رئیس سازمان انرژی اتمی:

برای تولید یک هزار ماشین IR۶ با دستور رئیس جمهور تامین اعتبار شد/ در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR۲m هستیم

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۳:۰۸:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۵۷۷۰
برای تولید یک هزار ماشین IR۶ با دستور رئیس جمهور تامین اعتبار شد/ در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR۲m هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی از نامگذاری راکتور تحقیقاتی تهران به نام شهید فخری زاده خبر داد و گفت: در حال حاضر در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم و ساخت سانتریفیوژهای IR6 را نیز آغاز کرده‌ایم.

به گزارش برنا، «علی ‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی، امروز در اظهاراتی با اشاره به مراسم چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور که در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت:  شهدا زنده اند و نزد خدا روزی می‌گیرند. نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت شده است اما ما هم به پاس خدمات این عزیز بزرگوار، بر خود فرض دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کنیم که ما هر وقت می آییم در این مرکز با نام ایشان روبرو شویم و فراموش  نکنیم که چه ایثارهایی و از خودگذشتگی هایی در این کشور، صورت گرفته است. 

او افزود: اگر این خودگذشتگی ها و ایثارها نبود، یقینا جمهوری اسلامی در این جایگاه عزتمند قرار نداشت. ما باید نام این بزرگان را ثبت و ابدی کنیم که این کوچکترین کاری است که انجام دادیم.

صالحی درباره آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو که از روز گذشته شروع شد نیز گفت: ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده است شاهد بودید که در عرض ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

او درباره اینکه چرا قبل از قانون اخیر مجلس غنی سازی ۲۰ درصد را نداشتیم، اظهار کرد: چون این ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود و ما برای پنج سال سوخت این راکتور را در انبارهای خودمان داریم. این ۲۰ درصدی که تولید می‌کنیم به عنوان ذخیره و انباشته خواهد شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان هیچ کدام نه متوقف و نه کند شده است، اظهار کرد: الان داریم یک هزار سانتریفیوژ IR2m نصب می‌کنیم و همین الان دو آبشار نصب شده و کار می‌کند یعنی حدود 320 و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای IR2m نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است. انشاالله ظرف دو سه ماه آینده که طبق قانون باید هزار IR2m نصب کنیم، در همان زمان و حتی زودتر هم نصب خواهیم کرد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه طبق قانون ظرف یک سال بتوانیم یک هزار ماشین IR۶ تولید کنیم گفت: مواد اولیه این ماشین‌ها را تهیه می‌کنیم و با کمک آقای رئیس جمهور برای تامین مالی این کار شروع شده است و متعاقب آن چیزی که مجلس از ما خواسته در همان محدوده‌های زمانی مدنظر و حتی زودتر کارمان را پیش می‌بریم.

صالحی با تشریح اقدامات سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در سازمان از جمله ساخت ۲ نیروگاه اتمی در بوشهر در حال انجام است. این ۲ بزرگترین پروژه صنعتی کشور با قیمتی حدود ۱۰ میلیارد دلار است و پروژه‌ای در کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های گسترده در بخش اکتشاف و استخراج اظهار کرد:‌ تا چهار سال پیش به طور متوسط چهار تا پنج تن کیک زرد تولید می‌کردیم و الان دو سال است این رقم را به ۳۰ تن رساندیم و امسال بین ۳۵ تا ۴۰ تن افزایش خواهد یافت و ۸ برابر شده است.

او ادامه داد: در ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و بحث آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های گسترده‌ای انجام گرفته است، به‌طوری که فقط برای تجهیزات مرکز یون‌درمانی در استان البرز که بزرگترین بیمارستان جمهوری اسلامی در غرب آسیا خواهد بود، 200 میلیون یورو هزینه شد و برای ساختمان آن یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که امیدواریم شهریورماه سال آینده اولین فاز این بیمارستان راه‌اندازی شود.

صالحی با اشاره به یک مرکز رادیوداروی تترا در کشور گفت: این مرکز رادیودارو به‌عنوان بزرگترین مرکز رادیوداروی غرب آسیا در 37 هزار مترمربع تحقیقاتی تأسیس می‌شود و به‌ارزش 60 میلیون یورو تجهیزات برای آن خریداری شده است که نصب می‌شود. با نصب این تجهیزات بزرگترین تولیدکننده رادیودارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: همین الآن با بضاعت کم به 10 تا 11 کشور رادیودارو صادر می‌کنیم و امکان صدور رادیودارو به اروپا هم وجود دارد چون رادیوداروها براساس استانداردها تولید خواهد شد.

او با اعلام اینکه فعالیت‌های انرژی اتمی رو به گسترش است و این فعالیت‌ها مستلزم جذب نیرو است، گفت: همین‌طور که نیروها بازنشسته و بازخرید می‌شوند، نیروهای جوان وارد می‌شوند و سالانه چند صد نفر نیروی جدید می‌گیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز