یک چهره سیاسی اصولگرا:

پایداری‌ها وزنی ندارند که بخواهند برای اصولگرایان خط مشی تعیین کنند!/ اگر از نظر پایداری، اصولگرایی منسوخ شده، چرا زمان انتخابات سهم خواهی می کنند؟!/ باید به دنبال دولت ائتلافی و حداکثری باشیم نه دولت حداقلی!

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۵:۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۰۲۴۸۹
پایداری‌ها وزنی ندارند که بخواهند برای اصولگرایان خط مشی تعیین کنند!/ اگر از نظر پایداری، اصولگرایی منسوخ شده، چرا زمان انتخابات سهم خواهی می کنند؟!/ باید به دنبال دولت ائتلافی و حداکثری باشیم نه دولت حداقلی!
یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: اینکه پایداری ها بخواهند مدعی گفتمان اصولگرایی و یا تعیین خط مشی برای جریان اصولگرایی باشند، هنوز به آن مرحله نرسیده اند.

«حسین کنعانی مقدم»، دبیرکل حزب سبز، درباره نقش جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ۱۴۰۰ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مدتهاست که جامعه روحانیت به عنوان یک مجموعه ای که هم می تواند، اثرگذار  و هم هماهنگ کننده باشد در مسایل مختلف حضور داشته است.

او افزود: از این رو با یک شدت و حدت بیشتری در جریان اصولگرایی و نیروهای انقلاب فعالیت می کند و جلسات منظمی نیز با گروه های احزاب و گروه های اصولگرا دارد. اخیرا هم دو سه جلسه ای که برگزار شد، پنج نفر از سوی احزاب به عنوان نماینده معرفی شدند که آنها هم با سازوکارهایی که دارند با هماهنگی با دیگر اضلاع جریان اصولگرایی، هماهنگی هایی را ایجاد می کنند.

اکثریت جریان اصولگرایی نقش داوری جامعه روحانیت را پذیرفته اند

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد: جامعه روحانیت معتقد است که دخالتش در زمینه انتخابات بیشتر جنبه هماهنگی، وحدت و انسجام نیروهای انقلاب است و در مواردی هم که بحث نظارت و داوری نیز مطرح شده، در آن هم نقش داشته باشند و اکثرا هم پذیرفته اند و ممکن است که یکی دو تا از احزاب و گروه ها ملاحظاتی را در این خصوص داشته باشند اما جمع جریان اصولگرایی این را پذیرفته است.

با توجه به وزن پایداری به آن میدان داده می شود

او در پاسخ به این سوال که چرا پایداری ها این دعوت را نپذیرفتند؟ به نظر می رسد وضعیت مثل انتخابات مجلس 98 شده است، تصریح کرد: به هر حال هر حزبی در بحث انتخابات دارای وزنی است و در واقع این وزن ها با یکدیگر متفاوت است. به نظر می رسد که وزن حزب پایداری در جریان اصولگرایی باید مورد سنجش قرار بگیرد و براساس وزنی که دارد به آن میدان داده شود و اثرگذاری را مورد توجه، قرار داد.

ساز مخالف زدن پایداری به ضرر خودش است

او با بیان اینکه هر کسی که بخواهد ساز مخالف بزند می تواند، بزند و اشکالی ندارد، تاکید کرد: به تعبیری باید گفت دیگر آن آهنگ موزونی که باید از آن کنسرت بیرون بیاید متاسفانه چون بعضی ها تک نوازی می کنند، نمی آید و باعث ایجاد اختلاف و صداهایی در این مجموعه خواهند شد که به ضرر خودشان هم، خواهد بود.

حسین کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال وزن حزب پایداری که بخواهند در جریان اصولگرایی تعیین کننده باشند را چگونه ارزیابی می کنید؟ عنوان کرد: به هر حال این ها افرادی را در مجموعه خودشان جمع کرده اند و به عنوان یک حزب دارای وزن هستند اما اینکه بخواهند، مدعی گفتمان اصولگرایی و یا تعیین خط مشی برای جریان اصولگرایی باشند هنوز به آن مرحله نرسیده اند.

اگر از نظر پایداری، اصولگرایی منسوخ شده، چرا زمان انتخابات سهم خواهی می کنند؟!

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که برخی از اعضای پایداری از جمله ناصر سقای بی ریا، اصولگرایی را منسوخ شده تلقی کرده بودند اما چرا در زمان انتخابات پایداری ها به جریان اصولگرایی می پیوندند؟ اظهار کرد: اگر آنها جریان اصولگرایی را قبول ندارند دیگر چرا وقتی جریان اصولگرایی در انتخابات فعال می شود می آیند و سهم خواهی می کنند؛ اگر قبول ندارند پس چرا سهم خواهی می کنند؟!

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که مواضع سایر احزاب اصولگرا نسبت به این قضیه که فقط پایداری ها در جلسات شرکت نمی کنند، چیست؟ بیان کرد: در حال حاضر سایر احزاب جریان اصولگرایی که 40 حزب هستند در این جلسات حضور پیدا می‌کنند و شخصیت های دیگر هم هستند  که همه معتقدند، محور جریان وحدت نیروهای اصولگرا و انقلابی، جامعه روحانیت مبارز است و این را همه پذیرفته اند.

او در پاسخ به این سوال که چرا پایداری ها نمی پذیرند؟ گفت: آنها همیشه به دنبال این هستند که ساز ناکوکی را در کنسرت جریان انقلابی، بگذارند.

سعیدجلیلی مورد قبول یک جناح است نه همه جناح ها!

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که کاندیدا پایداری ها از جمله خود جلیلی که برای ۱۴۰۰ مطرح است، تا چه حد مورد قبول جریان اصولگرایی است؟ عنوان کرد: در واقع کسی باید سکان ریاست جمهوری را در اختیار بگیرد که اولا رأی حداکثری داشته باشد نه فقط رأی یک جناح را. چون باید رییس ِ جمهور باشد تا همه جناح های سیاسی و گروه های سیاسی و مردم بیایند و رأی بدهند و رأی حداکثری بگیرد چراکه رییس جمهور با رأی حداقلی کارایی لازم را ندارد و نمی تواند، مشکلات را حل کند.

او ادامه داد:  ما در حزب سبز، برایمان مهم نیست که پیروز انتخابات شویم بلکه این موضوع برایمان مهم است، رییس جمهوری سرکار بیاید که مشکلات کشور را حل کند و این پیروزی و شکست وقتی معنی می دهد که مردم ما از نتیجه انتخابات، راضی باشند.

این چهره سیاسی اصولگرا درباره تعدد کاندیداها در جریان اصولگرایی که برخی آن را مثبت و برخی آن را به عنوان سم تلقی می کنند، تشریح کرد: مشکلی که اصولگرایان دارند این است که به صورت جزیره ای هستند و پل می زنند بین این جزیره ها و بعد از مدتی، آنها از گردونه خارج می شوند. مشکل بعدی  این است که در انتخابات، ائتلافات ما، ائتلافات انتخاباتی است و ائتلافی سیاسی نیست که پایدار و ماندگار باشد به همین دلیل بعد از انتخابات با شکست روبرو می شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مردم می توانند به این تشکیلات جزیره ای اعتماد کنند یا خیر؟ اظهار کرد: بر این باورم که مردم این دوره در انتخابات به دنبال این هستند که یک دولت کارآمد سرکار بیاید و تک تک اعضای دولت را هم مورد ارزیابی قرار دهند، قبل از اینکه به رییس جمهور رأی دهند و دولت ائتلافی در دولت آینده تنها راه خروج از بحران های داخلی است.

دولت حداکثری و ائتلافی نه دولت حداقلی!

او در  پاسخ به این سوال که آیا بحث دولت ائتلافی در جلسات جریان اصولگرایی مطرح شده یا خیر؟ عنوان کرد: ما دو مرحله را باید طی کنیم یکی در درون خودمان که به وحدت و انسجام برسیم، دیگر اینکه بتوانیم با جریانات سیاسی دیگر به ائتلافی برسیم که دولت آینده، دولت حداکثری و فراگیر باشد. بنابراین ممکن است، اصولگرایان رییس جمهور هم انتخاب کنند که روی کار بیاید اما با رأی حداقلی، آن کارایی لازم را ندارد. 4

نظر شما