رئیس دفتر رئیس جمهور:

برخی بودجه را تبلیغاتی نکنند/ نباید برای انتخابات آینده به دولت حمله شود/ وقتی قالیباف از شهرداری تهران رفت، می‌دانیم چقدر بدهکار بود

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۰:۵۴:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۲۲۵۲
برخی بودجه را تبلیغاتی نکنند/ نباید برای انتخابات آینده به دولت حمله شود/ وقتی قالیباف از شهرداری تهران رفت، می‌دانیم چقدر بدهکار بود
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: من خواهش می کنم دوستانی که روی بودجه کار می کنند بودجه را تبلیغاتی نکنند و فقط اطلاع رسانی کنند.

به گزارش برنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در دولت و مجلس مطرح و برای افکار عمومی مهم است، بودجه 1400 است. سازمان برنامه و بودجه طبق روال از چندین ماه قبل در داخل سازمان و با دستگاه های مختلف جلسه برگزار کرد و امسال از دانشگاه ها و بخش های مختلف هم استفاده کرد. سازمان برنامه و بودجه باتوجه به جنگ روانی، اقتصادی و کرونا تلاش کرد تا بتواند بودجه ای بنویسد که تحول بهتری برای مردم بوجود بیارود.

او اظهار کرد: بودجه در زمان مقرر و حتی 2 الی 3 روز زودتر تقدیم مجلس شد. کارشناسان، وزرا در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه حاضر شدند و به سوالات پاسخ دادند و روز گذشته کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق، تصویب شد. اینکه مجلس و برخی از اعضا مطرح کردند که ایده و نظر دارند ما تا جایی که به شاکله بودجه آسیب نزند و درآمدها را  درست افزایش و هزینه ها  را کم کند، قطعا از این نظرات استقبال می کنیم. آقای رییس جمهور سازمان برنامه و بودجه را مسئول کردند که با کمیسیون تلفیق صحبت کند. ما هر ایده ای که به اقتصاد کشور کمک کند از آن استقبال می کنیم. تصویب بودجه از وظایف مجلس است. مجلس تا بودجه را تصویب نکند ما نمی توانیم اجرا کنیم. ما خواهان تعامل و همکاری نزدیک با مجلس هستیم.

واعظی افزود: من خواهش می کنم دوستانی که روی بودجه کار می کنند بودجه را تبلیغاتی نکنند و فقط اطلاع رسانی کنند. سخنگوی کمیسیون تلفیق با مردم  صحبت کند. برخی، انتظارات را بالا می برند و ایده ای که کار کارشناسی نیست را مطرح می کنند و این مضر است و باید از راه کارشناسی اقدام کنیم. بخش اقتصادی دولت در خدمت مجلس و کمیسیون تلفیق است تا با کمک یکدیگر بودجه را ببندیم.

او در رابطه با بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چهار لایحه که در دولت به تصویب رسیده بود به مجلس ارسال شد و مجلس دو لایحه آن را به تصویب رساند و تکلیف دو لایحه قطعی شده است و دولایحه دیگر مانده است. نباید با دو لایحه که تنظیم کردیم اینطور برخورد شود. مسائل سیاسی را وارد یک مسئله مالی یا اقتصادی نکنیم. این دو لایحه‌ مثل بقیه لوایح FATF است. در دولت هیچ گاه در باره اینکه ایران به FATF بپیوندد بحثی نشده است.

او ادامه داد: دو لایحه از این چهار لایحه درباره پولشویی و شفافیت است که در داخل برای خود ما هم مهم است و باید دنبال شود و اصلاً نباید موضوع را سیاسی و دوقطبی ‌کنیم. کما اینکه دو لایحه دیگر تصویب شده و الان هم اجرا می شود. اعضای مجمع بدون سیاسی شدن مساله و بدون ایجاد فشار اجتماعی در محیطی آرام کار خود را انجام دهند چون موضوعی است که باید، ابعاد مختلف آن دیده شود. بنابراین من فکر می‌کنم این کار در مجمع پیش می‌رود.

واعظی در مورد ابلاغ و اجرای آیین نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: رییس جمهور بلافاصله بعد از تصویب این قانون در مجلس دستور تشکیل کمیته متشکل از معاونت حقوقی، وزارت خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان انرژی اتمی را دادند و یک کمیته خاص بلافاصله تشکیل شد. بررسی این قانون ار صبح سه شنبه آغاز و همان شب تمام و جمع شد و در روز چهارشنبه گذشته در دولت بحث و در آغاز هفته ابلاغ شد.

رئیس دفتر رییس جمهور ادامه داد: سازمان انرژی اتمی باید مقدمات را بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده فراهم کند و این کار را هم انجام دهد. دستگاه‌های مختلف همه بندها را بر اساس دستورالعمل اجرا می‌کنند و به محض فراهم شدن مقدمات، کار با توجه به حساسیت توسط دکتر صالحی اعلام می شود. طبق این آیین‌نامه در طول یک سال باید ۱۲۰ کیلو غنی سازی تعیین شده، انجام شود. وقتی که کارهای آن انجام شد مطمئن هستیم ظرف یک‌ سال این کار انجام خواهد شد.

او در خصوص فرایند تهیه و تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه گفت: قطعا شرایط تحریمی و فشارهای کرونا بر کسب و کار، بر طراحی بودجه تاثیر خواهد داشت و بودجه‌نویسی نسبت به سال‌های قبل مشکل تر می‌شود.  دو هفته در دولت روی پیش نویس تهیه شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان برنامه و بودجه، بحث شد و چیزی که فکر می‌کردیم برای اداره کشور مناسب و مفید است، را تقدیم مجلس کردیم. دولت شش ماه باید با این بودجه زندگی و کار کند. هر پیشنهادی از داخل و بیرون مجلس مبنی بر کمک در بخش درآمدها و هزینه ها ارسال شود، ما استقبال می‌کنیم.

او در مورد اظهارات قالیباف در رابطه با اینکه کمبود بودجه نیست بلکه سو مدیریت داریم، گفت:  این کار درست نیست. این افراد قبلا خوشان مدیر بوده اند و عملکرد آنها را می‌دانیم. زمانی که قالیباف از شهرداری رفت، می دانیم که چقدر بدهکار بود. پس نگاهی به گذشته داشته باشند زیرا مردم یادشان نرفته است. نباید برای انتخابات آینده به دولت حمله شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز