سخنگوی شورای نگهبان:

قصد رییس جمهور تفسیر طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها نبوده است/ گزارشی از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی به شورای نگهبان ارسال نشده است

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۰:۳۴:۵۰
کد خبر: ۱۱۰۵۹۹۳
قصد رییس جمهور تفسیر طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها نبوده است/ گزارشی از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی به شورای نگهبان ارسال نشده است
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که گزارشی از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی به شورای نگهبان ارسال نشده است.

به گزارش برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری و در جمع خبرنگاران درباره طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم ها و تفسیر رییس جمهور در این خصوص گفت: حتما قصد رییس جمهور تفسیر نبوده است. تفسیر برعهده مجلس و تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است. وقتی قانونی به تایید شورای نگهبان می رسد همه به شکل واحد باید قانون را به اجرا در بیاورند.

او با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک بیان کرد: امسال علاوه بر سلامت انتخابات وظیفه دیگر ما سلامت مردم است. دستگاه های اجرایی و شورای نگهبان همت کنند انتخابات به نحوی برگزار شود که کمترین آسیب به مردم برسد. بین شورای نگهبان و وزارت کشور کارگروه هایی مطرح شده و در برخی موارد، باید قانون اصلاح شود. تا جایی که زیرساخت اجازه بدهد، موارد زیادی الکترونیکی خواهد بود و اگر مابقی زیرساخت ها هم اجرایی شود، ما مشکلی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: درباره مالیات بر سرمایه هنوز مصوبات نیامده که اظهارنظر کنیم. مالیات بر خانه های خالی نسبت به حقوق مردم، تعرضاتی داشت که دوستان مجلس اصلاح کردند. درباره بودجه نمی توانم نظر بدهم. شنیدم رییس مجلس و رییس جمهوری نامه‌ای در این باره نوشتند. ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم بودجه باید کارآمد و واقعی باشد و همه بخش ها را در بربگیرد.

او در پاسخ به این سوال که برخی شخصیت ها فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند، بیان کرد: مشکلاتی را در حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی برای انتخابات داریم و باید مرزها توسط قانون مشخص شود. سوال این است که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغ است، این موضوع نیاز به قانون دارد؛ فعلا گزارشی به ما نرسیده است.

کدخدایی درباره مصوبه مجلس درباره سهام عدالت اظهار کرد: چیزی در این جهت از سوی مجلس درباره سهام عدالت برای ما ارسال نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: تا زمانیکه طرح مصوب به دست ما نرسد، اظهارنظر نمی کنیم. درباره مواد آن صحبت کنم اظهارنظر شخصی است. اصل اصلاح قانون انتخابات اقدام خوبی است. در این راستا سیاست کلی انتخابات به مجلس و شورای نگهبان ارسال شد و شاخص رجل سیاسی و  شاخص کلی را ما تعیین کرده و ابلاغ کردیم، اگر مجلس براساس سیاست کلی انتخابات و شورای نگهبان عمل کند ایرادی ندارد و اگر خارج از این چارچوب باشد برخورد خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که رد صلاحیت شده بودند می توانند دوباره در انتخابات ثبت نام کنند، گفت: طبق قانون همه کسانی که رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند. اما اینکه تایید می‌شوند، بستگی به شرایط و پرونده ای دارد که در اختیار شورای نگهبان است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر قبل از ثبت نام‌ها، قانون به تایید نهایی برسد، لازم‌الاجرا خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی درباره حضور افراد نظامی در انتخابات، گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.

کدخدایی بیان کرد: اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند. ‌ بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای نگهبان به فرآیند انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: چندین بار مجلس سعی کرد در دوره های مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند اما اعضای شورای نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت بر انتخابات شوراها در اصل ۹۹ قانون اساسی نیامده است.  البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.

او در پاسخ به سوالی درمورد تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی تصریح کرد: سیاست های مقام رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت که یکی تعیین شاخص های رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبه ای در شورا تصویب شد و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. باید گفت که مصوبه داخلی صرف نیست و قطعا الزام قانونی برای مجلس و نهادهای دیگر دارد. شورای نگهبان نظرش را نسبت به اصل ۱۱۳ گفته و مرجع تفسیر شوراست و این تفسیر انجام گرفته و دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد می تواند به آن ورود کرده و آن را تفسیر کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درمورد آیت‌الله یزدی با بیان اینکه همه ۲۰ سال گذشته با آیت الله یزدی خاطره است، گفت: ایشان از مردان بزرگ انقلاب اسلامی چه در پیروزی انقلاب و چه در بعد از موفقیت ان سهم بسزایی داشتند. دونکته قابل ذکر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز