انتخابات مجلس ملی کویت در سایه همه گیری ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۱۵:۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۹۸۱۴۸
انتخابات مجلس ملی کویت در سایه همه گیری ویروس کرونا
مردم کویت فردا شنبه (۱۵ آذر) در سایه همه گیری ویروس کرونا ، برای گزینش اعضای جدید مجلس ملی (پارلمان) این کشور به پای صندوق های رای می روند.

به گزارش برنا، شانزدهمین دوره انتخابات مجلس ملی و قانونگذاری کویت روز شنبه با رقابت بیش از ۳۰۰ نامزد برای کسب ۵۰ کرسی نمایندگی در این کشور برگزار می شود، رقابتی که در اوج شیوع و بحران ویروس کرونا می تواند شاهد کسب نتایج غیرمنتظره شود.

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) در این باره نوشت که افزون بر ۳۰۰ نامزد از جمله بیش از ۳۰ زن در این انتخابات در پنج حوزه انتخابیه برای کسب ۵۰ کرسی پارلمان کویت رقابت می کنند.

مجلس ملی کویت مهمترین و قدرتمندترین نهاد قانون گذاری و نظارتی در میان مجالس کشورهای حوزه خلیج فارس است، اما کسانی هستند که پارلمان را مانعی در راه تلاش برای اصلاحات اقتصادی و انضباط مالی در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان می دانند.

اگرچه مبارزات انتخاباتی مجلس کویت این بار به دلیل کرونا ضعیف و کم رمق بود، اما در سایه همه گیری کرونا موضوع های مربوط به این بیماری و مسائل بهداشتی در کانون توجه نامزدها قرار گرفت و بار دیگر مسائل قدیمی مانند بهداشت و آموزش، کمبود جمعیت، آمار رو به رشد مهاجران، حقوق شهروندان کویت با غیر کویتی ها و اوضاع رو به وخامت نهاده اقتصادی مطرح شد.

شیوع کرونا همچنین به موضوع ها و چالش های جدیدی در رابطه با مسائلی مانند آموزش از راه دور، حقوق افراد درگیر در خط مقدم مواجهه با بیماری ها، نحوه توزیع و زمان واکسن و مشکلات کارآفرینان کوچک و متوسط دامن زد.

«حمد العتیبی»، کارمند ۴۳ ساله دولت به رویترز گفت: مشکلات جامعه همچنان در حوزه بهداشت، آموزش و مسکن است. ما مسائل جدیدی نداریم و در گام نخست باید مشکلات قدیمی حل شود.

نامزهای انتخابات مجلس کویت به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت هرگونه تجمع بزرگ توسط مقام های بهداشتی در تبلیغات خود در وهله نخست به رسانه های اجتماعی متوسل شده اند و برای این کار نیز از شبکه های ماهواره ای، روزنامه ها و وب سایت ها، به عنوان جایگزین ضروری برای برگزاری جشن ها و همایش های بزرگ تبلیغاتی استفاده کردند.

تلویزیون رسمی کویت به داوطلبان ورود به مجلس اجازه داد برای چند دقیقه در کلیپ های کوتاه ضبط شده ویدیویی، برنامه های خود را با شعار «با هم آینده کشور را می سازیم» تبلیغ کنند.

وزارت بهداشت اقدام های مختلفی را که باید طی روند رأی گیری انجام شود، اعلام کرد، مهمترین آنها تعهد و الزام به استفاده از ماسک، جلوگیری از تجمع در بیرون از مراکز رای گیری، تب سنجی رای دهندگان پیش از ورود به شعبه های رای، تعیین مسیرهای ورود و خروج و تعهد همگانی به فاصله گذاری اجتماعی است. کلینیک های پزشکی نیز برای موارد اضطراری تعیین شده اند.

«محمد الدلال»، نماینده کنونی مجلس که در انتخابات ۲۰۲۰ نامزد نشده می گوید که انتظار می رود به دلیل کرونا و تأثیر آن بر تبلیغات و ارتباط مستقیم بین نامزدها و رای دهندگان، این بار میزان مشارکت در انتخابات کاهش یابد

وی افزود علیرغم حضور رسانه های اجتماعی، در جامعه کویت «ارتباط شخصی و چهره به چهره» و تبلیغات تصویری با نام و شعار نامزدها در خیابان ها مهم است.

بسیاری از نامزدها مشتاق ضبط فیلم های حرفه ای از طریق شرکت های تولید فیلم بودند و برخی از آنان نیز برای جلب نظر رای دهندگان به عکس های سلفی و عکاسی آماتور متوسل می شدند در این میان توییتر بیشترین سهم را در تبلیغات انتخاباتی نامزدها داشت، در حالی که نمایندگان کنونی و باسابقه ترجیح دادند دستاوردهای خود را در دوره های پیشین مجلس تبلیغ کنند، نامزدهای جدید به شگرد حمله به نمایندگان کنونی و قبلی مجلس متوسل شدند.

«ناصر العبدلی»، یک تحلیلگر سیاسی کویت پیش بینی کرد که میزان مشارکت در این انتخابات به سبب شیوع کرونا حداقل ۱۰ درصد در همسنجی با انتخابات دوره های گذشته کاهش یابد.

وی گفت: تبلیغات نامزدها تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار گرفت، به ویژه نامزدهای جدید که فرصت کامل برای برقراری ارتباط مستقیم با مردم و رای دهندگان پیدا نکردند و مجبور شدند به رسانه های اجتماعی روی بیاورند که در آن فرد نمی تواند تمام دیدگاه ها و افکار خود را مطرح کنند.

دوره جدید

این نخستین انتخابات در زمان شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت است که پس از مرگ برادرش، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح در سپتامبر گذشته قدرت را به دست گرفت.

همه گروه های مخالف در انتخابات شرکت می کنند، اما نمایندگان قدرتمندی مانند «مسلم البراک»، نماینده مجلس سابق و «جمعان البربیش» پس از زندانی شدن در پرونده ای که در رسانه ها با عنوان "حمله به مجلس ملی" مطرح شد، هنوز در ترکیه و در تبعید هستند. ناظران معتقدند که به دلیل مشکلات کنونی، روند رای گیری با توجه به توانایی بالا در بسیج رای دهندگان در نهایت به نفع نامزدهای قبایل و جریان های اسلامی تمام خواهد شد.

الدلال گفت: موفقیت در انتخابات به انگیزه دادن به رای دهندگان برای رفتن پای صندوق ها بستگی دارد. بنابراین، هر نامزدی که دارای پایگاه اجتماعی اعم از قبیله، جریان یا گروه که قدرت بسیج آنها را داشته باشد، شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

این انتخابات بر اساس سیستم یک رأی انجام می شود که با تأیید آن در سال ۲۰۱۲ جنجال گسترده ای به پا کرد و مخالفان آن را تضعیف جایگاه نمایندگی و قدرت خود در مجلس ملی کویت دانستند.

انتخابات قبلی مجلس کویت در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۶ آذر ۱۳۹۵ برگزار شد. این انتخابات در پی انحلال مجلس پیشین (منتخب ۲۰۱۳) در اکتبر ۲۰۱۶ توسط شیخ صباح الاحمد الجابر صباح امیر وقت کویت صورت گرفت. نامزدهای مخالف در این انتخابات توانستند ۲۴ کرسی از ۵۰ کرسی مجلس ملی این کشور را تصاحب کنند.

۵۰ نماینده مجلس ملی کویت از پنج حوزه انتخابیه که هر کدام ۱۰ کرسی دارند با روش غیرقابل‌انتقال انفرادی انتخاب می‌شوند.

 

نظر شما