یک فعال سیاسی اصولگرا:

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شود/ یک رقابت زودهنگام درون جریانی بین کاندیداهای احتمالی اصولگرایان به راه افتاده است

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۵:۵۶:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۰۲۱۶
قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا می‌شود/ یک رقابت زودهنگام درون جریانی بین کاندیداهای احتمالی اصولگرایان به راه افتاده است
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: تحولات آنی در تعاملات جهانی و ابهام در ادامه مذاکرات هسته ای بر فضای انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر سوء گذاشته و پیش بینی را سخت تر کرده است‌.

«وهاب عزیزی»، فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان، ریاست جمهوری دوره سیزدهم را پیچیده و مهم ارزیابی کرد و به خبرنگار سیاسی برنا گفت: شش ماه منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ یک فرصت سرنوشت ساز برای آینده کشور است. جریان های سیاسی در این مدت سعی خواهند کرد با تقویت پایگاه اجتماعی خود نتیجه نهایی را به نفع خودشان تغییر دهند و یا از طریق تعامل با برنده انتخابات، سهم بیشتری از قدرت را بدست آورند. 

تحلیلگر سیاسی اصولگرا افزود: هرچند که در فضای ناپایدار سیاسی متاثر از تحولات جهانی، پیش بینی و تصمیم گیری سخت است ولی در حالت کلی می توانیم، دو سناریو را برای انتخابات پیش رو در نظر بگیریم. مطلوب جریان اصلاحات این است که هرچه زودتر مذاکرات هسته ای با بازگشت آمریکائی ها شروع شود و آنها بتوانند به یک توافق فوری هرچند ضعیف برسند. به این امید که با کاهش موقتی فشار تحریم ها بتوانند برای فردی مثل محمدجواد ظریف دوباره از مردم رای بگیرند.

عزیزی ادامه داد: اما سناریو اصولگرا ها متفاوت است. بعد از پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم یک خوش بینی افراطی در این جریان بوجود آمده بود که رئیس جمهور بعدی حتما یک اصولگرا است. هرچند که این خوش بینی با پیروزی "جو بایدن" دچار  تردید نسبی شد. اما هنوز هم باور غالب این است که دولت بعدی متعلق به اصولگرایان است. لذا در اردوگاه اصولگرایی یک رقابت زودهنگام درون جریانی بین کاندیداهای احتمالی و ستادهایشان به راه افتاده است که برتری کاندیدای خود را به بقیه القا کنند تا کاندیداهای دیگر مسیر را برای او باز کنند.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی که در انتخابات ۹۲ از قالیباف حمایت کرده بود، افزود: بنابر شواهد و قرائن، ستاد قالیباف نسبت به کاندیداهای دیگر با اطمینان بیشتر و عجله زاید الوصفی آماده رقابت انتخاباتی شده و به استقبال انتخابات می رود. رفتارهای شخص محمد باقر قالیباف نیز حکایت از یک عزم جدی برای وارد شدن به گود انتخابات ریاست جمهوری  دارد. سفرهای استانی پر سر و صدا، سخنرانی های زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما و عجله در به تصویب رساندن فوری مصوبات "طرح معیشت" و " اقدام راهبردی برداشتن تحریم ها"  و اقدامات این چنینی را می توان، بخشی از تلاش های قالیباف برای اقناع  جریان اصولگرایی و اجماع بر نامزدی او قلمداد کرد.

این فعال سیاسی شانس قالیباف را برای بدست آوردن اجماع اصول گرایان نسبت به دیگر نامزدها بیشتر دانست و اضافه کرد: در حال حاضر هیچ کدام از نامزدهای مطرح شده، موقعیت قالیباف را ندارند. قالیباف در جریان انتخابات ۹۸ تیم خودش را ترمیم و تکمیل کرد. حضورش در جایگاه ریاست مجلس نیز این فضا را برای او فراهم کرده است که برنامه های آینده خود را در غالب گزارشات کاری مجلس از تریبون صدا و سیما اعلام کند که توان رقابت او را در مقایسه با رقبای درون جریانی، بیشتر می کند. در جریان رقیب نیز محمدجواد ظریف از امتیاز تریبون مذاکرات هسته ای و مانور بین المللی برخوردار است.  4

نظر شما