فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

شانس انتخاب اصلاح‌طلبان با افزایش مشارکت بیشتر است/ هیچ معیاری برای سنجش عملکرد شورای نگهبان در صلاحیت کاندیداها نداریم

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۰:۵۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۰۲۲۳۳
شانس انتخاب اصلاح‌طلبان با افزایش مشارکت بیشتر است/ هیچ معیاری برای سنجش عملکرد شورای نگهبان در صلاحیت کاندیداها نداریم
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تقریبا هیچ معیاری برای سنجش عملکرد شورای نگهبان نداریم، یعنی هیچ پیش‌بینی از نحوه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری و عملکرد شورای نگهبان نمی‌توانیم داشته باشیم.

علی جمالی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات اخیر مهدی چمران مبنی بر اینکه نگرانی اصلاح‌طلبان رد صلاحیت نیست، گفت: برای این ادعا می‌توان به یک سال عقب‌تر رفت و انتخابات مجلس شورای اسلامی و روند تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان را نگاه و بررسی کرد، شورای نگهبان در انتخابات گذشته سطحی از رد صلاحیت‌ها را اعمال کرد که تقریبا در همه دوران گذشته بی‌سابقه است، یعنی تقریبا هیچ کاندیدای جدی و مطرح اصلاح‌طلبی از فیلتر نظارت شورای نگهبان نتوانست رد شود.

او با بیان اینکه «نتیجه این رد صلاحیت‌ها، کاهش شدید مشارکت مردم و پیروزی لیست دوستان اصولگرای ما بود»، ادامه داد: نتیجه منطقی رد صلاحیت شورای نگهبان، پیروزی دوستان اصولگرا و بازی کردن در یک میدان کاملا به سود و نفع بود که همزمان با کاهش مشارکت عمومی هم همراه شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر در تاریخ انتخابات گذشته ایران نگاه کنید بسیار به ندرت می‌توانید انتخاباتی را ببینید که با افزایش مشارکت منجر به پیروزی دوستان اصولگرای ما شده باشد.

او ادامه داد: استراتژی اصولگرایان در همه این اتفاقات و استفاده از ابزار شورای نگهبان برای رد چهره‌های جدی اصلاح‌طلب و رقبای سیاسی خود و پیروز شدن در یک میدان بدون رقیب بود.

جمالی با بیان اینکه «بررسی ساده در انتخابات، میزان مشارکت مردم و نحوه رد و تائید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گویای همه چیز است»، افزود: اتفاقا دلسوزی اصلاح‌طلبان برای کشور و برای نظام نه از جهت حضور در عرصه قدرت است بلکه استدلال اصلاح‌طلبان این است که حضور و مشارکت بالای مردم و حمایت مردم در عرصه، نمود پیدا می‌کند، اگر با رد صلاحیت شورای نگهبان مخالفت می‌کند به این دلیل نیست که خودشان قدرت را در دست بگیرند؛ استدلال می‌کنند باز کردن فضای سیاسی برای همه نیروهای متعهد به نظام و همه گروه‌ها و فعالان سیاسی در کشور باعث افزایش مشارکت عمومی در انتخابات، افزایش اعتماد عمومی مردم به سیاست‌های نظام و تقویت دولت و مجلس منتخب خواهد شد.

او در بخش بعدی از سخنان خود در خصوص گزینه اصلاح‌طلبان جهت شرکت در انتخابات، عنوان کرد: تقریبا هیچ معیاری برای سنجش عملکرد شورای نگهبان نداریم، یعنی هیچ پیش‌بینی از نحوه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری و عملکرد شورای نگهبان نمی‌توانیم داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب متذکر شد: انتخابات‌ گذشته نشان می‌دهد شما نمی‌توانید پیش‌بینی کنید و بسنجید کدام یک از کاندایداهای اصلاح‌طلب ممکن است از فیلتر شورای نگهبان رد شود.

جمالی اضافه کرد: در سال 92 مرحوم آیت‌الله رفسنجانی با آن سابقه و با آن جایگاهی که در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی داشت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد ولی در سال 88 محمود احمدی‌نژاد تائید شد، به همین دلیل پیش‌بینی موثقی از انتخابات نمی‌شود کرد و اصلاح‌طلبان جزو استراتژی‌هایشان معرفی طیفی از کاندیدا خواهد بود که بتوانند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند.

این فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اگر مشارکت افزایش پیدا کند شانس قبولی اصلاح‌طلبان بیشتر است به راهکارهایی جهت افزایش مشارکت در انتخابات اشاره و عنوان داشت: بخشی از تلاش برای افزایش مشارکت در اختیار اصلاح‌طلبان است، اصلاح‌طلبان در واقع آیتم‌های خود را برای افزایش مشارکت مطرح کنند. ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در سطوح مختلف، تزریق امید و انگیزه و احساس موثر بودن به جامعه باعث می‌شود که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند.

جمالی گفت: بخشی از مشارکت هم در اختیار اصلاح‌طلبان نیست و کلیت نظام و کلیت نهادهای تصمیم‌گیر و موثر در این زمینه باید از هر تلاشی برای افزایش مشارکت در انتخابات استفاده کنند، آن چیزی که در انتخابات آینده اهمیت اصلی را دارد در میانه این جنگ اقتصادی وحشتناکی که ما داریم، بیشتر از هر چیزی افزایش میزان مشارکت در انتخابات و افزایش اعتماد عمومی به نظام و ارائه یک تصویر ایران متعهد به جهان است و این جز با مشارکت بالای مردم در انتخابات که بخشی در اختیار اصلاح‌طلبان است و بخشی در اختیار نیروهای دیگر ایجاد نمی‌شود، همه باید این دغدغه ملی و دغدغه نظام را داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز