سخنگوی وزارت امور خارجه:

سفر مشاور نخست وزیر عراق به ایران را تایید می‌کنم/ برخی شرکت‌های عراقی بدهی‌های کلانی به ایران دارند/ به اروپا گفتیم این آخرین فرصت شماست

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۰:۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۰۸۶۷
سفر مشاور نخست وزیر عراق به ایران را تایید می‌کنم/ برخی شرکت‌های عراقی بدهی‌های کلانی به ایران دارند/ به اروپا گفتیم این آخرین فرصت شماست
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مشاور نخست وزیر عراق روز گذشته به ایران آمد.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به دیدار ظریف و مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: مشاور امنیت ملی افغانستان دوم دی ماه با ظریف دیدار کرد. رایزنی در سطح سیاسی و امنیتی انجام شد. ایران معتقد است گفتگو تنها راه حل پایان بحران در افغانستان و حضور بی ثبات آمریکا، در این کشور است. گفتگوهای میان افغانی برای حل مشکلات مفید است.

او درباره سفر هیات عراقی به ایران افزود: این سفر انجام شد. مشاور نخست وزیر به ایران آمد. مراودات مستقیم با مقامات عراقی داشتیم و در خصوص موضوعات مختلف گفتگوهایی انجام شد.

خطیب زاده درباره گزارش سازمان هواپیمایی درباره حادثه اوکراینی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نهاد مسئول در حوزه فنی است و گزارش این حادثه را آماده کرده و در این راستا به مسئولیت خود عمل کرده است. گزارش فنی کامل شده است. امروز یا فردا گزارش رسمی با ترجمه رسمی در اختیار کشورهای درگیر قرار می گیرد. این اقدامات نباید سیاسی شود. بهترین راه، راه حل حقوقی است. گزارش فنی با دقت آماده شده است.

خطیب زاده با اشاره به حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد اظهار کرد: حمله به اماکن دیپلماتیک مردود است. اماکن دیپلماتیک ما چند بار در عراق مورد حمله قرار گرفته است. زمان و نوع توییت ها درباره این حادثه شیطنت آمیز است. ما پیام خود را روشن گفتیم. پیام ها از کانال های مختلف ارائه شده که عواقب هر اقدام شیطنت آمیز از سوی ایالات متحده بر عهده این کشور است. ایالات متحده سرکشانه کشورهای مجاور را پایگاه ناامنی خود کرده است. ضمن اینکه دنبال تنش نیستیم از امنیت و منافع ایران دفاع می‌کنیم. مسئولیت عواقب توطئه‌چینی‌ها و شیطنت‌ها و تنش‌ها بر عهده ایالات متحده و سایر توطئه‌چین‌هاست.

او با اشاره به گزارش سازمان هواپیمایی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری نهاد مسئول در حوزه فنی است و گزارش را آماده کرده و در این راستا به مسئولیت خود عمل کرده است. گزارش فنی کامل شده است. امروز یا فردا گزارش رسمی با ترجمه در اختیار آنها قرار می گیرد. این اقدامات نباید سیاسی شود و بهترین راه، راه حقوقی است. گزارش فنی با دقت آماده شده است.

او با اشاره به نشست اخیر 4+1 درباره برجام در سطح وزرا اظهار کرد: نشست غیر رسمی وزاری خارجه باقیمانده در برجام بعد از کمیسیون مشترک برگزار شد. تحولات مختلفی در واشنگتن و در موضوع برجام اتفاق افتاده است. وزیر خارجه دقیق و روشن موارد مورد نظر را گفتند و توییت کردند. ما در آن جلسه تعهدات طرف مقابل را دقیق گفتم که باید چه کار می کرد که نکرد. اروپا در کنار آمریکا شریک نقض برجام است و این با عدد، آمار و ارقام روشن است. حجم تجارت ایران و اروپا قبل از برجام و بعد از برجام مشخص است. در این نشست گفته شد که این آخرین شانس به اتحادیه اروپا است. ما گفتیم هرگاه طرف های مقابل تعهدات خود را عملیاتی کنند ما هم 5 گام را به عقب برمی گردانیم. طنز تلخی است که برخی نمایندگان دموکراسی های غربی، از ما بخواهند چارچوب های دموکراسی را زیر پا بگذاریم. مصوبه ای که تبدیل به قانون شود، برای ما لازم الاجراست و اساسا هیچکسی نمی تواند از ما بخواهد آن را اجرا نکنیم و این درخواست عجیبی است. در این نشست پیام به صورت روشن بیان شد. درباره منطقه گفته شد که مسئولیت های بسیاری از مشکلات در سلاح هایی است که به فروش می رود و همچنین نفوذ دول غربی در منطقه است. البته اینها در حوزه برجام نیست زیرا این توافق هسته ای مهر و موم شده است. امیدوارم پیام ما توسط اروپا درست دریافت شده باشد که البته این طور به نظر می آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیش‌بینی می‌کنید دولت ترامپ در روزهای باقیمانده اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد؟ گفت: پیش بینی نه کار سیاستمداران است، نه دیپلمات‌ها و حتی کار محققان هم نیست. اما ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی، پاسخ آماده داریم. امیدواریم ایشان دست از تنش‌آفرینی در آخرین روزهای خود در کاخ سفید دست بردارند و میراث بدتری از خود به جای نگذارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به ایران هم گفت: ما در برخی از شهرهای اشغالی که آزاد شدند، تاسیسات مشترک داریم و درباره جزییات اینها مذاکره کرده و به توافقات خوبی رسیدیم و برخی هم به امضا نزدیک شده است که در جای خود گزارش خواهد شد.  

 خطیب‌زاده درباره تحرکات آمریکا در قطر گفت: ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم که مسئولیت هرگونه توطئه‌چینی با آمریکا است. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم. به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه ترور سردار سلیمانی بیان کرد: ما به سالگرد شهادت سردار سلیمانی و صلح ساز ترین ژنرال منطقه نزدیک می شویم. افراطی گری شکست نمی خورد مگر با رشادت ها، شهامت ها و خون های پاکی که ریخته می شود. دولت عراق میزبان آقای سلیمانی در سفر آخر بودند و به دعوت رسمی طرف عراقی به این کشور رفتند. در این سفر، سردار سلیمانی قطعا پیام هایی را می بردند اما این پیام، شنیده نشد و به شهادت رسیدند اما بعدا مکتوب پیام را اعلام کردیم. وزارت خارجه از ابتدا به طور تمام قد وارد میدان شد و این موضوع را در اولویت اول خود گذاشتیم و جسله ای را در صبحگاه وزارت خارجه پس از نماز صبح در پی شهادت سردار سلیمانی برگزار کردیم. همه ارکان در وزارت خارجه مسئولیتی را برعهده گرفتند. هدف اول ما ماهیت موضوع بود که پیگیری کردیم همچنین به سازمان ها و نهادهای بین المللی رجوع کردم. بیش از ٥ نامه و یادداشت رسمی در سازمان ملل ثبت و منتشر شد. از فضای دیپلماسی عمومی و رسانه ای، فضای ملاقات های رسمی دیپلماتیک برای معرفی ابعاد شخصیت، فعالیت ها و اهداف سردارسلیمانی بهره برده ایم. سردار سلیمانی فقط رییس نیروی قدس سپاه نبودند بلکه از ارکان صلح در منطقه بودند و با رهبران کشورهای منطقه ارتباط نزدیکی داشتند. آمریکا خطای راهبردی انجام داد و ما این موضوع را روشن کردیم. بیش از 170 مصاحبه در رسانه های خارجی در محکومیت این ترور و ابعاد فعالیت های سردار سلیمانی و... انجام شده است. چند صد ملاقات انجام شده است. تا زمانیکه ایالات متحده و رییس جمهور فعلی را به محضر عدالت نیاوریم ارام نخواهیم کرد. وزیر خارجه در همه ملاقات ها، جلسات و نشست ها به بی کیفر نماندن اقدام ایالات متحده اشاره داشتند. اینکه گزارشگر ویژه سازمان ملل این شهادت را تروریستی نامیدند به دلیل گزارش ایران بود. با احزاب پارلمان ها و کشورها دیدارهای رو دو رو داشتیم و اجازه نمی دهیم خون این شهید پایمال شود. رییس جمهور در سطح سران در 10 جلسه این موضوع را مطرح کردند. ایران و حاکمیت از این موضوع نمی گذرد  بسیاری از اقدامات ما محرمانه است و قوه قضاییه باید درباره دادخواست، توضیح بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره صحبت های اخیر مقتدا صدر مبنی بر اینکه ایران و عراق آمریکا را محل منازعه خود نکنند اظهار کرد: ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

او تاکید کرد: مسلم است جمهوری اسلامی ایران برای متنوع سازی روابط خارجی و اقتصادی خود از کسی سوال نمی کند اما اولویت های خود را هم دارد. روابط ما با اروپا در حوزه انرژی همواره مختصات خود را داشته است. ما اساسا برای منافع خود تلاش می کنیم و در این چهارچوب عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنان روز گذشته ظریف در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران اظهار کرد: ما همواره سعی کرده ایم که سیاست خارجی متوازنی داشته باشیم. بر خلاف برخی از نکاتی که برخی از افراد مطرح می کنند در کنار این موضوع ما به دنبال این بوده ایم که پروژه های منطقه ای داشته باشیم و در همین چارچوب اخیرا دومین مرز بین ایران و پاکستان افتتاح شده است و به زودی سومین مرز افتتاح خواهد شد.

خطیب زاده درباره ادعا وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه ایران فرصت روابط دیپلماتیک با آمریکا از دست ندهد، بیان کرد: ما روابط محترمانه و دوستانه با آلمان داریم اما این جمله را نشنیدم. روابط دو جانبه در اختیار کشورها است. قدم اول ایالات متحده بازگشت به تعهدات خود است. ما اروپا را دعوت می کنیم تا به اجرای تعهدات خود برگردد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا ناقض برجام است و خسارت های زیادی را به ایران وارد کرده است، گفت: قدم اول آمریکا بازگشت موثر به تعهدات خود در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

خطیب زاده درباره جزییات سفر حمدالله محب به ایران و اینکه توافق راهبردی میان دو کشور چه زمانی به امضا می رسد، اظهار کرد: سند راهبردی همکاری میان ایران و افغانستان در سفر عراقچی به کابل و پیش تر سفر وزیر خارجه افغانستان به ایران نهایی شد. ویرایش های جزیی مانده است که به زودی به امضا نهایی می رسد.

او درباره آخرین وضعیت سند راهبردی 25 ساله میان ایران و چین بیان کرد: در سفر آخر ظریف به چین درباره موضوعات مختلف بحث شد. از آنجاییکه این نقشه راه به موضوع روز نمی پردازد نقشه راه بلند مدت را بررسی می کنیم.

سخنگوی وزارت  خارجه درباره کاهش صادارت گاز ایران به عراق گفت: درباره این موضوعات مقامات مسئول صحبت می کنند. من پاسخگو وزارت خارجه هستیم. ما در حوزه های مختلف به تعهدات خود عمل می کنیم اما در برخی شرایط جوی، دچار مضایق فنی می شویم. ما در خوزستان در فصل گرما مجبور به اقدامات خاصی هستیم. شرکت های عراقی بدهی انباشته ای به ایران دارند اما به خاطر حسن همجواری و به خاطر برادران و خواهران عراقی اقدامات خود را منوط به این موضوع نکردیم.

او تاکید کرد: ما همواره سعی کردیم سیاست خارجی متوازن داشته باشیم. گزارشی در این باره در روزنامه ایران با آمار و ارقام منتشر شد که چند سفر به اروپا، افریقا و آسیا انجام شده است. اما سفرها به آمریکا در چهارچوب اجلاس ملل متعهد بوده است. مرز ریمدان بین ایران و پاکستان افتتاح شد که افتتاح این مرز از سالهای قبل، باقی مانده بود. مرز سوم را هم به زودی افتتاح می کنیم. برای اولین بار خواف و هرات را با راه آهن به هم وصل کردیم. قراردادهایی بین ایران ازبکستان و افغانستان در حال پیگیری است و دیپلمات ها در پی این متنوع سازی هستند. آمارهای اجرایی شدن برجام در گزارش هفته دولت نشان می دهد که چه حجمی از مراودات را از آمریکای لاتین تا اسیا و اروپا داشتیم. مسیر سیاست خارجی حاکمیتی است و دستگاه سیاست خارجی هم یک نهاد حاکمیتی است.

او درباره تصویب نشدن FATF  و تاثیر آن برای خرید واکسن اظهار کرد: باید وزارت بهداشت با جزییات در این باره توضیح بدهد. تا جایی که به ما مرتبط هست هیچ درخواستی بی پاسخ نمانده است. ما در سفر ظریف به آمریکای لاتین موضوع را پیگیری کردیم و به جاهای خوبی هم رسیده است. وزارت بهداشت برای خرید واکسن دو مسیر را طی کرده که برخی دولتی و برخی توسط بخش خصوصی در حال پیگیری است. برخی کشورها مجوزهای خاص را از برخی نهادهای آمریکایی گرفتند، هرچند که ما این مسیرها را قبول نداریم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در یک مستند گفته است که آقای سلیمانی در جریان آخرین سفر خود به عراق قرار بوده پاسخ ایران را در ارتباط با عربستان را  به مقامات عراقی تحویل دهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت:  آنچه به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید درست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر حرکت زیردریایی اتمی اسرائیل به سوی خلیج فارس اظهار کرد: این خبر هم براساس مفروضات رسانه‌ای است. همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد و می‌دانند که چه ریسک بالایی دارد که بخواهند از خطوط قرمز ایران عبور کنند.

نظر شما