تحلیلگران سیاسی عراق:

تسلیم باج خواهی آمریکا نمی شویم

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۲۳:۲۰:۰۶
کد خبر: ۱۱۱۴۰۳۹
تسلیم باج خواهی آمریکا نمی شویم
شماری از تحلیلگران سیاسی عراق با انتقاد از رای ممتنع دولت عراق به پیشنهاد ضدبرجامی آمریکا علیه ایران در سازمان ملل متحد تاکید کردند: بغداد نباید تسلیم باج خواهی آمریکا شود.

به گزارش برنا،  «هاشم الکندی» رییس اندیشکده مطالعات «النبأ» عراق، «مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق و «کاظم الحاج» از تحلیلگران سیاسی این کشور با اشاره به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت عراق در دشوارترین شرایط این کشور، رای ممتنع دولت عراق به درخواست آمریکا را رفتاری خلاف انتظار توصیف کردند و یادآور شدند که تحریم های آمریکا علیه ایران ظالمانه و شانه خالی کردن این کشور از تعهدات بین المللی است و بغداد نباید در چنین موضوعاتی رفتاری از خود نشان دهد که نوعی همراهی با واشنگتن تعبیر شود.

در همین حال، «نصیرعبدالمحسن عبدالله» سفیر جمهوری عراق در تهران نیز تاکید کرد که «بغداد از هیچ تصمیمی علیه جمهوری اسلامی ایران ابدا و مطلقا حمایت نمی‌کند».

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در این رابطه پیامی را برای جمهوری اسلامی ایران فرستاده است که بر اساس آن کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل می‌شود.

سفیر عراق یادآور شد: «ایران کشور دوست، همسایه و برادر ماست و ما با جمهوری اسلامی رابطه بسیار نزدیکی داریم هر چند قبول دارم که رای داده شده، یک رای محافظه‌کارانه بوده است».

کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو روز پیش با پیشنهاد ضدبرجامی آمریکا مخالفت کرد تا دولت ترامپ آخرین ضربه را از این توافق بین المللی در روز آخر سال ۲۰۲۰ میلادی دریافت کند.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آنکه در مرداد ماه ۱۳۹۹، شکست سختی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متحمل شد، به طور خودخوانده مدعی شد که مکانیسم ماشه علیه تهران اعمال شده است.

این موضوع در هیچ نهادی از بدنه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد و در شورای امنیت هم به طور قاطع با نظر ۱۳ عضو آن، ادعای آمریکا باطل دانسته شد.

اما تندروهای ضدایرانی کاخ سفید دست برنداشتند و بر آن شدند تا در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که وظیفه تصویب بودجه سازمان ملل را بر عهده دارد، یک متمم جدید دوبندی به قطعنامه بودجه این سازمان وارد سازند تا کمیته تحریم ها احیا شود.

این پیشنهاد آمریکا با واکنش گسترده‌ای روبرو شد که به دلیل کمبود وقت، همه مخالفان نتوانستند صحبت کنند، اما در رای‌گیری انجام شده، تنها ۱۰ عضو سازمان ملل با نظر آمریکا موافقت کردند، ۱۱۰ عضو با آن به طور قاطع مخالفت و ۳۲ عضو از جمله عراق هم رای ممتنع به آن دادند.

این رای اگر چه در محافل رسانه ای و سیاسی عراق تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است، اما برخی تحلیلگران و سیاستمداران عراقی در گفت وگو با ایرنا، با این اقدام دولت عراق مخالفت و آن را محکوم کردند.

انتقاد از رای ممتنع

رییس اندیشکده مطالعات «النبأ» عراق با انتقاد از رای ممتنع دولت عراق به پیشنهاد ضدبرجامی آمریکا علیه ایران گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران ظالمانه و شانه خالی کردن این کشور از تعهدات بین المللی است.

دکتر «هاشم الکندی» افزود: این تحریم ها یکجانبه است که کشورهای جهان از جمله چین و روسیه و شمار زیادی از کشورهای همسایه آن را واضح و آشکار رد کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همسایه عراق است و چه بسا نزدیکترین همسایه و نزدیکترین دوست عراق به شمار می رود و مواضع ایران در حمایت از مردم عراق همواره مشهود بوده است.

رییس اندیشکده النبا تصریح کرد که دولت عراق باید درخواست آمریکا را رد می کرد، زیرا تحریم های اعمال شده علیه ایران غیرقانونی و غیرانسانی است و نیازهای ضروری و انسانی شهروندان ایرانی را با مشکل مواجه کرده است.

الکندی با بیان اینکه خود عراق نیز در دهه ۹۰ قرن گذشته با مشکلات تحریم روبه رو بوده است، گفت که دولت و وزارت خارجه و تصمیم گیران سیاسی عراق نباید به فشارها و باج خواهی آمریکا تن دهند، زیرا شایسته حاکمیت، کرامت و وجهه عراق و عراقی ها نیست.

وی تاکید کرد که دولت عراق نباید دوستانش را که در دوره محاصره و اشغالگری و جنگ علیه داعش کنار مردم عراق ایستاد، فراموش کند، در نبرد علیه داعش، خون عراقی ها با ایرانی ها پیوند خورد، ایرانی ها جانفشانی زیادی کردند و به عراق کمک تسلیحاتی و مساعدت زیادی کردند.

انتظار از دولت عراق مخالفت بود نه رای ممتنع

«کاظم الحاج» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز به نوبه خود با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورها از جمله تعداد زیادی از کشورهای همسایه با درخواست آمریکا علیه ایران در سازمان ملل متحد گفت که انتظار می رفت عراق با این درخواست مخالفت و آن را رد کند.

وی با انتقاد شدید از ادامه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران درقبال نظام سیاسی عراق و مقابله با حملات تروریستی و بویژه توطئه داعش موضع روشن و صریحی گرفت و از عراق حمایت کرد.

الحاج اظهار داشت: در این روزها که در اولین سالگرد ترور فرماندهان شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس هستیم، لازم بود دولت عراق در مسیر منافع آمریکا حرکت نکرده و رای ممتنع نمی داد، بلکه باید از منظر اخلاقی، دینی و شرعی رای آشکاری در رد آن می داد.

واکنش نماینده پارلمان عراق

«مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم با اشاره به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت عراق در دشوارترین شرایط گفت: ایران در مصیبت ها و مشکلات جنگ علیه داعش در کنار ما ایستاد و اولین کشوری بود که به یاری عراق شفافت و از این رو عراق هم باید اولین کشوری می بود که علیه درخواست ضدایرانی آمریکا رای می داد.

الموسوی رای ممتنع دولت عراق علیه ایران را بی سابقه و غیرقابل قبول خواند و گفت که موضع ما در پارلمان با موضع دولت و وزارت خارجه عراق در این گونه رای دادن یکی نیست و موضوع را در کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیگیری و نتیجه را اعلام می کنم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز