رئیس کل بانک مرکزی:

هر جایی می‌خواهیم حواله انجام دهیم، باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم/ با ارز ۴۲۰۰ تومانی، نباید مرغ سی هزار تومان به دست مردم برسد

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۱۱:۳۵:۵۹
کد خبر: ۱۱۰۴۷۶۹
هر جایی می‌خواهیم حواله انجام دهیم، باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم/ با ارز ۴۲۰۰ تومانی، نباید مرغ سی هزار تومان به دست مردم برسد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هر جایی می خواهیم حواله کنیم باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم؛ یک بار گرفتیم بابت کره ولی کره نتوانست تضمین بدهد که بابت انتقال، آمریکایی ها پول ما را برداشت نکنند.

به گزارش برنا، «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: از اول سال، ارز برای سلامت تأمین کردیم بخشی 4200 بوده و بخشی نیمایی و تنها گیرمان واکسن کرونا است. هر جایی می خواهیم حواله کنیم باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم. یک بار گرفتیم بابت کره ولی کره نتوانست تضمین بدهد که بابت انتقال، آمریکایی ها پول ما را برداشت نکنند و از مسئولان دیگر هم چک می کنیم که این کار را بکنیم.

او درباره جزییات نامه مقام معظم رهبری درباره صندوق توسعه ملی اظهار کرد: در بودجه پیش بینی و درخواست شده بود که در واقع 20 درصد بیشتر به صندوق از 2 میلیون و 300 هزار بشکه واریز نشود، ایشان فرمودند که از یک میلیون این کار را بکنید اما بقیه 38 درصد به صندوق واریز شود. یکی هم اینکه در تبصره 4 که حدود 2 میلیارد یورو بابت برخی امور مثل تقویت بنیه دفاعی است، آنها هم باید به داخل بودجه برود. سوم اینکه منابعی که امسال دولت از صندوق برداشته مانند یک میلیارد کرونایی، اینها هم باید در بودجه 1400 به صندوق برگشت داده شود و مجموع این ها رقم قابل توجهی می شود.

عبدالناصر همتی در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقدند ارز 4200 زیربنای بسیار از مشکلات اقتصادی کشور است به علت انحراف ایجاد شده به نظر شما چه تصمیمی در این زمینه باید گرفته شود، بیان کرد: اگر ارز۴۲۰۰ تومانی را به درستی از مرحله واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده توزیع می کردیم، خیلی کمک خوبی به مردم می شد. البته تا حالا هم کمک خوبی کرده  ولی در عمل خوب اجرا نشد. با ارز۴۲۰۰، نباید مرغ به قیمت ۳۰هزار تومان به دست مردم برسد. بنابراین باید این ارز به گونه ای با تدبیر و اصلاح شود که شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند. مهمترین دغدغه دولت هم همین مسأله است‌. در حال بررسی این موضوع هستیم ولی هنوز نمی توانم نظر دهم که چه اتفاقی خواهد افتاد. ما معتقدیم نرخ ارز را بازار تعیین می کند. تجارت و بنیان های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیر می گذارند. امیدوارم روند صادرات و شرایط ارزی ما در سال آینده بهتر شود تا بر بازار تاثیر مثبت بگذارد.

او در پاسخ به این سوال که قیمت 11 هزار و 500 تومان برای ارز در بودجه چگونه محاسبه شده است، گفـت: نرخ 11 هزار و 500 تومان به هر حال براساس نرخ تسهیلی است که به بانک ها ابلاغ کردیم، یعنی نرخ تاثیر تسهیل بانک ها الان 11 تومان است و بانک ها دارایی های خودشان را براساس ارز 11 هزار تومانی تسهیل می کنند. نرخ ارز را بازار تعیین می کند و تجارت ما در نرخ ارز تاثیر می گذارد. ما امیدواریم که در سال آینده روند صادرات و روند تجارت و  شرایط ارزی ما بهتر شود و حتما روی بازار تاثیر می گذارد. ولی باید این را بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای، سیاست گذاری شکل می گیرد و نمی توانم، قطعی درباره آن چیزی بگویم. مسأله بودجه، مسأله حسابداری است. ما معتقد هستیم که قیمت ارز در بازار شکل می گیرد. من امیدوارم که شرایط بازار در سال آینده و ماه های آینده، بهتر از شرایط فعلی شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بدهکاران بانکی بیان کرد: ما موفقیات خوبی در این زمینه داشتیم. در چند ماه گذشته ۱۱نفر_گروه در کمیته فرادستگاهی ما مطرح شده اند که مانده بدهی آنها نزدیک به ۹۰هزار میلیارد تومان است. خوشبختانه با همکاری خوب قوه قضاییه و ضابطین قوه قضاییه، توانستیم چیزی نزدیک به 20 تا 30 درصد آن را وصول کنیم و بسیار امیدوارم که در آینده به نتایج خوبی از این نظر برسیم چون قوه قضاییه جدی پشت آن است. کمیته فرادستگاهی که شامل همه سازمان های نظارتی، از قوه قضاییه تا مسئولان اطلاعاتی و مسئولان بانک مرکزی هستند، همه زیرنظر بانک مرکزی تشکیل شده اند، انشاالله بتوانیم این 11 گروه را که مهمترین بدهکاران سیستم بانکی هستند و چندین سال است که بدهی شان مانده، به تدریج این مشکل را حل کنیم. فکر می کنم، در ماه های آینده خبرهای خوبی در این زمینه، خواهیم داشت.

او در پاسخ به این سوال که ممنوع الخروجی راجع به بدهکاران بانکی در سال 99 داشتید یا خیر، گفت: این طبق روال است، اگر بانک از ما بخواهد از قوه قضاییه می خواهیم که این اتفاق بیفتد و اگر بانک نخواهد، این کار را نمی کنیم.

او تاکید کرد که برای تغییر در نرخ سود بانکی، فعلا برنامه ای نداریم.

نظر شما