عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم:

آخرین مانور سیاسی دوران ترامپ انجام شد/ ترامپ و نتانیاهو شیشه عمر یکدیگر هستند/ جلسات شورای همکاری خلیج فارس با فشار آمریکایی‌ها برگزار می‌شود/ احتمال فروپاشی اسرائیل وجود دارد

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۰:۴۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۶۵۴۵
آخرین مانور سیاسی دوران ترامپ انجام شد/ ترامپ و نتانیاهو شیشه عمر یکدیگر هستند/ جلسات شورای همکاری خلیج فارس با فشار آمریکایی‌ها برگزار می‌شود/ احتمال فروپاشی اسرائیل وجود دارد
عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم گفت: جلسات شورای همکاری خلیج فارس با فشار آمریکایی ها و پا درمیانی اسرائیلی ها تشکیل می شود.

«ابوالفضل حسن بیگی»، عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص آشتی قطر با 4 کشور عربی اظهار کرد: جلسات شورای همکاری خلیج فارس با فشار آمریکایی ها و پا درمیانی اسرائیلی ها تشکیل می شود. در گذشته بارها این مجموعه تا فروپاشی پیش رفت ولی به لحاظ اینکه آمریکایی ها به دنبال این بودند که مجموعه ای در مقابل جمهوری اسلامی در منطقه حضور داشته باشد، همه تلاش خود را کردند که این مجموعه متلاشی نشود.

او گفت: در این راستا شاهد هستیم که طی 4 دهه گذشته هیچ ظهور و بروز جدی از این مجموعه دیده نشد و در جاهای مختلف با چالش های مختلف هم روبرو بودند. کشورهای حوزه خلیج فارس اختلافات ریشه ای، اساسی و مرزی دارند. اختلاف بین امارات با عربستان سعودی، قطر و بحرین با عربستان سعودی، کویت با عربستان سعودی و متقابلا عراق با عربستان و کویت، این اختلافات سرزمینی اجازه نمی دهد تا به هم نزدیک شوند و هر لحظه به سمت فروپاشی حرکت می کنند. همانطور که الان عربستان سعودی چندپاره بوده و گروه های مختلف به دنبال تجزیه عربستان هستند.

حسن بیگی با بیان اینکه اگر کدخدا دستش را از پشت این ها بردارد قطعا هر کدام به نوعی فرو می پاشند، عنوان کرد: در امارات هم همینطور است و بیش از دو دهه برخی تلاش می کنند که به 3 کشور تقسیم شوند، لذا این اتحاد، اتحاد خیلی مستحکم و محکمی نیست. البته در جنگ ها و ادوار گذشته کشورهای عربی به لحاظ شرایط منطقه، ظلم هایی در حق عمان هم انجام دادند که عمان به نوعی هم، عقیدتی و هم ریشه ای در منطقه با اینها اختلاف دارد در مقطعی که کمونیست، حکومت عمان را داشت نابود می کرد ایران و سربازان ایرانی به کمک سلطان قابوس رفتند لذا سلطان قابوس با دیگر کشورهای عربی، خصومت نسبت به هم دارند. ایران و سربازان ایرانی به کمک سلطان قابوس رفتند و به همین دلیل با دیگر کشورهای عربی یک خصومت با یکدیگر دارند.

او ادامه داد: آمریکا می خواهد مجموعه ای را برای مقابله با جمهوری اسلامی کنار هم داشته باشد و موقتا، اینها در کنار هم قرار می‌گیرند. ما در یک مقطعی مشاهده کردیم که عربستان سعودی وقتی دید در منطقه غزه می بازد، یک طرفه قطر را مورد محاصره قرار داد که جمهوری اسلامی راه را باز کرد که از محاصره بسیار شدید و سخت، این کشور نجات پیدا کرد.

این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: امروز به لحاظ اینکه نتانیاهو شرایط بسیار سختی دارد اکثریت مردم اسرائیل حتی به دنبال محاکمه او هستند. نتانیاهو پرونده های فساد زیادی دارد. بنابراین از آن طرف ترامپ روزهای آخر را می گذراند و در حقیقت شیشه عمر ترامپ دست نتانیاهو و شیشه عمر نتانیاهو دست ترامپ است.

او تصریح کرد: طبیعتا شرایط داخلی فلسطین اشغالی هم به جو بایدن اجازه نمی دهد مانند ترامپ، دیوانه وار از نتانیاهو حمایت کند. استنباط آنها این است که هر نوع حمایت کورکورانه ضدحمایتی که ترامپ از نتانیاهو داشت، خسارت اصلی آن به خود آمریکا می رسد و احتمال فروپاشی اسرائیل هم وجود دارد. بنابراین آمریکا همه توان خود را به کار بسته و جلساتی را گذاشته و بن سلمان را راضی کردند به اینکه در کنار قطر بشنیند و از آن طرف هم فشار سنگینی به قطر آوردند تا این مجموعه را کنار هم قرار بدهند. پایگاه بزرگ آمریکا در منطقه اول در قطر و پایگاه 5 آنها در بحرین قرار دارد اینها مثل گوشتی هستند که زیر آرواره های کورکودیل قرار دارند و اختیاری از خود ندارند. امیر قطر پافشاری کرد در این جلسات حضور پیدا نکند و اعلام کرد به این هم پیمانی نیازی ندارد و حتی احساس خطر می کنند که با غرق شدن عربستان، آنها هم زیر آب کشیده شوند.

حسن بیگی ادامه داد: با فشارها و ارتباطات بسیار زیادی که از ناحیه آمریکایی ها و بعد هم پا درمیانی که انگلیسی ها ترتیب دادند این جلسه تشکیل شد. جلسه وقتی تشکیل شد نگاهشان و حضورشان یک حضور گرم نبود و نشان می داد به اینکه، تحت یک فشار و عملیات بیرونی انجام شده و از سر ناچاری است. ما کشورهای عربی را درک می کنیم، بارها و بارها شده طی 3 دهه گذشته مقامات کشورهای عربی با مقامات ایران ارتباط برقرار می کنند و می گویند ما نسبت به شما متفاوت هستیم، شما مستقل بوده و در مقابل آمریکا می ایستید.

نماینده پیشین مردم دامغان در مجلس دهم اظهار کرد: پای فرانسه هم به این جلسه باز شد و آنها خیلی تلاش کردند تا این جلسه برگزار شود. بن سلمان احساس می کند در یمن شکست خورده و برای ادامه کار نیاز به این دارد که کشورهای دیگر را در کنار خود داشته باشد که بتواند، مشروعیتش را در یمن حفظ کند. به نظر من این یک خیال باطلی است زیرا در چند روز گذشته، مشاهده کردیم که عناصر و دولت مورد حمایت عربستان وقتی خواستند به عدن بروند انفجاری صورت گرفت که در حقیقت فروپاشی دولت در تبعید یمن با شکست مواجه شد. بنابراین عربستان نیاز به چنین جلسه ای داشت با هزینه هایی که انجام داد توانستند، چنین تشکلی را تشکیل بدهند به نظر من اینها شکننده هست و هرکس راه و مسیر خود را می رود.

او در پایان اظهار کرد: با ارتباطی که امارات با اسرائیل برقرار کرد امروز جهان عرب علیه اینها هستند تاریخ به عنوان یک قدرت، انگیزه چراغ آینده آنهاست. اسراییل امروز می بیند، کشور کوچکی به نام غزه و جمعیت کمی به نام حزب الله اسراییل را در جنگ 33 روزه و 8 روزه شکست می دهد و امروز هر حرکتی که صورت می گیرد، دست اسراییل بالا می رود و تسلیم می شود. ملت ها امروز اسراییل را نمی پذیرند فشار آمریکا باعث ایجاد ارتباط میان امارات و بحرین با اسراییل شد. به نظر من این یک مانور در پایان عمر سیاسی ترامپ بود. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز