گزارش روز؛

القاء پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ از سوی اصولگرایان!

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۵:۴۵:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۹۱۳۰
القاء پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ از سوی اصولگرایان!
در حالی که حدود شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌‎جمهوری در 1400 باقی مانده، بحث بر سر مشارکت حداقلی و حداکثری، همچنان در محافل سیاسی، داغ است بحثی که با مطرح شدن پایگاه اجتماعی دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد فاز تازه‌ای شده است.

به گزارش برنا؛ در حالی که حدود شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌‎جمهوری در 1400 باقی مانده، بحث بر سر مشارکت حداقلی و حداکثری، همچنان در محافل سیاسی، داغ است بحثی که با مطرح شدن پایگاه اجتماعی دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد فاز تازه‌ای شده است.

در واقع اصولگرایان که خود را به عنوان پیروز زودهنگام انتخابات 1400 قلمداد می‌کنند در واکنش به انتقاد جریان رقیب، مبنی بر اینکه اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی هستند روی خوشی نشان ندادند و آن را القائی از سوی اصلاح‌طلبان دانستند  از این رو ظاهرا طرفدار نظریه مشارکت حداکثری شده‌اند.

«غلامرضا مصباحی مقدم» که عضو شورای وحدت و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است در گفت و گویی در این باره اذعان کرده بود: «موضع ما مشارکت حداکثری است، نتیجه‌اش هرچه باشد. اینکه می‌گویند هرچه مشارکت بیشتر شود جریان چپ برنده انتخابات می‌شود القاء است. چرا دائما القا می‌کنند که اصولگرایان در پی مشارکت کمتر هستند؟ این خلاف واقع است.»

«اسدالله بادامچیان»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نیز حضور نیافتن در انتخابات را خودکشی سیاسی توصیف کرد و گفت: «اینکه گفته می‌شود مشارکت کم به نفع اصولگرایان است، یکی از القائاتی است که انجام می‌شود.»

اظهارات مصباحی مقدم و بادامچیان با واکنش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب همچون جواد امام مواجه شد. او در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا گفته است: «مصباحی‌مقدم ابتدا باید پاسخ بدهد به بحثی که‌ گفته اصولگرایان دنبال مشارکت حداکثری هستند چراکه ما در عمل شاهد این قضیه نیستیم.»

او در واکنش به پیش‌بینی‌های زودهنگام بسیاری از اصولگرایان، مبنی بر اینکه پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هستند، عنوان کرد: «قطعا انتخاباتی که ما از قبل بخواهیم نتایج آن را پیش‌بینی کنیم به آن انتخابات، اشکال وارد است. جامعه خودش روشن می‌کند که فضای جامعه چیست و آقایان از حالا نگران هستند و می‌گویند القاء!»

تاکید اصولگرایان بر بحث القاء اصلاح‎طلبان و طرفداری آنها از بحث مشارکت حداکثری، اکنون به بحث پایگاه اجتماعی دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب رسیده است در این ارتباط «حمیدرضاترقی» که از چهره‌های سیاسی اصولگرا است اخیرا در گفت و گویی، میزان استقبال مردم از اصلاح‌طلبان را 2 تا 8 درصد اعلام کرد و به بیانی سخن از کاهش پایگاه اجتماعی اصولگرایان به میان آورد.

به گفته ترقی، «براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر گرایش مردم به اصلاح‌طلبان منفی است و تقریباً بیش از ۷۰ درصد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نظر مثبتی ندارند. استقبال مردم از اصلاح‌طلبان بین ۲ تا ۸ درصد است.»

این اظهارات ترقی با واکنش فعالان سیاسی اصلاح طلب مواجه شد. «علی باقری» که رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی است در واکنش به این اظهارات، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «بهتر بود حمیدرضا ترقی در آن نظرسنجی‌هایی که ما ندیدیم و او دیده، میزان گرایش به اصولگرایان را هم اعلام می‌‎کرد که چه میزان است در این صورت است که می‌توانستیم دقیق تر صحبت کنیم.»

علی باقری بر این باور است که اصلاح‌طلبان تا حدودی دچار ریزش آراء شده‌اند اما او در عین حال می‌گوید: «البته این مسئله هیچ تاثیری در کم بودن پایگاه اجتماعی اصولگرایان ندارد چراکه اگر آرایی نسبت به اصلاح‌طلبان رویگردان شود و دچار ریزش شود، این آراء به هیچ وجه به صندوق و حساب اصولگرایان ریخته نخواهد شد. اصولگرایان دارای یک رأی کف اقلیتی حدود 15 درصد در جامعه هستند که کم و بیش آن را حفظ کردند.»

«ناصر قوامی»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره بحث پایگاه اجتماعی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و اینکه چرا اخیرا اصولگرایان نگران پایگاه اجتماعی رقبای اصلاح‌طلب شده‌اند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «پایگاه اجتماعی اصلا‌ح‌طلبان به مراتب از اصولگرایان بالاتر است. به بیانی دیگر اصولگرایان درها را می‌بندند بعد می‌گویند پایگاه اجتماعی اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان است!»

قوامی بر این باور است که مردم از اصلاح‌طلبان ناراحت و مایوس نشده‌اند بلکه از مشکلاتی که در کشور به وجود آمده و تحریم‌های که ترامپ علیه کشور اعمال کرده، ناراضی هستند.

به گفته قوامی، «اگر افرادی نسبت به اصلاح‌طلبان صحبتی می‌کنند بدین معنا نیست که پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان ضعیف شده است. اگر در کشور مردم جناحی را قبول داشته باشند باز هم اصلاح‌طلبان را قبول دارند اما اصولگرایان چون همراه با قدرت و نهادهای قدرت هستند با همراه بودن نهادهای قدرت با خودشان ممکن است، 10 درصد جمعیت را با خود همراه کنند.»

قوامی با تاکید بر اینکه فکر نمی‌کنم پایگاه اجتماعی اصولگرایان، قوی‌تر از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است، عنوان کرد: «اصلا چنین چیزی نیست ممکن است تعدادی از اصولگرایان تا حدودی از استقبال برخوردار باشند اما تعدادی دیگر همراهی بخشی از حاکمیت و صداوسیما را با خود دارند.»

گذشته از اینها برخی چهره‌های دیگر نیز این بحث را مطرح می‎‌کنند که نارضایتی مردم از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب به یک اندازه است. بدین معنا که در حال حاضر مردم از اصولگرایان هم ناراضی هستند بدین ترتیب اصولگرایان نیز نباید دل خوش کنند که اگر مردم از اصلاح‌طلبان ناراضی‌ هستند از اصولگرایان راضی هستند و به آنها گرایش دارند.  

«پیام مجرد» دیگر چهره سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اسلامی کار نیز در این باره به خبرنگار سیاسی برنا گفته است: «بنده با درصدبندی‌هایی که حمیدرضا ترقی اعلام کرده موافق نیستم چراکه مردم به واسطه کم‌‌کاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد از اصلاح‌طلبان ناراضی‌اند و به همان اندازه از اصولگرایان هم ناراضی‌اند. اگر انتقاداتی نسبت به دولت روحانی وجود دارد دو برابر این انتقادات نسبت به دولت‌های اصولگرا وجود دارد.»

همچنین «علی محمد نمازی»، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران، در پاسخ به این سوال که آیا مردم همان اندازه که از اصلاح‌طلبان ناراضی هستند از اصولگرایان هم ناراضی‌اند؟  به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «به نظر می‌رسد مردم از اصولگرایان بیشتر ناراضی هستند چراکه مردم با انحصار، سخت‌گیری، ایجاد محدودیت، تفکرات مخالف با آزادی بیان و قلم و حق انتخاب مخالف هستند.»

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب به اظهارات حمیدرضا ترقی هم واکنش نشان داد و اضافه کرد: «از حمیدرضا ترقی تعجب می‌کنم که یک حزب بسیار محدود و کوچکی که مجمع عمومی آن، چندان تفاوتی هم با شورای مرکزی‌اش ندارد از سوی مردم اظهارنظر می‌کند. ابتدا وقتی شخصی چنین آمار و ارقامی را اعلام می‌کند باید مستندات خود را نیز بیان کند مبنی براینکه بر اساس کدام دلایل و مستندات و مدارک اظهارنظر کرده است.»

با این تفاسیر اصولگرایان که از مدت‌ها پیش به ویژه پس از انتخابات مجلس 98، خود را برنده زودهنگام انتخابات 1400 می‌دانند اکنون با مسئله‌ و دغدغه‌ای چون مشارکت مردم روبرو بوده و به دنبال این هستند که کاندیدایی معرفی کنند تا علاوه بر رأی آوری، از محبوبیت نیز برخوردار باشد. از سوی دیگر نیز تلاش می‌کنند آراء خاکستری را به سمت خود جذب کنند؛ آرایی که به باور بسیاری همواره در انتخابات‌ تمایل بیشتری نسبت به اصلاح‌طلبان داشته‌اند تا اصولگرایان. از این رو بحث پایگاه اجتماعی دو جریان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بحث مهمی است که باید بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد. در نتیجه باید دید پایگاه اجتماعی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات 1400 چگونه خود را نشان خواهد داد.  6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز