بحرین، نقض حریم هوایی قطر را رد کرد

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۱۰:۰۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۰۹۲۰۲
بحرین، نقض حریم هوایی قطر را رد کرد
وزارت خارجه بحرین،اظهارات مقامات دوحه درباره اینکه جنگنده‌های بحرین حریم هوایی قطر را نقض کرده باشند، رد کرد.

به گزارش برنا، وزارت امور خارجه بحرین، اتهامات قطر مبنی بر تجاوز چهار جنگنده نیروی هوایی بحرین به حریم هوایی قطر را رد کرد و مدعی شد که قطر در این خصوص غیر مسئولانه، بی اساس و غیر مرتبط با حقیقت صحبت کرده است.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه خود آورده است: «روز چهارشنبه نهم دسامبر سال ۲۰۲۰ ،یک پرواز آموزشی مشترک متعلق به دو هواپیمای اف-۱۶ متعلق به نیروی هوایی بحرین و دو هواپیمای دیگر از همن نوع، متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه آموزش تعیین شده در فضای هوایی کشور برادر عربستان سعودی انجام شد که در چارچوب یک آموزش هوایی مشترک بین نیروی هوایی دو کشور دوست بود و پس از پایان وقت اختصاص یافته به این پرواز در ساعت ۱۵:۵۰ ،چهار هواپیمای مذکور با عبور از آسمان عربستان به سمت شرق و حریم هوایی بحرین بازگشتند تا در پایگاه هوایی عیسی فرود آیند.»

به نوشته خبرگزاری دولتی بحرین، در ادامه بیانیه آمده است: «از آنجا که این مسیر، گذرگاه هوایی برای خروج از منطقه آموزشی و ورود به حریم هوایی بحرین در نظر گرفته می‌شود، در طول پرواز برگشت، هیچ پروازی در خاک قطر صورت نگرفت و از حریم هوایی قطر استفاده نشد.»

وزارت خارجه بحرین مدعی شد که نیروی هوایی بحرین در هنگام اجرای همه پروازها، از دقت و مهارت خاصی برخوردار است تا اطمینان حاصل کند که به مرزهای دیگر کشورها نزدیک نشود.

دوحه روز پنجشنبه اعلام کرد که چهار جنگنده بحرینی روز چهارشنبه (نهم دسامبر جاری) حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

«علیاء احمد بن سف آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد این اقدام جنگنده‌های بحرینی را به «جری متیوس ماتجیلا» نماینده دوره‌ای شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش داد.

طبق این گزارش، قطر این اقدام جنگنده‌های بحرینی را بشدت محکوم و آن را نقض حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت خود قلمداد کرده است.

دوحه همچنین تأکید کرده است که اقدام جنگنده‌های بحرینی در نقض حریم هوایی قطر با تعهدات بحرین در تعارض است و اولین بار نیست که جنگنده‌های بحرینی حریم این کشور را نقض می‌کنند.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا در سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع شده است؛ اگرچه ماه گذشته کویت اعلام کرد که تلاش‌های این کشور برای آشتی دادن پنج کشور یاد شده ثمر بخش بوده است.

آمریکا و عربستان سعودی همان روز (۱۴ آذر) از این خبر استقبال کردند ولی بحرین، امارات و مصر با تأخیر قابل ملاحظه‌ای به این خبر و تلاش‌های وزارت خارجه کویت برای مصالحه و حل بحران قطر واکنش نشان دادند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز