خضریان بیان کرد؛

ایران یکی از هشت کشورِ دارای مرغ لاین اختصاصی است

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۹:۳۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۱۴۷۶۸
خضریان گفت: ایران یکی از هشت کشوری است که دارای مرغ لاین اختصاصی بوده و این مسئله برای یک کشور در سطح جهانی، مزیتی مهم به حساب می آید.

علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه حیوانات لاین به جمعیت خاصی از دام و طیور گفته می شود که متعلق به نژادی مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و همنژاد خود آمیزش و تولید مثل دارند؛ به خبرنگار برنا گفت: ایران یکی از هشت کشوری است که دارای مرغ لاین اختصاصی بوده و این مسئله برای یک کشور در سطح جهانی، مزیتی مهم به حساب می آید.

 

خضریان در ادامه با اشاره به اینکه نام نژاد مرغ لاین ایرانی که از سال ۱۳۵۶ تاکنون زحمات فراوانی در جهت حفظ و ارتقای آن در دوره های زمانی گوناگون در جریان بوده؛ «آرین» است، گفت: متاسفانه در کشورمان با وجود مرغ لاین اختصاصی، اکثریت مطلق محصولات صنعت مرغدارای کشور زیر بلیت نژادهای غیربومی و در راس آنها نژاد انگلیسی «راس» قرار دارند.

 

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ گفت: اینکه آیا با وجود خصومت تاریخی کشوری چون انگلستان که سیصد سال درصدد دشمنی با ملت ایران بوده است؛ استفاده از نژاد مرغ مادر آن کشور به صورت گسترده و بدون رقیب در صنعت مرغداری ایران، کاری منطقی و عقلانی بوده و امنیت غذایی کشور را با تهدید روبرو نخواهد کرد؛ سوالی است که باید به دقت بررسی شود.

 

خضریان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت عدم وابستگی در صنایع مربوط به تامین غذای مردم به کشورهای بیگانه گفت: قطعا ما در مجلس شورای اسلامی و در جایگاه نماینده مردم به چنین مواردی حساسیت داریم. اینکه ما مرغ لاین اختصاصی آرین را در کشورمان داریم و حداقل از دهه ۶۰ برای حفظ و ارتقای آن زحماتی هر چند ناکافی کشیده شده؛ یک مزیت مهم برای حفظ امنیت غذایی ما است و به شخصه معتقدم برخی کم کاری ها و بی توجهی ها سبب گردیده که نژاد انگلیسی راس به عنوان نژاد مادر مرغداری های ما عمومیت یابد. از این رو و با توجه به حساسیت و پیگیری های خوبی که همکارانم در مجلس شورای اسلامی دارند؛ مطمئنم که این مسیر غلط، اصلاح خواهد شد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: حتی تا ابتدای دهه ۸۰ شاهد بودیم که در میان مرغداران عزیز ایرانی، استقبال از نژاد بومی آرین بیش از ۸۰ درصد بوده است. اینکه برخی بی توجهی ها و یا دیدگاه های غربگرایانه باعث گردید تا سهم ۸۰ درصدی مرغ آرین در ابتدای دهه ۸۰ به زیر ۵ درصد در ابتدای دهه ۹۰ کاهش یابد؛ امر نامبارکی است. اما معتقدم با تعامل خوب میان وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، تامین کنندگان مرغ لاین آرین و همگی صنعتگران عرصه تولید مرغ کشور این مسئله قابل حل است و ان شاءالله جای نگرانی برای مردم خوب ما نخواهد بود.

 

خضریان گفت: مردم عزیز ما و تولیدکنندگان زحمتکش مرغ کشور مطمئن باشند که ما در مجلس تصمیمی اتخاذ نخواهیم کرد که به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده باشد. همه ما در یک کشتی نشسته ایم و بی شک منافع تولیدکننده و مصرف کننده در کنار مسئله امنیت تامین غذای مردم ایران برای ما مهم است. بنابراین ان شاءالله تصمیمات تخصصی را اعضای محترم کمیسیون کشاورزی با عنایت و توجه لازم به منافع تولیدکنندگان، اتخاذ خواهند نمود و پس از آن سایر نمایندگان مردم نیز در صحن علنی با افتخار از این تصمیم سنجیده و صحیح حمایت لازم را خواهیم داشت.

نظر شما