رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه:

پمپئو روانی است!

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۲۰:۰۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۰۶۳۵۸
پمپئو روانی است!
تصمیم آمریکا برای تعطیلی دو کنسولگری خود در روسیه با واکنش تند مسکو مواجه شد و مقامات این کشور از این تصمیم واشنگتن و رویکرد ضدروسی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا انتقاد کردند.

به گزارش برنا،  لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه روز شنبه در توییتی نوشت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بیمار روانی است و از شرایط روحی بد رنج می برد.  

وی افزود: بستن دو کنسولگری آمریکا در روسیه و قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای دشمن خود حاکی از این حالت روحی وی (پمپئو) است.  

سلوتسکی خاطرنشان کرد: امثال این آقا (پمپئو) سیاست خصومت طلبی رادنبال می کنند نه روسیه .

 دولت دونالد ترامپ در آخرین روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری خود قصد دارد ۲ کنسولگری باقی‌مانده این کشور را در روسیه تعطیل کند، به گونه ای که تنها سفارتخانه آمریکا در مسکو به فعالیت ادامه خواهد داد.

 شبکه سی ان ان گزارش کرد: وزارت امور خارجه آمریکا براساس نامه ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر ماه) به کنگره اعلام کرده که قصد دارد هم زمان با آماده شدن جو بایدن رئیس جمهوری منتخب برای به دست گرفتن قدرت، کنسولگری هایش را در شهر ولادی‌وستک در خاور دور تعطیل و فعالیت کنسولگری خود را در یکاترینبرگ تعلیق کند.

سی ان ان با اشاره به این نامه افزود: این اقدام در واکنش به چالش ها و مشکلات برای تامین کارکنان نمایندگی های ایالات متحده در روسیه  و بروز و تشدید اختلافات میان واشنگتن و مسکو بر سر صدور روادیدهای سیاسی صورت می گیرد.

الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) هم در کانال تلگرام خود نوشت که این تصمیم آمریکا در مورد دو کنسولگری خود با انگیزه سیاسی اتخاذ شده است.  

وی افزود: اعلام ۳.۲ میلیون دلار صرفه جویی آمریکا در توقف فعالیت این دو کنسولگری خنده آور است.

پوشکوف افزود: آمریکا واقعا مسائل و مشکلاتی در عرصه اقتصادی دارد اما نه تا این حد که کنسولگری‌های خود را ببندد.  

وی در همین حال این اقدام و سایر اقدامات مشابه آمریکا را نشانه تعلیق روابط بین این کشور و روسیه و رویکرد به سیاست های جنگ سرد خواند.  

ویکتور سوپیان رئیس امور علمی انستیتو مطالعات آمریکا و کانادا آکادمی علوم روسیه در مورد توقف فعالیت دو کنسولگری آمریکا در روسیه گفت: واشنگتن به این وسیله بی علاقگی خود را برای روابط دیپلماتیک نزدیک با مسکو نشان می دهد.

سوپیان به رادیو روسی گاواریت ماسکوا گفت: بستن کنسولگری‌ها این حالت آمریکا را نشان می دهد. هیچ مورد خاص دیگری در این تصمیم آمریکا نمی بینم زیرا آنها خواهان اقدام متقابل روسیه و بستن کنسولگریهای ما در کشور خود را نخواستند.  

به گفته این کارشناس روس، مسکو به اقدام متقابل متوسل نمی شود زیرا به کنسولگری خود در آمریکا نیاز دارد و تعطیلی آن را به صلاح خود نمی بیند.

پیشتر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه با اشاره به تصمیم دولت آمریکا برای تعطیلی دو کنسولگری باقیمانده در این کشور گفت: این اقدام واشنگتن بیش از این روابط دو کشور را تخریب نمی کند، چون کنسولگری های آمریکا در روسیه از مدت ها قبل فعالیتی نداشتند.

 پسکوف روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که کنسولگری های آمریکا در روسیه  از مدتها قبل فعالیت کنسولی انجام نمی دادند.

وی افزود: بنابراین بسته شدن احتمالی دو کنسولگری آمریکا در روسیه نمی تواند بیش از این روابط دو کشور را تخریب کند.

پسکوف گفت: «وظیفه اصلی کنسولگری ها ارائه خدمات کنسولی و روادید است. این خدمات کنسولی و روادید مدتهاست که در  کنسولگری های آمریکا در خاک کشور ما ارائه نمی شود، به همین خاطر تأثیر آنچنانی ندارد.

 

نظر شما