رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم:

ایران به تصمیمات پر هزینه معروف است/ لیست سیاه FATF هزینه‌های ما را مضاعف کرد/ تندروهای مجلس دهم و یازدهم سیاست خارجی را پوپولیستی کردند/ دشمنان و دلواپسان در یک صحنه همه فرصت‌های ما را قاپیدند

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۰:۴۶:۰۷
کد خبر: ۱۱۱۰۰۰۲
ایران به تصمیمات پر هزینه معروف است/ لیست سیاه FATF هزینه‌های ما را مضاعف کرد/ تندروهای مجلس دهم و یازدهم سیاست خارجی را پوپولیستی کردند/ دشمنان و دلواپسان در یک صحنه همه فرصت‌های ما را قاپیدند
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: اعتقاد من بر این است که سیاست خارجی ایران زمانی غالب خواهد بود که مسائل سیاست خارجی در داخل عامل اختلاف نباشند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با هجمه های مجلس یازدهم و عدم همراهی برای تصویب FATF گفت: کشور ما به تصمیم گیری های پر هزینه معروف است. در کشور ما در بسیاری از مواقع تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی با حکمت عملی همراه نیست. یکی از ویژگی های اصلی حکمت عملی در سیاست این است که تصمیم گیری با توجه به شرایط و مقتضیات خاص زمانی و مکانی، صورت بگیرد. تعریف سیاست این است که تصمیم گیری به گونه ای باشد که حداکثر سود برای منافع ملی کشور باشد و تا حد امکان از آسیب به منافع ملی کشور، خودداری شود.

او افزود: براساس آمارهایی که مشخص است از زمانی که ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفته عملا هزینه مبادلات اقتصادی ایران افزایش پیدا کرده است. اگر تحریم هزینه ای به ایران تحمیل کرد لیست سیاه FATF نیز هزینه های ما را مضاعف کرد.

فلاحت پیشه تصریح کرد: مردم ما نجیب هستند و پای کشور ایستاده اند و مقاومت می کنند اما این جنبه جامعه نباید مانع از این شود که به شکل آماری از آسیب های ناشی از تحریم و بستن سیاست خارجی کشور، صحبت نکنیم.

او افزود: امروز نفت ایران ارزانترین نفت دنیا است که با التماس و به قیمتی پایین فروخته می شود. مبادلات بانکی با ایران، گرانترین مبادلات بانکی است و هیچ کشوری به اندازه ایرانی ها برای change و مبادله پولی چنین هزینه ای نمی دهد. وقتی موضوع FATF مطرح شد ایران می توانست از افتادن در کمین آمریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین عرب خودداری کند آن زمان یک سری از دوستان در جلسات رای داده بودند و دیدیم که در مجلس شعارهای تندی سر دادند و در صحن علنی، سعی در تحریک افکار عمومی داشتند در این بین عین جمله یکی از این آقایان این بود که در بیرون از مجلس از ما انتظار دارند. این یعنی پوپولیستی کردن سیاست خارجی و این آفتی است که موجب می شود منافع ملی دیده نشود و تندروهای مجلس دهم و یازدهم سیاست خارجی را پوپولیستی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم یادآور شد: موضوع پالرمو و CFT یعنی کنوانسیون های مقابله با جرایم مالی سازمان یافته و تامین مالی تروریسم که در دستور کار مجمع قرار داشت از دستور کار خارج شد، دلیل این بود که اگر رای گیری می‌شد قطعا رای نمی آورد لذا مجمع، مصلحت را در این دید که موضوع را از دستورکار خارج کند و بحثی پیرو آن صورت نگیرد. من عقیده دارم همینکه به این بحث اجازه بررسی مجدد در مجمع داده شده است به معنی تصویب نیست مگر اینکه اراده ای سیاسی شکل بگیرد چون اعضای مجمع انتخابی نیستند و حتما مبنی بر مصلحت تصویب صورت می گیرند. من امیدوارم بهترین تصمیم به نفع مردم و کشور انجام شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه برخی تندروها به هیچ صراطی مستقیم نیستند، عنوان کرد: وقتی ما حق شرط را برای کنوانسیون مطرح کردیم برخی از دوستان مدعی بودند که این کنوانسیون ها شرط پذیر نیستند و اتفاقا جالب این بود که در جلسه ای که به میزبانی ما شکل گرفت و وزرا و مسئولین مربوطه نیز حضور داشتند ما بندی اوردیم که عملا جایی برای اختلاف نگذاشت؛ آن بند این بود که اگر امکان استفاده از شرایط ماده 6 برای ایران فراهم نباشد مشخصا در ابتدا دولت اجازه عضویت ندارد این به این معنا بود که اگر دولت ایران نتواند، حق تحفظ های خودش و مجلس را اعمال کند نباید عضویت پیدا کند و عملا دغدغه بعضی دلواپسان رفع می شد. ما قید کردیم اگر مصوبه شرط پذیر نباشد دولت عضو نشود و موضوع به همین راحتی حل می شد با این حال شاهد بودیم که باز هم FATF تصویب نشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم تاکید کرد: به عقیده من دلیل عدم تصویب اشتباهی تحلیلی بود، آن اشتباه این بود که یک سری از دوستان FATF را با برجام مقایسه می کردند و می گفتند تا زمانی که امتیازی به ایران داده نشود ایران عضویت خود را کامل نکند. ما در همان زمان در مجمع توضیح دادیم که ما در برجام طرف داشتیم و رابطه بده بستان بود و توافق به این صورت انجام شد، اما در FATF طرف های ما از خدایشان است که ایران عضو نباشد و به هدف خود هم رسیدند. هدف آمریکا اسرائیل و عربستان این بود که ایران عضو FATF نباشد و عملا امکان بستن منافذ بیشتر فراهم شود و به هدف خود رسیدند و فورا ایران را به لیست سیاه بردند. من امیدوارم تصمیم گیری بر اساس حکمت عملی باشد. ما هیچ داعیه ای نداشتیم با این حال هزینه برخی تصمیم گیری ها را پرداخت کردیم و امروز در خانه هایمان نشسته ایم. اما باید تصمیمی گرفت تا فرصت سوزی نشود، دشمنان و دلواپسان در یک صحنه همه فرصت های ما را قاپیدند. فضای بین المللی فضایی است که به دیپلماسی لبخند می زند و چراغ سبز به دنیا نشان می دهد این فضا از یک جانبه گرایی ترامپ خسته است. ما باید سعی کنیم منافع کشور را در چنین شرایطی پیش ببریم.

نماینده پیشین مجلس در پایان افزود: اعتقاد من بر این است که سیاست خارجی ایران زمانی غالب خواهد بود که مسائل سیاست خارجی در داخل عامل اختلاف نباشند. موضوع FATF نیز نباید مورد اختلاف شود باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام بنابر مصلحت در رابطه با آن صحبت شود اگر فضای سال گذشته فضای تشدید تنش ها با ترامپ بود فضای کنونی فضایی است که از تیم جدید سیاست خارجی آمریکا زمزمه‌های مثبتی به گوش می رسد. اعتقاد من بر این است که بررسی ها باید در چنین شرایطی مثبت باشد تا نتایج آن به درد ملت بخورد. 4

نظر شما