهم بین المللی گفت و گو کردند.  

 مساله واکنش ساختار سازمان ملل به شیوع همه گیر ویروس کرونا، ازجمله رونمایی وبیناری دو روز پیش واکسن روسی کرونا به نام اسپوتنیک وی در نشست ویژه مجمع عمومی این سازمان بررسی شد.  دبیر کل سامان ملل، از نقش روسیه برای دستیابی به توافق برای توقف اقدامات جنگی و برقراری آتش بس در قره باغ استقبال کرد.

لاوروف و گوترش، امکان بکارگیری سیستم های سازمان ملل برای کمک به حل مسائل انسانی در منطقه قره باغ با همکاری ارمنستان، جمهوری آذربایجان و صلحبانان روسیه را بررسی کردند.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم  مهر ماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ  آغاز شد و در ۹ نوامبر( ۱۹ آبان ماه) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

جمهوری آذربایجان موفق شد در جریان  این جنگ ۴۴ روزه هفت شهرستان و نیز چند منطقه راهبردی اشغال شده در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ از سوی نیروهای ارمنی در قره باغ را آزاد کند.

وزیر خارجه روسیه و دبیر کل سازمان ملل در ادامه گفت و گوی تلفنی درخصوص اوضاع یمن و لیبی و اوضاع روند حل و فصل مسائل خاورمیانه و نیز مسائل مربوط به انتصاب های مقامهای دفاتر سازمان های تابعه سازمان ملل گفت و گو وتبادل نظر کردند.

دو طرف بر اهمیت تقویت نقش و اعتبار سازمان ملل در عرصه جهانی ازجمله در رابطه با هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان که امسال برگزار می شود، تاکید کردند.  

 

نظر شما