چین به آمریکا هشدار داد!

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۳:۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۱۰۶۱۴۸
چین به آمریکا هشدار داد!
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز جمعه گفت، با توجه به اولویت‌های تعیین شده از سوی دولت جدید آمریکا بستر همکاری دوجانبه فراهم است.

به گزارش برنا، به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، وانگ یی در نشستی مجازی «جامعه آسیایی» به میزبانی نیویورک گفت، از دید چین در سه مورد از چهار اولویت اصلی اعلام شده از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا، «فضای همکاری» وجود دارد.

به گفته وزیر امور خارجه چین، این همکاری‌ها شامل فعالیت درخصوص بازسازی اقتصادی، مبارزه با ویروس کرونا و اقدام در زمینه تغییرات اقلیمی است. اولویت چهارم دولت بایدن «برابری نژادی» است که به عقیده وانگ یی مسئله داخلی آمریکا محسوب می‌شود.

وانگ یی افزود: «اینکه سیاست آمریکا در قبال چین در سریع‌ترین زمان ممکن به عینیت و عقلانیت بازگردد، بسیار ضروری است. امیدواریم بتوانیم از طریق گفت‌وگو به گسترش همکاری‌ها و مدیریت تفاوت‌هایمان دست پیدا کنیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی چین هشدار داد: «شاهد خیزش مجدد مک‌کارتیسم و به خطر افتادن تبادلات عادی بین‌المللی هستیم».

«جو مک‌کارتی» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا پس از اتمام جنگ جهانی دوم درخصوص نفوذ کمونیست‌ها در نهادهای مختلف این کشور هشدار داد و پس از آن به بهانه مبارزه با کمونیسم پاکسازی‌های گسترده‌ای در آمریکا به وقوع پیوست.

وانگ یی در این نشست مجازی با متهم کردن مقامات دولت «دونالد ترامپ» به «اتخاذ پیش‌فرض‌های غیرمسئولانه و واکنش‌های احساسی»، تأکید کرد: «آن‌ها منافع مشترک گسترده و فضای همکاری بین دو کشور را نادیده گرفته و اصرار دارند چین تهدید اصلی است. کار آن‌ها مثل این است که دکمه بالای لباس را اشتباه ببندید و دکمه‌ها تا انتها اشتباه بسته شوند».

در حال حاضر تنش میان آمریکا و چین به شدیدترین سطح خود از زمان عادی سازی روابط میان دو کشور در سال ۱۹۷۹ رسیده است. بخش عمده این افزایش تنش به دلیل اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی کالاهای چینی است که از سوی دولت ترامپ انجام شد و دو کشور را وارد جنگ تجاری کرد. علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، ترامپ و دولت او، مدعی شده‌اند چین مقصر اصلی این اتفاق است.

دولت ترامپ در جدیدترین اقدام علیه چین، روز گذشته (جمعه) مجموعاََ ۸۰ شرکت چینی از جمله «شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا» موسوم به SMIC که بزرگترین تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی در جهان است، در لیست سیاه آمریکا قرار داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز