چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

دوباره اهانت، تهدید و شعار در قم/ راهیپمایی سیاسی با طعم کرونا

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۰۵:۳۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۵۶۷۷
دوباره اهانت، تهدید و شعار در قم/ راهیپمایی سیاسی با طعم کرونا
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ خاتمی

اخیرا روزنامه کیهان در مطلبی با این عنوان که «خاتمی به آرمان‌هایی پشت کرد که سلیمانی برای آنها جانفشانی کرد» نوشت: اسحاق جهانگیری در اظهاراتی تحریف‌آمیز و برای تبرئه سید محمد خاتمی از خیانت‌هایش مدعی شد سردار سلیمانی، خاتمی را دوست داشت و رهبری، خاتمی را روحانی تمیز می‌داند. باید از آقای جهانگیری پرسید منطق شهید سلیمانی که می‌گفت «ما ملت امام حسینیم»، کجا؟ و حرمت‌شکنی فتنه‌گران وابسته به خاتمی و موسوی کجا که حرمت عاشورای حسینی را شکستند؟!»

این مطلب کیهان در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بخشی از مصاحبه اخیر خود با جماران بیان کرد: «راجع به آقای خاتمی خدمت مقام معظم رهبری مفصل صحبت کردم تعبیر مقام معظم رهبری این بود که:  من آقای خاتمی را روحانی تمیزی می دانم که نه آلودگی مالی دارد و نه آلودگی اخلاقی.»

او  با اشاره به جلسه مهم با سردار سلیمانی درباره سید محمد خاتمی، تصریح کرد: «سردار سلیمانی آقای خاتمی را دوست می داشت.»

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب، در این باره بیان کرد: طبیعتا این دوستان به رغم همه امکانات، سرمایه و پشتوانه‌ای که داشتند از آن پایگاهی که باید برخوردار باشند نیستند از این رو هم از اصلاح‌طلبان و خاتمی نگران هستند و این نگرانی‌هایشان نیز رو به افزایش است و هر چه به زمان انتخابات نزدیک تر می‌شویم این نگرانی بیشتر می‌شود. برخی اصولگرایان برای قاتل شهید سلیمانی یعنی ترامپ که رأی نیاورده، ناراحت هستند و از  آمدن بایدن به جای اینکه خوشحال باشند ناراحت هستند. کسی که دم از شهید سلیمانی می‌زند اما از شکست ترامپ که قاتل شهید سلیمانی است ناراحت می‌شود همین برای او کافی است و مردم هم به اندازه کافی آگاهی دارند، شریعتمداری هم هر چه بر این طبل توخالی بیشتر بکوبد اما مردم از محتوای درونش باخبر هستند و وقعی هم به این سخنان نمی‌نهند. 

مدیرعامل بنیاد باران ادامه داد: دست شریعتمداری را می‌بوسیم اما درخواست ما این است که او بانی یک انتخابات آزاد باشد که به هر حال تکلیف مردم با آنهایی که مورد قبولشان است، بهتر و روشن‌تر تعیین تکلیف شود. اگر عده‌ای فکر می‌کنند نماینده مردم هستند و مردم نیز طرفدار آنها هستند نباید نگران باشند و به این گونه سخنان متوسل شوند. یک انتخابات آزاد می‌تواند تکلیف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را مشخص کند و پایگاه واقعی اینها را به تصویر بکشد. شریعتمداری به جای اینکه خودش را اذیت کند و به مسائل خلاف بین شرع متوسل شود، برود با همفکران تلاش کند تا یک انتخابات آزاد برگزار شود. امید است که یک مشارکت حداکثری هم پشتوانه‌ای برای کشور و نظام باشد و هم سرنوشت واقعی و مورد دلخواه مردم رقم بخورد. 

چهره هفته؛ آیت الله مصباح یزدی

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که به‌ علت بیماری گوارش، مدتی در منزل خود در شهر قم تحت مراقبت بود و بنابر توصیه پزشکان، از 6 دی‌ ماه به‌ منظور ادامه روند درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده بود، شامگاه جمعه 12 دی ‌ماه 99 جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.آخرین مسوولیت ایشان ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمت‌الله) بود. آیت‌الله مصباح‌یزدی، سال 69 از استان خوزستان به دومین دوره مجلس خبرگان رهبری راه یافت و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از حوزه انتخابیه استان تهران راهی مجلس خبرگان رهبری شد. ایشان همچنین دارای تألیفات و آثار متعددی در زمینه‌های فلسفه اسلامی، الهیات، اخلاق و عقاید بود و پیش از پیروزی انقلاب نیز در مقابله با رژیم معدوم پهلوی حضوری فعال داشت که از آن جمله می‌توان همکاری با شهید دکتر بهشتی، شهید باهنر و مرحوم هاشمی رفسنجانی اشاره کرد.

جنجال هفته؛ تجمع در قم

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی روز دوشنبه برگزار شد و پیکر او پس از تشییع در تهران و مشهد، صبح دوشنبه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در قم آرام گرفت.

طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، شاگردان و مریدان آیت‌الله مصباح‌یزدی صبح روز دوشنبه با حضور در مصلای قدس قم با پیکر این عالم ربانی وداع کردند و همزمان انتقادهایی نیز به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تشییع‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این اما تنها حاشیه مراسم تشییع پیکر این روحانی شیعه و محبوب میان اصولگرایان به‌ویژه اعضای جبهه پایداری نبود.

پیش از شروع مراسم تشییع و در جلوی در مصلای قم، توماری نصب شده بود که در آن خواستار محاکمه رییس‌جمهور روحانی، علی لاریجانی رییس مجلس سابق و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای تلاش‌شان در زمینه توافق هسته‌ای موسوم به برجام بودند.

انتشار تصاویر نصب این بنر در شبکه‌های اجتماعی با انتقادهای کاربران ایرانی مواجه شد.

خبر مهم هفته؛ آغاز غنی سازی 20 درصدی در فردو

پیشتر «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، اعلام کرده بود: فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) آغاز شده است.

علی ربیعی، درباره چگونگی اجرایی شدن آیین نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیان کرد: دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود. هرچند دولت از ابتدا این طرح را به مصلحت ندانسته و به خاطر طرف مشورت قرار نگرفتن دولت در تصویب نهایی آن انتقادهایی را وارد می‌دانست اما این مسائل تاثیری بر تعهد دولت به اجرای این قوانین نداشته است.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهوری در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد را صادر کردند و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول «یو اف ۶»(UF۶) به دست خواهد آمد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در خصوص از سرگیری غنی سازی ٢٠ درصد در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما بر اساس مصوبه پارلمانمان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم. به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است. اقدامات جبرانی ما در انطباق کامل با بند ۳۶ برجام است و بعد از سال‌ها عدم پایبندی چند عضو دیگر برجام اجرا شده است. تدابیر ما در صورت پایبندی همه به تعهداتشان، کاملا بازگشت‌پذیر است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و پیوسته اعلام کرد در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

سوژه هفته؛ توقیف کشتی کره ای

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل  ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

در این اطلاعیه تصریح شده است: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.

در ادامه خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد: "کوه کیونگ سوک" مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه کره جنوبی با  «سعید بادامچی شبستری» دیدار کرد و خواستار آزادی کشتی توقیف شده آن کشور در تنگه هرمز و اعضای خدمه آن شد.

 سفیر ایران در سئول پیش از این دیدار با این مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته بود که ملوانان در سلامت کامل هستند اما از توضیح بیشتر خودداری کرد. وی در پاسخ به خبرنگاران افزود: همه آنها سالم هستند هیچ نگرانی (از نظر سلامتی) وجود ندارد.

«کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفته است: سئول همه تلاش خود را برای آزادی سریع کشتی و اعضای خدمه انجام می دهد، همزمان تلاش می کند وضعیت را بفهمد و ایمنی خدمه را بررسی کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار کرد:  بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.  

خطیب زاده در ادامه اظهار کرد: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می شود عبور می کنند.

حاشیه هفته؛ تجمع کرونایی

مسوولان دولتی از تدارک ایران برای خرید حدود 20 میلیون دوز واکسن سخن به میان آوردند و در اقدامی عجیب، دوازدهم دی‌ماه گروه اندکی که عبدالرضا داوری، کنشگر سیاسی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هم جزو آنان بود با تجمع مقابل وزارت بهداشت و درمان به‌جای استقبال از این اقدام دولت که درپی مطالبه گروه چشم‌گیری از شهروندان انجام شده بود، شعارهایی را علیه عجیب واکسن کرونا اعم از داخلی و خارجی و سازمان بهداشت جهانی مطرح کردند.

«نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی؛ ما خودمان واکسن امام‌ کاظم داریم» و «اخراج سازمان جهانی بهداشت از نظام تصمیم‌سازی کشور» از جمله شعارهایی است که معترضان به تهیه واکسن داخلی و خارجی برای مداوای کرونا در ایران در جریان این تجمع استفاده کرده بودند. جالب آنکه پس از چندی مشخص شد که برای هماهنگی این تجمع از گروهی تلگرامی تحت عنوان «ضد واکسن» استفاده شده و در متن دعوت به تجمع، تاکید شده که هم ایاب و ذهاب رایگان است و هم صبحانه به تجمع‌کنندگان داده می‌شود. 

نظر شما