نماینده چین و روسیه خطاب به نماینده آلمان در شورای امنیت:

خوب است که از شر تو خلاص شدیم!

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۰۹:۰۲:۲۶
کد خبر: ۱۱۰۹۱۷۵
خوب است که از شر تو خلاص شدیم!
آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل با حضور آلمان، با انتقاد نماینده برلین از سیاست‌های روسیه و چین و جنگ لفظی با نمایندگان این دو کشور همراه بود.

به گزارش برنا، در پایان عضویت دو ساله آلمان در شورای امنیت سازمان ملل ، دوباره اختلافات شدیدی بین نماینده این کشور و چین و روسیه درگرفت. خبرگزاری د.پ.آ. گزارش داد، «کریستوف هوسگن» نماینده آلمان در سخنرانی پایانی خود در جلسه ای که برای بررسی توافق هسته ای ایران تشکیل شده ، خواستار آزادی دو کانادایی بازداشت شده از سوی چین شد. وی عصر سه شنبه در این نشست مجازی در نیویورک گفت: این شورا اگر دیگر نگران سرنوشت افراد نباشد مشروعیت خود را از دست می دهد.

وی با توصیف رفتار آلمان طی دو سال گذشته گفت: ما همواره به صراحت از مواضع خود دفاع کرده ایم، اما روسیه و چین ناخرسندی خود را  پنهان نکرده اند. شورای امنیت تنها در صورت علنی و بی طرف بودن می تواند با موفقیت همکاری کند.

در واکنش به این سخنان «یائو شاوژون» سفیر چین از محتوای مخرب انتقادهای هوسگن شکایت کرد و گفت که آلمان از موضوع جلسه ای که در واقع برای بررسی برنامه هسته ای ایران تشکیل شده بود، خارج شده است. وی با ابراز اطمینان از این که شورای امنیت بدون آلمان بهتر کار خواهد کرد خطاب به هوسگن گفت: خوب است که از شر تو خلاص شدیم!

اشاره هوسگن به پرونده های «مایکل کوگریگ» دیپلمات سابق و «مایکل اسپاور» کارآفرین کانادایی بود. این افراد به مدت دو سال در چین بازداشت شده اند و همین امر روابط بین کانادا و چین را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها به جاسوسی متهم شده اند. اندکی پیش از دستگیری این دو ، کانادا «منگ وانژو» مدیر فناوری چینی را به درخواست ایالات متحده دستگیر کرده بود. رئیس مالی شرکت هوآوی در فوریه سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده به افشای اسرار تجاری متهم شده است.

هوسگن در مورد روسیه نیز به گزارش های روز سه شنبه مجله اشپیگل درباره مسمومیت الکسی ناوالنی منتقد کرملین توسط مسکو اشاره کرد. با این حال «دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه این ادعاها را مزخرف خواند و گفت: امیدوارم که بیماری کریستوف (نماینده آلمان) پس از اول ژانویه بهبود یابد.

هفته گذشته نیز نشست بررسی تحولات سوریه به جدال لفظی بین نمایندگان چین و روسیه با آلمان منجر شده بود. هوسگن اقدامات روسیه در سوریه را به باد انتقاد گرفت و پولیانسکی نیز در پاسخ، آلمان و دیگر کشورهای غرب را به رفتار غیراخلاقی متهم کرد. او در پایان جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که هوسگن فردی بسیار بدبین است.

شورای امنیت متشکل از پنج عضو دائم با حق وتو از جمله چین و روسیه و ۱۰ عضو غیر دائمی است که به مدت دو سال انتخاب می شوند. دوره نمایندگی آلمان تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه دارد ، اما روز سه شنبه آخرین جلسه عادی امسال شورای امنیت با حضور نماینده این کشور بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز