وزیر خارجه چین راهی آفریقا شد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۱۰:۵۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۴۸۷۸
وزیر خارجه چین راهی آفریقا شد
سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به پنج کشور آفریقایی نیجریه، جمهوری دموکراتیک کنگو، بوتسوانا، تانزانیا و سیشل از امروز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش برنا از رادیو بین المللی چین، با وجود شیوع کرونا،  سنت بازدید وزیر خارجه چین از آفریقا در آغاز سال جدید، از سال ۱۹۹۱ تا کنون حفظ شده است.

«لیو گویی جین»  سفیر پیشین چین در آفریقای جنوبی و اولین نماینده ویژه امور آفریقا دولت چین گفت: این سنت دیپلماسی چین از هیچ کشور دیگری قابل دستیابی نیست و بازتابی از اهمیت ویژه پایدار چین به قاره آفریقا است.

او گفت: در مراحل اولیه شیوع کرونا، بسیاری از کشورهای آفریقایی از طریق اعانه پول و کالا، به چین کمک کردند پس از شیوع کرونا در آفریقا هم چین ضمن حفظ کنترل موثر کرونا در داخل کشور،  به سرعت برای ارسال کمک های لازم به آفریقا شتافت که این موضوع همبستگی و همدلی چین و آفریقا را نشان می دهد.

در آستانه این سفر نیز در اولین روز سال جدید، اولین توافق نامه تجارت آزاد بین چین و کشورهای آفریقایی، یعنی توافقنامه تجارت آزاد چین و موریس به اجرا درآمد که بر این اساس، سطح همکاری بر اساس منافع متقابل چین و موریس بیش از پیش ارتقاء خواهد یافت.

روابط چین و آفریقا از قرن هفتم میلادی آغاز و تا کنون ادامه دارد.  در روابط دیپلماتیک و اقتصادی چین با آفریقا کشورهای ایالات متحده، فرانسه و انگلیس رقبای اصلی چین هستند.

چین در سال ۲۰۰۹ از ایالات متحده پیشی گرفت و بزرگترین شریک تجاری آفریقا شد در حال حاضر موافقت نامه های تجاری دوجانبه بین چین و ۴۰ کشور قاره آفریقا امضا شده است در سال ۲۰۰۰، تجارت آفریقای چین به ۱۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود این رقم اکنون نیز از مرز ۷۰۰ میلیارد دلار گذشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز