یک نماینده مجلس دهم:

طرح مجلس دموکراسی را محدود می‌کند/ شرط حداقل سن با جوانگرایی منافات دارد

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۰:۴۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۰۵۶۶۵
طرح مجلس دموکراسی را محدود می‌کند/ شرط حداقل سن با جوانگرایی منافات دارد
یک نماینده مجلس دهم با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: گویی قانون لباسی است که تلاش می شود در اندازه افراد خاصی دوخته شود.

«محمود صادقی»، نماینده مجلس دهم، در رابطه با تغییراتی که اخیرا نمایندگان پارلمان در قوانین انتخابات ایجاد کردند به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: طرح هایی که مجلس تصویب می کند، نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد. قانون اساسی در اصل 115 خود شرایط را بیان کرده است. در این اصل آمده از میان رجال مذهبی و سیاسی، کاندیداها باید شرایط ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر و .. را دارا باشند. هر گونه شروطی که مجلس برای نامزدهای ریاست جمهوری تعیین می‌کند نباید از این چهارچوب فراتر برود. به عنوان مثال ایرانی الاصل بودن و داشتن تابعیت در قانون، شرطی کافی دانسته شده است درحالیکه ما شرط دیگری را اضافه می کنیم و قیودی چون شرط سنی و سایر شرایط، مطرح می شود که خلاف قانون اساسی است.

او افزود: شورای نگهبان در موارد مشابهی که قیود جدیدی طرح شده بود، لایحه را رد کرد و انتظار می رود این طرح نیز، مثل رویه قبلی رد شود. بخصوص در شرایطی که گویی بر مصداق های خاصی تاکید می شود و با این بالا و پایین کردن شرایط به نظر می آید این تلاش، ناظر بر مصداق است و این بدترین نوع قانون گذاری است. قانون نباید متناسب با اشخاص و در قد و قواره اشخاص مورد نظر تنظیم شود. قانون باید کلی و همه شمول باشد و هر چند سال یکبار به اصلاح نیاز، نداشته باشد. از این جهت این شیوه قانون گذاری نامطلوب است.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: گویی قانون، لباسی است که تلاش می شود در اندازه افراد خاصی دوخته شود. قانون به شرط سنی اجازه نداده است و نگاه قانون اساسی این بود که با شرایطی حداقلی، امکان انتخاب به مردم داده شود تا انتخابات حالتی دموکراتیک و مردم سالار، داشته باشد. 

او در پایان اضافه کرد: امروز شاهد محدود شدن شرایط هستیم. شرط حداقل سن با بحث دولت جوان که توسط رهبری مطرح شد و جوانگرایی، مغایرت دارد. از طرفی افراد زیادی تجارب بالایی دارند و با این شرط سنی، آن ها حذف می شوند. این قیود دست مردم را می بندد و دموکراسی را محدود می کند. قانون اساسی شرایط را محدود کرده است. پیداست که این شروط برای محدود کردن ورود برخی از افراد تدوین شده ولی باید هشدار داد که هر چه انتخابات، غیر رقابتی باشد مشروعیت مردمی آن نیز کمتر می شود. اگر می خواهیم مشروعیت مردمی نظام را افزایش بدهیم، باید شرایط به گونه ای باشد که افراد بیشتری در انتخابات خود را عرضه کنند. اگر در شرایط رقابتی و با انتخاب بیشتر مردم، به صحنه بیاییم این امر یقینا به نفع مردم و نظام است. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز