پیام قطر به سازمان ملل

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۱۲:۵۵:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۳۲۳۴
پیام  قطر به سازمان ملل
پس از ابلاغ پیامی به سازمان ملل مبنی بر اقدام جنگنده‌های بحرینی در نقض حریم قطر، دوحه این بار ورود قایق‌های نظامی بحرین به آب‌های خود را به سازمان ملل متحد گزارش داد.

به گزارش برنا، منابع قطری، امروز (جمعه)، گزارش دادند که دوحه در ارتباط با اقدام قایق‌های نظامی بحرینی در نقض حریم آبی این کشور پیامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده است و مطابق با منشور حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، از سازمان ملل خواسته است که اقدامات لازم را در خصوص کارشکنی‌های بحرین اتخاذ شود.

به گزارش روزنامه قطری «الشرق»، «علیاء احمد بن سیف آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد نسخه‌ای از این پیام را برای «جری ماتجیلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال ارسال کرده است.

طبق این گزارش، این اقدام قایق‌های نظامی بحرینی در تاریخ بیست و پنجم ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است و قطر در پیام یادشده با «خطرناک و غیرقانونی» خواندن اقدام قایق‌های نظامی بحرینی، این عمل را محکوم کرده است.

در پیام مذکور همچنین آمده است که ورود غیرقانونی و بدون مجوز قایق‌های نظامی بحرینی به آب‌های منطقه‌ای قطر نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

در ادامه این پیام، با اشاره به اقدام جنگنده‌های بحرینی در نقض حریم هوایی قطر، آمده است که نقض حریم دریایی و حریم هوایی قطر در روز چهارشنبه نهم دسامبر سال ۲۰۲۰ آن هم در بازه‌ای کوتاه، تنش را افزایش می‌دهد و از طرفی، این اقدام بیانگر بی‌توجهی بحرین به تعهدات خود مطابق با حقوق بین‌الملل است و نشان می‌دهد که منامه تلاش دارد حوادث تهدید‌آمیزی برای ثبات منطقه ایجاد کند.

این پیام قطر در حالی به سازمان ملل ارسال شده است که این کشور، همانطور که اشاره شد، پیشتر اقدام جنگنده‌های بحرینی در نقض حریم هوایی این خود را به سازمان ملل گزارش داده بود.

با این حال، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای پیام دوحه درباره نقض حریم هوایی را رد کرد.

اتهام‌پراکنی دو طرف علیه یکدیگر در حالی تشدید شده است، که به مطابق با گزارش‌ها، این دو کشور قرار است در تاریخ پنجم ژانویه در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حضور پیدا کنند و به احتمال زیاد به اختلافات میان خود پایان دهند.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا در سال ۹۶ (۵ ژوئن ۲۰۱۷) به ریاض و اتهام‌های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع شده است؛ اگرچه ماه گذشته کویت اعلام کرد که تلاش‌های این کشور برای آشتی دادن پنج کشور یادشده ثمربخش بوده است.

آمریکا و عربستان سعودی همان روز (۱۴ آذر) از این خبر استقبال کردند؛ اما بحرین، امارات و مصر با تأخیر قابل ملاحظه‌ای به این خبر و تلاش‌های وزارت خارجه کویت برای آشتی و حل بحران قطر واکنش نشان دادند.

 

نظر شما