چهره سیاسی اصلاح‌طلب:

اصولگرایان چطور می‌توانند بگویند به دنبال مشارکت حداکثری‌ هستند؟!/ مردم تصمیم ‌می‌گیرند به چه کسی رأی بدهند

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۵:۳۸:۲۱
کد خبر: ۱۱۱۲۳۲۳
اصولگرایان چطور می‌توانند بگویند به دنبال مشارکت حداکثری‌ هستند؟!/ مردم تصمیم ‌می‌گیرند به چه کسی رأی بدهند
چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: چطور برخی می‌توانند بگویند که طرفدار مشارکت حداکثری هستند در واقع کسانی می‌توانند این مشارکت حداکثری را مطرح کنند که کاری انجام داده باشند نه اینکه فقط شعار دهند و بخواهند مردم را فریب دهند.

«مهدی آیتی»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، درباره بحث مشارکت حداقلی و اینکه این مسئله تا چه حد می‌تواند برای جمهوریت نظام آسیب‌زا باشد به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اگر ما از ابتدای انقلاب،  به تاریخ و آرشیو انتخابات نگاهی بیندازیم به تدریج با گذر زمان می‌بینیم که انتخابات در طول تاریخ 42 سال گذشته، موجب افزایش محدودیت هایی برای رای دهندگان شده است. این محدودیت ها به طور طبیعی، موجب کاهش مشارکت عمومی شده است. در واقع حکومت ها، نظام های حکومتی به ویژه آنهایی که از دل یک انقلاب سر بر آوردند در سال های ابتدای انقلاب، آزادی‌های بیشتری به مردم و شهروندان می‌دادند.

او افزود: بنابراین با نهادینه شدن انقلاب و ایستا شدن آن، تسویه حساب های شخصی و سیاسی پررنگ‌تر شده که در نتیجه آن جناح‌بندی، درگیرهای سیاسی و چالش‌های سیاسی زیادتر می شود از این رو به تدریج حلقه های مشارکت مردم نیز  به تدریج کمتر می‌شود. موضوعی که ما آن را در انقلاب ایران نیز شاهد هستیم به گونه‌ای که مشارکت مردم در آخرین انتخابات، یعنی مجلس یازدهم به کمتر از 25 درصد رسید، یعنی مردم دچار یاس و ناامیدی هستند و احساس می‌کنند رأی‌شان در تعیین سرنوشت، تعیین کننده نیست و تنها حالت نمایشی و صوری دارد در نتیجه انگیزه و رغبتی در مردم وجود ندارد که با شتاب به سمت صندوق های رأی، بروند.

آیتی با اشاره به اینکه این بی انگیزگی مردم ناشی از عملکرد مسئولین نظام است، اظهار کرد: در واقع مسئولین نظام  می‌توانند با ایجاد رضایت عمومی، اکثریت مردم را به پای صندوق رأی بیاورند و یا اینکه می‌توانند با برخورد نسنجیده، نارضایتی های عمومی مردم را زیاد کنند  که ما این را به خوبی در مجلس  یازدهم شاهد بودیم. انتخابات 1400 چه انتخابات رئیس جمهوری و چه انتخابات شورای اسلام شهر و روستا، اهمیت ویژه‌ای دارند که در سراسر ایران در شهرها و روستاها، مردم باید نمایندگان خودشان را انتخاب کنند پس هر دو انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردارند، اما پیش بینی من این است که در هر دو انتخابات، مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود. 

او با اشاره به بحث‌هایی مبنی بر خطرات انتخاب رئیس جمهور با مشارکت حداقلی تصریح کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، هر دو در آینده با مشارکت بسیار پایین مردم برگزار خواهد شد. اما اینکه آیا مسئولین به خاطر مشارکت پایین مردم نگران هستند به نظر من اصلا نگران نیستند جناح های سیاسی اصولگرا خوشحال هم هستند. در واقع تجربه نشان داده که هر گاه مشارکت مردم بالاتر از 50 درصد باشد، اصلاح طلبان برنده می شوند در مقابل هر گاه مشارکت مردم کمتر از 50 درصد باشد، اصولگرایان برنده می شوند. اصولگرایان همان گونه که در مجلس یازدهم، اکثریت مجلس را به دست گرفتند و آن را فتح کردند اکنون به دنبال آن هستند تا  ریاست جمهوری 1400 و شورا‌های اسلامی شهر و روستا را هم فتح کنند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: خواست اصولگرایان در این است که مشارکت کمتر از 50 درصد باشد. تجربه انتخابات 76 و برنده شدن خاتمی یک سنگ محک و معیار روشنی است که مردم تصمیم می گیرند برخلاف نظر مسئولین گرداننده انتخابات، به پای صندوق رأی بیایند و به شخص خاتمی رأی بدهند، در حالی که همه دستگاه ها بسیج شده بودند که ناطق نوری رئیس جمهور شود اما مردم تصمیم گرفتند که سید محمد خاتمی رئیس جمهور شود بنابراین در سال 76، این اتفاق افتاد. 

مهدی آیتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اظهارات برخی اصولگرایان از جمله جامعه روحانیت مبارز که همواره می‌گویند که به دنبال مشارکت حداکثری هستیم، چیست؟ عنوان کرد: این گونه اظهارات شعاری بیش نیست. اگر مسئولین کشور به دنبال مشارکت حداکثری مردم باشند باید سال ها قبل از اینکه ما به انتخابات برسیم، اقداماتی را در کشور برنامه ریزی و اجرا کنند که در جهت منافع و مصالح مردم بوده و باعث افزایش رضایت عمومی مردم شود. ارکان نظام در طول سال های گذشته نتوانستند کاری انجام بدهندکه مردم رضایت داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: چطور برخی می‌توانند بگویند که طرفدار مشارکت حداکثری هستند در واقع کسانی می‌توانند این مشارکت حداکثری را مطرح کنند که کاری انجام داده باشند نه اینکه، فقط شعار دهند و بخواهند مردم را فریب دهند. در واقع آنهایی می‌توانند ادعا کنند که طرفدار مشارکت حداکثری مردم هستند که در جهت منافع و مصالح مردم حرکت کرده باشند و باعث بالا بردن رضایت مردم شده باشند. متاسفانه امروز نارضایتی عمومی در چهار بخشی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد یعنی نارضایتی مردم فقط در بخش اقتصادی و معیشت نیست بلکه در بخش‌ آزادی های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و حقوق شهروندی هم مطرح است. در نتیجه پیش بینی بنده این است همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات با مشارکت پایین همراه بود انتخابات رئیس جمهوری هم با مشارکت پایین روبرو خواهد شد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز