روسیه تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا را شکست خورده دانست

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۲۱:۲۹:۴۶
کد خبر: ۱۱۰۸۰۸۷
روسیه تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا را شکست خورده دانست
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد رویکرد ضد ایرانی واشنگتن را شکست خورده خواند و یادآور شد کاهش تعهدهای برجامی ایران نتیجه مستقیم سیاست غیرسازنده آمریکا بوده است.

به گزارش برنا ، دیمیتری پولیانسکی روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع منع گسترش سلاح اتمی و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد به تلاش آمریکا از ماه ژوئن تا کنون اشاره کرد و گفت: آمریکا کوشید ایران را به هرقیمتی مجازات کند.

وی افزود: این اقدامات کاملا بی پروایانه بود و هیچ عقلانیتی در آن وجود نداشت. او کوشید اعضای شورای امنیت را برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران جذب کند.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: آنها ادعا کردند که به طور یکجانبه می‌توانند تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند که از سال ۲۰۱۵ به دلیل توافق هسته‌ای لغو شد.

پولیانسکی اضافه کرد آمریکا و متحدانش پنداشتند که فشار حداکثری بر ایران تنها راه حل همه این مسایل است. اما این تلاش‌ها شکست خورد.

وی با اشاره به مخالفت اکثریت شورای امنیت سازمان ملل با ادعا و تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا در بازگرداندن تحریم ها و استفاده از مکانیسم ماشه، یادآور شد: اعضای شورای امنیت یک اتحاد قابل ملاحظه را از خود نشان دادند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آنچه که واشنگتن دقیقا باید انجام دهد این است که برای اجرای قوانین بین‌المللی و تعهدات خود بایستد.

پولیانسکی با تاکید بر اینکه مکانیسم بازگشت ماشه محقق نشده است، گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر اساس زمان‌بندی خود در حال اجرا است. ما ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها را فاقد مشروعیت می‌دانیم همانگونه که ۱۳ عضو شورای امنیت آن را نشان دادند.

 وی افزود: رئیسان شورای امنیت در ماه اوت و سپتامبر و همچنین ریاست روسیه در ماه اکتبر بر این شورا تاکید کردند که هیچ اقدامی برای این ادعای آمریکا انجام نمی دهند و این مساله در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد هم آمده است.

 سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: آمریکا باید نظر اکثریت اعضای شورای امنیت را بپذیرد. محدودیت تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه پایان یافت.

پولیانسکی به تلاش آمریکا برای فشار آوردن در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کاهش بودجه کمیته‌های تحریمی، اضافه کرد: تنها دولتی که فکر می کند مکانیسم ماشه اجرا شده، آمریکا است و بقیه کشورها مخالف آن هستند.

وی با انتقاد از متوازن نبودن گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: شما نمی‌توانید تنها از یک طرف بخواهید به طور کامل به تعهدهای خود پایبند باشد بدون اینکه طرف دیگر اقدامی انجام دهد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که اجرا نکردن تعهدهای ایران نتیجه مستقیم  اقدامات غیرسازنده و تحریک‌آمیز آمریکا است. ما از شجاعت نداشتن دبیرخانه سازمان ملل متحد برای فراخواندن آمریکا به اجرای کامل تعهدهای خود متاسف هستیم.

پولیانسکی با اشاره به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده، از گزارش دبیرکل انتقاد کرد که چرا که هیچ گونه محکومیتی در آن وجود ندارد.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به گزارش دبیرکل درباره ادعاهای وجود تسلیحات ایرانی در مناطق درگیری اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم بار دیگر تاکید کنیم تلاش برای نشان دادن ایران به عنوان "منشا همه مشکلات در منطقه" ، تهدید امنیت آن ، فاقد هرگونه دلیل قابل فهم است.

پولیانسکی افزود: اگر این کشور را تحریک نکنید، اوضاع اطراف آن را وخیم نکنید، در این صورت مشکلات منطقه به طور قابل توجهی کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در روسیه این جمله وجود دارد که "شکستن - ساختن نیست". در طی این ۶ ماه ، ما با چشمان خود دیده‌ایم که توازن منافع و توازن متقابل که توافق هسته ای ۲۰۱۵ بر اساس آن بنا شده، چقدر شکننده است. تاکنون تلاش‌های مشترک ما توانسته است آن را حفظ کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: من امیدوارم که طرف آمریکایی سرانجام نتیجه‌گیری درستی برای خود انجام دهد. هیچ کس از ایالات متحده درخواست نکرد که نقش "پلیس جهان" را به عهده بگیرد. بنابراین منطقی‌ترین گام از سوی ایالات متحده بازگشت کامل و بدون قید و شرط به توافق‌های قبلی است که البته در چارچوب برجام و بدون پیش شرط باشد.

پولیانسکی اظهار کرد ما در نظر می گیریم که دولت جدید ایالات متحده از این موضوع آگاه است و در آینده نزدیک گام‌های درست را برمی‌دارد. در این صورت، همه دنیا از این بهره‌مند می شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین به اظهارات رهبران ایران در مورد آمادگی آنها برای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام به محض این که ایالات متحده انجام دهد، احترام می گذاریم.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد به وضعیت تنش در خلیج فارس هم اشاره کرد و گفت: البته وضعیت خلیج فارس را نمی‌توان در برجام منحصر کرد. ما به گام‌هایی برای تقویت اعتماد متقابل همسایگان در منطقه، جلوگیری از بحران‌ها و تسریع خطر درگیری نظامی نیاز داریم.

پولیانسکی به ایده گفت‌وگوی منطقه‌ای درباره مسایل امنیتی خلیج فارس اشاره کرد و افزود: می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که مسائل امنیتی منطقه‌ای موضوع جداگانه ای است که فراتر از بحث در مورد وضعیت برجام است. با این حال ، این از اهمیت آن نمی‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک و نه به صورت کلی ، بلکه با نگاهی به راه حل های خاص ، به بحث در مورد این موضوع ادامه دهیم. به نظر ما منطقه خلیج فارس به یک گفت‌وگوی عملی و منطقی بین همه طرف‌های مربوطه نیاز دارد.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: از طرف ما، ما آماده هستیم تا همه کارها را انجام دهیم تا هر چه زودتر چنین گفت‌وگویی را آغاز کنیم.

 

نظر شما