یک دیپلمات پیشین:

بریتانیا زیان‌های قابل توجهی متحمل خواهد شد/ جانسون نمی‌تواند روی کمک آمریکا حساب باز کند

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۲۳:۳۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۱۰۲۲۰
بریتانیا زیان‌های قابل توجهی متحمل خواهد شد/ جانسون نمی‌تواند روی کمک آمریکا حساب باز کند
یک دیپلمات پیشین گفت: معلوم نیست که بریتانیا چه خواهد کرد، ارقامی هم از زیان های بریتانیا بخاطر برگزیت داده شده که حالا من خیلی به آن ارقام تکیه نمی کنم که چیزی حدود 800 میلیارد دلار در آمارها دیدم ولی به هر صورت بریتانیا حتما زیان های قابل توجهی را متحمل خواهد شد.

«سیدجلال ساداتیان»، دیپلمات پیشین کشورمان، با اشاره به اینکه لندن و بروکسل توافق نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را امضا کردند به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این آقای بریتانیا (هر چند که به اعتبار ملکه باید بگوییم خانم بریتانیا ولی به اعتبار نخست وزیرش که قدرت دستشان هست باید بگوییم آقای بریتانیا) در گذشته به لحاظ غرور تاریخی خودشان  نمی‌خواستند زیر بار تعهدات با اتحادیه اروپایی باشند.

او افزود: بریتانیا از پذیرش مهاجرین یا بهتر است بگوییم جنگ زدگان سوریه که تقسیم کردند که هر کشوری سهمی از این پناهندگان را قبول کند، امتناع کرد. از همان جا به آرای عمومی و حقوقی مراجعه کردند که آیا ما در اتحادیه اروپا بمانیم یا نمانیم. اگر قرار بود در اتحادیه بمانند باید تعدادی از این مهاجرین را می پذیرفتند، بدین ترتیب شانه خالی کردند از این که تعهدات اتحادیه را داشته باشند و اتحادیه هم گفت که نمی شود شما هم بخواهید در اتحادیه باشید و از امتیازات اینجا برخوردار شوید اما در تصمیمات مشترک، مشارکتی نداشته باشید.

ساداتیان ادامه داد: در نتیجه رفراندوم، رای آورد و با فراز و نشیب هایی نهایتا نوبت به این جانسون افتاد که از ابتدا مسئله رفراندوم را بیشتر به آن دامن زد و نهایتا هم خودش توانست با انحلال پارلمان، یک اکثریت قابل توجهی را بدست بیاورد و این برگزیت را به تصویب برساند که پشت سر تصویب او، اتحادیه اروپایی هم آن را تصویب کرد. یک سال به او مجال دادند که بتواند تصمیمات خروج را به توافق برساند چون قبل از آن هم گفته بود از اتحادیه اروپا با توافق و بی توافق خارج خواهد شد. پشتوانه او این بود که با ترامپ می تواند روابط فرا آتلانتیکی خود را تقویت کند و اگر در جایی زیان کرد، این زیان را در توسعه روابط با ایالات متحده آمریکا جبران کند.

او گفت: با خروج ترامپ از ریاست جمهوری یعنی حدود 20 روز دیگر از این جهت خیلی چشم انداز روشنی با جانسون وجود نخواهد داشت و او نمی تواند بر روی حمایت های ایالات متحده آمریکا حساب کند در نتیجه آنچه که الان در یک فشار به یک توافقی رسیده اند و امتیازاتی را حالا داده یا نداده، که به نظرمن در آینده جزییات آن منتشر می شود.

سفیر اسبق ایران در انگلیس با اشاره به این مطلب که این جزئیات چیست، خاطرنشان کرد: این جزییات شامل موضوع تردد و ویزا، موضوع سرمایه گذاری های مشترک، موضوع کار مشترک یعنی اتباع بریتانیا که به کشورهای مختلف اروپا رفته و در آنجا شاغل شده اند و برعکس موضوع تعرفه ها برای آن پروژه ها و کارهایی مشترکی که دارند، خواهد بود. برای مثال اینکه هواپیمای ایرباس در فرانسه تا به اصطلاح شکل نهایی خودش را پیدا می کند، قطعات و موتور آن از آمریکا می آید و قطعه دیگر آن که از ایتالیا می آید باید مشخص شود که با چه تعرفه ای و با چه شکلی باید این همکاری ادامه داشته باشد. آنها کارهای مشترکی در قالب اتحادیه اروپایی با یک تعرفه خاص انجام می دادند و از این به بعد با یک  تعرفه خاص دیگری همکاری خواهند داشت. حتی مالیات افرادی که در این کشورها کار می کردند و باید مالیات پرداخت می کردند، تک به تک  مورد توجه است.

جلالیان تصریح کرد: به خصوص در بحث ترددی که از ایرلند شمالی به ایرلند جنوبی مطرح بود، هنوز اختلافات به قوت خود باقی است که از این به بعد چگونه خواهد شد. به خصوص اینکه اسکاتلند و ایرلند شمالی هم مطرح کردند که ما تمایل داریم در اتحادیه اروپایی باقی بمانیم. معنی آن این است که اگر اینها بتوانند و موفق بشوند، به رفراندوم خاص خودشان رجوع کنند و رای بیاورند که در اتحادیه اروپایی باقی بمانند که به معنی جدا شدن از بریتانیا خواهد بود و خود این هم یک مشکل سیاسی جدی را برای بریتانیا، ایجاد خواهد کرد. ضمن اینکه به موارد اقتصادی، ویزا موارد اقتصادی و موارد سیاسی هم اشاره کردند همه اینها مسائلی است که هنوز مشخص نیست در نهایت اجرا قضیه و شکل نهایی آن هنوز در ابهامات زیادی به سر می برد. هر چند مطرح کرده بود که اگر توافق نکنیم از این به بعد بر اساس تعرفه های سازمان تجارت جهانی عمل خواهیم کرد، خود این حرف باز جای ابهامات بسیار دارد که چگونه می توانند با هم تعامل داشته باشند.

او تاکید کرد: زیان هایی که بریتانیا ناشی از این همین خروج ها متحمل خواهد شد به علاوه آنچه که تحت عنوان کووید 19 یا کرونا متحمل می شود که بسیاری از فعالیت هایش کاهش پیدا کرده و یا متوقف شده معلوم نیست که قرار است چگونه این زیان ها، جبران شود.

ساداتیان در پایان عنوان کرد: این مسئله بسیار مبهم است و معلوم نیست که بریتانیا چه خواهد کرد، ارقامی هم از زیان های بریتانیا بخاطر برگزیت داده شده که حالا من خیلی به آن ارقام تکیه نمی کنم که چیزی حدود 800 میلیارد دلار در آمارها دیدم ولی به هر صورت بریتانیا حتما زیان های قابل توجهی را متحمل خواهد شد

نظر شما