پاکستان و هند باردیگر فهرست تاسیسات هسته‌ای یکدیگر را مبادله کردند

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۱۲:۴۵:۲۳
کد خبر: ۱۱۱۳۲۰۵
پاکستان و هند باردیگر فهرست تاسیسات هسته‌ای یکدیگر را مبادله کردند
دولت‌های پاکستان و هند در جهت پیمان منع حمله به تاسیسات و نیروگاه‌های اتمی یکدیگر، فهرستی از تاسیسات اتمی خود را روز جمعه و در نخستین روز از سال ۲۰۲۱ مبادله کردند.

به گزارش برنا به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، اسلام‌آباد و دهلی نو بر اساس بند۲ توافقنامه منع حملات علیه تاسیسات هسته‌ای بین دو کشور در دهم دی ماه ۱۳۶۷ شمسی (۳۱ دسامبر ۱۹۸۸)، فهرستی از محل استقرار تاسیسات هسته‌ای خود را اول ژانویه هر سال با همدیگر مبادله می‌کنند.

براساس این توافقنامه که از ژانویه سال۱۹۹۲ انجام شده است، این فهرست به طور رسمی به نمایندگان سفارتخانه‌های پاکستان و هند در محل وزارت امور خارجه دو کشور تحویل شد.

بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان افزود که اسلام آباد و دهلی نو  بر اساس قرارداد جداگانه و دوجانبه دیگری؛ فهرستی از زندانیان دو کشور را نیز مبادله کردند.

بر اساس موافقتنامه دسترسی به تسهیلات کنسولی بین دو کشور در اول خرداد ۱۳۸۷ (۲۱ می‌۲۰۰۸) اسلام‌آباد- دهلی نو فهرست زندانیان دو کشور را دوبار در سال رد و بدل می‌کنند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: فهرست ۳۱۹ زندانی هندی شامل ۲۹ غیرنظامی و ۲۷۰ صیاد به نماینده سفارت این کشور در اسلام آباد تحویل داده شد در مقابل هند یز فهرست ۲۶۳ زندانی پاکستانی شامل ۲۶۳ غیرنظامی و ۷۷ صیاد را به نماینده سفارت این کشور در دهلی نو تحویل داد.

تبادل فهرست تاسیسات هسته‌ای و زندانیان بین پاکستان و هند حتی در زمانی که روابط فعلی دو کشور پس از نبرد هوایی دو سال گذشته، تشدید درگیری‌های مرزی و لغو امتیاز ویژه منطقه کشمیر به سردی گراییده، نیز ادامه یافت.

اختلاف های پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در جنوب آسیا، که با تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر، تشدید شده بود، طی سال گذشته نیز با تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام‌آباد آن را مغایر با قوانین بین المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می‌داند، وارد مرحله جدیدی شده است.

چهاردهم مردادماه سال گذشته دولت هند تصمیم به لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر گرفت. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

گزارش اخیر رسانه‌های پاکستان حاکی از نگرانی مقام‌های سیاسی و نظامی این کشور نسبت به هرگونه وقوع رخداد ناگوار میان پاکستان و هند در نوار مشترک مرزی است. 

نظر شما