رزمایش هوایی مشترک عربستان و آمریکا

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۹:۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۷۴۹۴
رزمایش هوایی مشترک عربستان و آمریکا
عربستان سعودی و آمریکا در شرایطی که زمان معکوس پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا آغاز شده است، رزمایش هوایی مشترکی برگزار کردند.

به گزارش برنا، پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج الجدید» امروز (شنبه) به نقل از وزارت دفاع عربستان گزارش داد که جنگنده‌- بمب افکن های عربستان سعودی روز گذشته رزمایش مشترکی را با بمب افکن‌های استراتژیک آمریکا برگزار کردند.

وزارت دفاع عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده‌های F-۱۵ عربستان، جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی و بمب افکن‌های استراتژیک B-۵۲ در این رزمایش مشترک شرکت داشتند و این رزمایش نشان دهنده قدرت! و قابلیت‌های مشترک و کمک به دستیابی به توافق و تکامل عملیاتی است.  

وزارت دفاع عربستان که در حمله به یمن و حمایت از گروه‌های ترورریستی و تندرو در منطقه و دخالت سیاسی در امور برخی کشورها از جمله لبنان و حمایت از توافق سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی موجب بر هم زدن امنیت و آرامش منطقه شده است، در ادامه ادعا کرد که این رزمایش ادامه همکاری مشترک بین دو نیروی هوایی عربستان و آمریکا برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه است.  

عربستان سعودی در ۱۱ دسامبر اعلام کرد که  جنگنده‌های این کشور بمب افکن‌های استراتژیک آمریکا را  هنگام عبور از حریم هوایی عربستان همراهی می‌کنند.  

شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز «آمریکا نیز روز گذشته (جمعه) مدعی شد که دو بمب افکن "B-۵۲" در چهارمین ماموریت خود طی چهار ماه گذشته در بخشی از ماموریت جدید خود برای بازدارندگی ایران از پایگاه «داکوتای شمالی» به سمت منطقه خلیج فارس حرکت کرده‌اند.  

«کنت مک کنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ماه گذشته بدون اشاره به حضور غیرقانونی نظامیان تروریست آمریکایی در منطقه خلیج فارس در اظهار نظری درباره توسعه [ماموریت‌های] «B-۵۲» ادعا کرده بود که پرواز این بمب افکن‌ها در منطقه [خلیج فارس] پیام بازدارندگی برای کسانی است که قصد آسیب رساندن به آمریکایی‌ها دارند.  

به نوشته الخلیج الجدید، «مک کینزی» در دسامبر گذشته آمادگی کشورش را برای پاسخگویی در صورت حمله احتمالی ایران در اولین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی اعلام کرد.  

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا موقعیت خود را در عراق تقویت کرده است تا ایران را از حمله به نیروهایش باز دارد و از اواخر ماه نوامبر اقدام به اعزام ناو هواپیمابر «یو إس إس نیمیتز» و همچنین یک زیر دریایی هسته‌ای به آبهای خلیج فارس کرد.  

الخلیج الجدید اضافه کرد: این تحولات با توجه به تنش در خلیج فارس و هشدارها و اتهامات متقابل آمریکا و [رژیم] اسرائیل از یک سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر در آخرین روزهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و نگرانی‌هایی از اقدام نظامی احتمالی علیه تهران، انجام می‌شود.  

اعزام بمب افکن‌های یاد شده به منطقه خلیج فارس و برگزاری رزمایش مشترک با عربستان سعودی در حالی انجام شده است که روز پنجشنبه جو بایدن برخلاف تلاش برخی طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، با کسب ۳۰۶ رای گزینشگران به طور رسمی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا تایید شد.  

رزمایش مشترک هوایی آمریکا و عربستان که با تبلیغات فراوان اجرا شده، در حالی انجام شده که این دو کشور به همراه امارات تاکنون نتوانسته اند در تجاوز شش ساله به یمن به هیچ یک از اهداف خود به غیر از کشتار و ویرانی این کشور دست یابند.

نظر شما