کتاب جدید سید حسین موسویان همزمان در آمریکا منتشر شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۹:۴۱:۵۲
کد خبر: ۱۱۱۱۵۴۴
کتاب جدید سید حسین موسویان همزمان در آمریکا منتشر شد
کتاب جدید سید حسین موسویان همزمان در آمریکا با عنوان "ساختار جدید برای صلح، مشارکت همکاری درخلیج فارس" منتشر شد.

به گزارش برنا، کتاب جدید سید حسین موسویان همزمان در آمریکا منتشر شد. عنوان این کتاب "ساختار جدید برای صلح، مشارکت همکاری درخلیج فارس" است. این کتاب با تشریح اهمیت ژئوپولتیک خلیج فارس از نظر سیاسی-اقتصادی و امنیتی، اختلافات کلیدی کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس اعم از اختلافات عربی-عربی و ایرانی-عربی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و راهکاری مشخصی برای پیشگیری و حل تضادها و ایجاد صلح و ثبات و امنیت جمعی درمنطقه خلیج فارس ارائه کرده است.

پیشگفتار این کتاب توسط گری سیک از مسئولین شورای امنیت ملی سه رئیس جمهور پیشین آمریکا، فورد، کارتر و ریگان و همچنین دستیار ویژه کارتر رئیس جمهور پیشین آمریکا نوشته شده است.

این کتاب جزئیات تازه ای از تلاش ها و حسن نیت های ایران برای روابط حسنه بین ایران و کشورهای عربی خلیج فارس دردوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی را تشریح کرده است.

موسویان جزئیات ابتکار جواد ظریف در ارائه طرح جامع همکاری بین هشت کشور حاشیه خلیج فارس را برای اولین بار منتشر کرده است. وی محورهای اصلی طرح پیشنهادی پنجاه میلیارد دلاری معمر قذافی به ایران برای سرنگونی حکومت آل سعود و تجزیه عربستان را فاش کرده و اظهار داشته که معمر قذافی این طرح را به محسن رفیقدوست در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ارائه کرده که ایران با آن مخالفت کرده است.

همچنین در این کتاب  اصول سه گانه طرح شورای همکاری خلیج فارس برای بهبود روابط با ایران در دوران ریاست جمهوری روحانی منتشر و ذکرشده که بعد از موافقت ایران، عربستان مانع از اجرای آن شده است. موسویان همچنین محورهای کلیدی گفتگوهایش با ملک فهد و امیرعبدالله ولیعهد عربستان درکازابلانکای مراکش و جده عربستان در مورد بهبود روابط دوجانبه تهران-ریاض را تشریح کرده است. این گفتگوهای در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی درسال 1376 انجام شد و طی آن توافقات مهمی صورت پذیرفت و موجب دهسال روابط حسنه دو کشور شد.

برخی از محورهای مهمی که این کتاب ارائه شده، به این شرح است: تشریح تحولات منطقه خلیج فارس درچند دهه گذشته، رقابت ناسالم قدرتهای منطقه،ساختار ژئوپولتیک خلیج فارس، سابقه تاریخی ترتیبات امنیتی خلیج فارس،مفهوم امنیت منطقه ای مدرن،شکواییه های متقابل کشورهای حوزه خلیج فارس، تقابل دو دکترین امنیتی درخلیج فارس: وابستگی به آمریکا و همکاری جمعی کشورهای منطقه، سناریوهای درپیش روی ایران و همسایگان عرب خلیج فارس: تقابل یا همکاری و مدل های همکاری جمعی در خلیج فارس.

مهمترین هدف این کتاب ارائه طرح جامع همکاری و امنیت جمعی در خلیج فارس است که طی چهار اقدام پیشنهاد شده است:

قدم اول: توقف تبلیغات و شعارهای خصمانه

قدم دوم: برقراری روابط دیپلماتیک

قدم سوم: تشکیل مجمع گفتگوی منطقه خلیج فارس

قدم چهارم: تشکیل سازمان امنیت و همکاری خلیج فارس

موسویان در بخش پایانی  کتاب برای اولین بار از طرح جامع ایران برای تشکیل سیستم همکاری جمعی درخلیج فارس پرده برداشت. نسخه این طرح  اواخر دوره اول ریاست جمهوری روحانی، توسط آقای ظریف وزیر خارجه وقت تهیه و بعنوان یک پیشنهاد غیر رسمی به برخی از مقامات شاخص کشورهای منطقه خایج فارس و قدرتهای جهانی ارائه شده است. طرح مذکور جامعترین طرحی است که تاکنون برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت پایدار از طریق ایجاد یک سیستم همکاری جمعی در خلیج فارس، ارائه شده است. این طرح  شامل چهار بخش: انگیزه ها، اهداف، اصول و طرح اقدام میباشد که جمعا حدود 44 ماده دارد.

موسویان در خاتمه کتاب می نویسد خصومت ها بین قدرت های منطقه به نقطه ای رسیده که بی سابقه است. زمان برای یافتن راه حلی شرافتمندانه فرارسیده است. کشورهای حاشیه خلیج فارس باید روند تشدید خصومت را کنار گذاشته و همکاری را آغاز کنند. منافع مشترک بزرگ بهترین دلیل برای آغاز چنین روندی است که میتواند با قدم های اعتماد سازی متقابل آغاز شود. این مسیر می تواند وضعیت فعلی مملو از خشونت را به مسیری تغییر دهد که کشورهای منطقه خلیج فارس بتوانند در جهان چند قطبی در پیش رو، جایگاهی برجسته داشته باشند.    

نظر شما